/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Ingen afbryder til roset
Fra : wejlemand
Vist : 674 gange
100 point
Dato : 21-08-06 20:58

Hej

Vi har et gammelt hus fra 20'erne. I loftet i stuen har vi en roset, som vi godt kunne tænke os at hænge en lampe op i. Vi har målt, at der er strøm i rosetten, men problemet er, at der ikke er nogen afbryder. Det har der formentlig været en gang. Kan man (en elektriker) ved hjælp af et eller andet fikst værktøj søge efter ledninger i væggen, så man kan opsætte en ny kontakt?

Alternativt er det så muligt at installere en lysdæmper på en ikke fastmonteret afbryder (altså hvor ledningen ikke er fræset ind i væggen)?

Håber det giver mening.

/Liza

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-06 21:10

1. Nej

2. Ja

Det gav mening

Accepteret svar
Fra : CCjunior

Modtaget 110 point
Dato : 21-08-06 21:36

hvis i er heldige kan den findes med en søgefjeder.

hvis der er strøm på, burde det være muligt at følge signalet. Man kan da købe væg detectorer.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-08-06 21:38

lk har langceret trådløst afbryder

Godkendelse af svar
Fra : wejlemand

Dato : 21-08-06 21:43

Tak for svaret CCjunior.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 21-08-06 21:56

Man kan godt få en søger der kan finde ledninger i væggen, og jeg kan ikke tænke andet end at elektrikeren har sådan et instrument. På et eller andet tidspunkt må der have været en afbryder til lampestedet. Og den kan sagtens gå via en evt. afbryder på den anden side af væggen til stuen, og så være ført igennem væggen til en afbr. i stuen. Det er meget brugt i gamle huse. Så er afbr. sløjfet, mens ledningerne stadigvæk sidder i den anden afbr. Så du må prøve at løsne afbr. nævnte steder og se om der er løse ledninger, evt. med muffe på, der ikke bliver brugt.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 21-08-06 22:08

den kan også have siddet ved siden af en nedlagt dør. så kan det blive lidt træls med en kontakt midt i et rum..

Men jeg takker da for pointene