/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Havehortensia
Fra : bauchmann
Vist : 2170 gange
300 point
Dato : 21-08-06 16:32

Hej
I foråret fik jeg en havehortensia der nu blomstrer for anden gang. Den står i en krukke og mit spørgsmål er så. Kan den overvintre ude? Hvis ja, skal jeg så dække den til ?

Torben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-06 16:42

Jeg har aldrig dækket mine til, de har overlevet i årevis uden

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 21-08-06 16:42

hej
det er jo en staude som kan plantet ud i haven i et bed
men i en krukke jeg vil nok tage den ind eller isolere krukken mod frost
hvis du har drivhus veil dette sikkert værefint

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 21-08-06 17:01

Hej
Desværre har jeg ikke noget bed at sætte den i. Hvordan isolerer jeg bedst? Er det noget jeg kan købe i et byggemarked?
Torben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-06 17:07

Du kan købe nogle isoleringsmåtter i et byggemarked

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-06 17:30

Isoleringsmåtterne bindes fast rundt om krukken, men lad et lille hul stå åbent så du stadig kan vande i løbet af vinteren.

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 21-08-06 17:31

står den på en altan

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 21-08-06 17:35

Nej. Den står ved jorden på en flise. Hvor meget vand i løbet af vinteren? Spørgsmålet er nok lidt dumt, men jeg vil være ked af hvis den går tabt.
Torben

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 21-08-06 17:36

Selv om den står på en altan kan den stadig få frost på tre sider, derfor skal den isoleres, enten med en isoleringsmåtte, eller evt. rockwool med plastic udenom

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-06 17:38

Den skal kun have en lille sjat ind imellem, den kræver ikke så meget i kulden. Til gengæld er den temmelig tørstig om sommeren, men det så du vel hurtigt i år

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 21-08-06 17:40

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-08-06 17:43

Kan du ikke finde et sted i haven hvor du kan placere din hortensia.

Jeg tror den vil få svært ved at overvintre i en krukke

Citat
Det er ikke en god ide at lade din hortensia overvintre i en potte. Grav den i stedet ned i jorden ude i din have

http://www.dr.dk/P4/p4panelet/vis_spm.asp?id=1127468785594

Kommentar
Fra : ans