/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Montering af Ventilator
Fra : LNM
Vist : 12608 gange
100 point
Dato : 21-08-06 16:58

Jeg har afmonteret en gl. fugt styret ventilator. Den nye jeg har købt skal tidsstyres.Der er 2 kabler i hullet hvor den gl . sad .
Brun: ( strømførende uanset om jeg har tændt eller slukket ved kontakten)
Blå: ( ikke strømførende ved tænd/slukket ved kontakten)
Gul/Grøn: ( strømførende ved tændt på kontakten og ikke strømførende ved slukket på kontakten)
På ventilatoren er der symbolerne: N LT L

Jeg har monteret Blå på N og Gul/Grøn på L, men ventilatoren starter kun første gang !!

Gul/Grøn er det den man kalder korespondance !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-08-06 17:12

L = fase = kan være brun
N = nul = bør være blå
j = jord = gul/grøn

Kommentar
Fra : bjarnebr

Dato : 21-08-06 17:13

Hej LNM
Du har formodentlig sprunger en sikring, og den der har lavet den installation har gjort noget ulovligt da den Gul/grønne kun må bruges som Jordledning, men den nye ventilator skal monteres som følger:
Brun skal forbindes til Klemme L
Blå skal forbindes til Klemme N
Gul/Grøn skal forbindes til klemme T.
og den sidste klemme skal du ikke bruge.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 21-08-06 17:18

Der er noget helt rivende galt, den gul/grønne er jordledningen som der ikke skal være strøm på. Den brune skulle være en mellemledning som skulle tænd/slukke med afbryderen. Den blå er jord. Da den gamle ventilator var fugtstyret, er afbryderen nok taget fra siden der er strøm på den brune hele tiden. Og nej, der er ikke korrespondance på sådan et anlæg. Jeg ved ikke om de har brugt andre farver men normalt skal brun til L, blå til N og gul/grøn til J eller jordmærket. Du skriver at der er 2 ledninger men samtidig nævner du 3 farver ? Hvad LT står for ved jeg ikke, synes ikke jeg har set det før.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-08-06 17:21

Er LT ikke tidsstyring med efterløb

Accepteret svar
Fra : bjarnebr

Modtaget 110 point
Dato : 21-08-06 17:30

Hej igen LNM
Hvis der er strøm på ledningerne sådan som du beskrev i dit spårgsmål skal du montere ventilatoren som jeg skrev i mit første svar, selv om "nogen" har brugt ledninger med ulovlige farver, så vil ventilatoren køre.
Hvis det skulle have været lovligt udført skulle den konstant strømførende have været BRUN og den der bliver strømførende når du tænder kontakten skulle have været SORT (eller en anden farve) og den der ikke er stømførende skal være BLÅ og så skulle den GUL/GRØNNE have været brugt som jordledning, MEN DU SKAL BARE LADE SOM INGENTING OG MONTERE VENTILATOREN SOM JEG SKREV I MIT FØRSTE SVAR, SÅ VIRKER DEN.
mvh
Bjarnebr

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-08-06 20:47

du skal bruge en ledning med 4 ledere evt brun,sort,blå,gul-grøn
L = fast fase (brun)
LT= mellemledning (når lyset tænder)
N = blå
og jorden skal sikkert ikke bruges da den er dob isoleret

Godkendelse af svar
Fra : LNM

Dato : 22-08-06 10:05

Tak for svaret bjarnebr.