/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Græsslåmaskine
Fra : christianbecker
Vist : 11466 gange
13 point
Dato : 20-08-06 20:41

Så er luftfiltret renset og den rigtige mængde olie påfyldt og tændrøret renset og i øvrigt også skiftet, med stadig uden resultat!! Motoren går ujævnt og kan næsten ikke slæbe sig selv rundt, dvs. at den går op og ned i omdregninger med sort røg ind i mellem, er der et sidste foreslag inden jeg må overgive mig og gå den tunge gang ned til plænekilpper manden??

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 20-08-06 21:39

det kunne godt lyde som om at det er det spjæld som skal styrer omdrejningerne. ( kan ikke huske navnet )
hvis fjederen er slidt, dårlig reagerer den for langsomt, og motoren vil gå ujævnt

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 20-08-06 21:50

Hvad er det for en motor ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-08-06 22:02

CCjunior - tænker du på chokerspjældet.

Accepteret svar
Fra : Sunowich

Modtaget 13 point
Dato : 20-08-06 22:13

Du ku jo starte med at skifte tændrøret.Er benzinen ny og uden olie ? er oliestanden til det øverste i det riflede felt på pinden (og ikke for meget da den ellers vil begynde og æde det ) ?Federsystemet er til regulering af motoromdrejninger ved belastning og har ikke indflydelse på motorens gang.Hvis de andre ting er ok så vil jeg gætte på at du skal købe en ny membran til kaburatoren som sidder imellem kaburator og tank, hvis det er en briggs & stratton motor altså.
Mvh Sune

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-08-06 07:37

Sort røg = benzin. Blå røg = olie, så det er et karburatorproblem du har.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 21-08-06 08:03

Hej
Jeg har selv en klipper med BogS motor, som var meget tæt på at ryge på pension. Jeg havde gjort de ting som du nævner med den ville ikke gå ordentligt og til sidst slet ikke.
Nu er sagen at min søn og jeg begge har meget store græsplæner og at vi deles om klipperen. Det var hans tur til at købe en ny så jeg forelagde ham sagen. Han har jo så den fordel at han har knallerterfaring og iøvrigt gerne ville spare de 3000.-
Så han afmonterede tændhætten og pudsede den for rust og snavs INDVENDIGT -- og den kørte perfekt. At der så siden har været et par genvordigheder skyldes, at bolte der holder benzintanken gik løse og faldt ud. Jeg mistede det vinkelformede gummirør, der går fra karburatoren ind i cylinderen. Det er lidt specielt idet diameteren for enderne er forskellig så det er ikke bare lige at sætte et stykke gummislange på. Men miraklet skete, jeg havde en oldgammel defekt plæneklipper stående, den er nok 25 år men den havde det samme gummirør. Så nu kører vi fint igen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-08-06 08:46

Den får for meget benzin............................kig på den dims du hiver i/skubber før du starter.
(choker) Det kan være den der hænger.

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 21-08-06 08:55

Hej E.C.
Du er vist på vildspor?
Nyere plæneklippere med BogS motor har jo slet ingen choker men en "gummibold", som man giver motoren 3 pust med når den er kold. Og det er langt bedre end choker.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-08-06 09:26

oK -
Men sort røg er stadig for meget benzin eller for lidt luft.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-08-06 10:19

Det kunne meget vel være den gummimembran, der skulle ha været tæt og samtidig virke som pumpe oven på karburatoren (eller er det nedenunder?). Prøv og skil ad omkring luftfilter, karburator og tank, og se om membranen er hel og sidder limet på de rigtige steder

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 21-08-06 13:57

Hvis det ikke er en BS motor, men en ?? der bl.a. sidder på nogle stigamodeller (stiga euro ) er det på en eller anden måde, regulatoren det er galt med. Den regulerer op og ned hele tiden. Jeg har samme problem, har haft skilt det hele ad, men det hjalp ikke en sk.. . Selv mekanikeren fra "Skov og Park service" siger at den motor er noget fa.... har skabt. De har selv en masse problemer med at få den til at gå ordentligt når først den er begyndt på det der.

Godkendelse af svar
Fra : christianbecker

Dato : 21-08-06 15:43

Tak for svaret Sunowich. Du har ret, det er membranen der skal skiftes, plæneklippermanden siger det samme

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 22-08-06 08:18

Takker og bukker. Mokof,den motortype du snakker om hedder tchecumseh og laves af Fiat fabrikkerne og holder ca 2 år og 3 dage den bruges når der laves slagtilbud fra forskellige firmaer Det sku meget de vil lægge navn til. Mht til den vinkelgummi som er til at lede overtrykståge fra oliesumpen og ind i kaburatoren så oliedampe forbrændes har ingen indflydelse på motorens gang med mindre der er for meget olie på. Det er rigtigt at hvis tank-kabu sidder løst ville problemet også være som du beskriver
Mvh Sune