/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
rust i focus
Fra : gubbierne
Vist : 2085 gange
100 point
Dato : 21-08-06 22:31

Hej... Vi har lige købt den her fine ford focus st.car, og opdager så at der er begyndende rust i bagklappen. Jeg har snakket med en der arbejder hos ford, de har normalt 12 års rustgaranti (bilen er fra 2001) MEN så siger han at det kun er hvis servicen er overholdt. Kan se i servicebogen at den sidste service er fra 2002!! De tjekker da ikke rust i døre og bagklappe ved et service syn, gør de? Vi har købt bilen hos en forhandler (ikke ford forhandler) Vi har haft den under en uge, skal han så ikke lave det? Håber nogen ved hvem der skal betale... Tak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-08-06 23:07

Ved servicer skriver man på egene sider i servicebogen om det er begyndene rust.Så du må nok betale det selv.Men du kan prøve at tjekke om det er et problem på den biltype, så er det mulig ford danmark vil hjælpe dig.
alimak

Accepteret svar
Fra : Moggi

Modtaget 110 point
Dato : 21-08-06 23:21

Jeg mener at forhandleren skal stå for at få det udbedret, medmindre du har fået problemet forelagt i forbindelse med handelen.

Jeg ville gå til forhandleren og sige at det må han få ordnet. Du er som køber dækket af købeloven, prøv at se på disse links:

http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad/
http://www.fbr.dk/presse/alle/presse397/

Derudover ved jeg at Ford har haft store problemer med rust på bagsmækkene af deres Focus'er.
Jeg har selv en bekendt som - uden beregning - fik ordnet sin hos den Ford-forhandler hvor han havde købt den som brugt.

Mvh.

Kommentar
Fra : gossip

Dato : 21-08-06 23:41

Hejsa

Prøv at opsøge en ford forhandler, der var en del problemer med bagklapper på den model.
Jeg ved at der er skiftet rigtigt mange uden beregning hos ford.

god "jagt"

Gossip

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-08-06 00:18

Det er rigtigt, at forhandlerne afviser rustgarantien, såfremt bilen ikke er serviceret ved de anviste intervaller.
Og de kræver også, at bilen bliver beskyttet efter de forskrifter de har.

Og jo, biler gåes efter for rust inden for garantiperioden når de er til eftersyn.

Når du køber en brugt bil, kan du ikke forvente, at der slet ikke er rust i den..og slet ikke en 5 år gammel Ford

Og normalvis bør man altid tjekke en bil grundigt igennem og gøre indsigelser eller lave aftaler om udbedringer inden købet.

Du er ganske rigtigt omfattet af købelovens reklamationsret, men ved en 5 år gammel bil, vil man altid finde frem til en slags "kompromis" m.h.t. hvad man kan forlange af en brugt bils stand, både m.h.t til rust og slitage.

Jeg vil mene, at din eneste mulighed er at henvende dig hos en Fordforhandler og høre om der har været en udskiftningsordning på den model, netop hvis det er et gængs problem.

Det gør forhandlerne nogen gange, f.eks. ved jeg, at en bestemt mercedesmodel blev indkaldt og fik skiftet dørene da de var et par år gamle, også netop grundet rustproblemer.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : gubbierne

Dato : 23-08-06 19:54

Tak for svaret Moggi. Vi får nye døre og bagklappe af ford, uden beregning.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-08-06 20:05

Der var du heldig
alimak