/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
rust
Fra : karin42
Vist : 792 gange
100 point
Dato : 21-08-06 13:04

hvem har et rigtigt godt råd ang . rust på tøj ( kogetøj )

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-06 13:06

forbrugerstyrelsen (www.fst.dk)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-06 13:10

Sådan fjerner du rust fra tøj

Rust er noget, Fanden har skabt. Rust er ikke godt nogen steder - heller ikke på tøjet. Rust gør dit tøj mørt, så det er om at få det fjernet hurtigst muligt. Ellers risikerer du, at rusten ætser hul i tøjet. Skal du for eksempel udskifte en rusten cykelkæde, så tag noget tøj på, der gerne må blive beskidt.
Du skal bruge:
natriumdithionit - affarver, eller andet rustfjerningsmiddel
klud
varmt vand

Natriumdithionit

Vrid kluden op i vandet, og gnid natriumdithionit på pletten.

Skyl efter med rent vand.

fra dette link http://www.ask-alex.dk/3439_Saadan_fjerner_du_rust_fra_toej.html

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 21-08-06 13:14

Du kan gå til "handyman.dk" søg på rustpletter. Jeg kan ikke gi' dig et link for siden er kopibeskyttet.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 21-08-06 16:29

Der er også denne mulighed:

Rust på tøj, fliser, plastik og glasfiber: Lav en 10% opløsning (100g Oxalsyre opløses i 1 l vand). Dup eller gnid på rustpletten. Vask stedet efterfølgende med vand.

Fra dette link http://www.svendaage.dk/borupkemi.htm#OXALSYRE

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 21-08-06 19:24

Tak for svaret Nordsted1.

det vil jeg så prøve tak for det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-06 19:28

Selv tak, pøj pøj