/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
flytte harddisk ?
Fra : MatrixRevolution
Vist : 563 gange
50 point
Dato : 20-08-06 13:42

hey..

Vil høre om nogle kan give mig en besvarelse på dette problem:

Jeg har en pc kørende med Win98, og tilhørende harddisk og motherboard, af samme data. Altså en 450 mhz 3d -proccesor og 16mb grafikkort, 192mb-ram, 6 GB harddisk osv... en oldsag for at sige det mildt i vores dage, incl motherboardet.

Så vidt jeg ved kan jeg ikke indstallere mit win98 på nyere harddiske. Har prøvet at installere Win98 på 20 og 40 GB harddiske, men det går vist ikke helt.

Derfor tænkte jeg på om det er muligt at flytte min harddisk til et motherboard af nyere data, tilhørende et bedre grafikkort, mere ram osv. Så jeg stadig beholder min 6 gb harddisk med win98 installeret. Synes det er sjovt at rode lidt med den iis 4.0 på trods at at det ikke er muligt at køre .net på win 98

Så er det muligt ?

Bryder lortet ikke sammen, hvis jeg uden videre flytter en harddisk af ældre dato på 6 GB, til et nyere motherboard med 2,6 ghz processor, 128 mb grafikkort m.m.

Det ville være nice hvis jeg kunne løse det på den måde. Hvad kan jeg ellers gøre..

Mvh M.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-08-06 13:46

Du kan sagtens flytte disken, uden der sker noget.
Men som du selv skriver, er det ikke sikkert du kan få systemet til at køre, når det er et andet Motherboard

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-08-06 13:49

90 % chance for at det går i kludder hvis du flytter over.

Jeg har da win 89/98se på en 80 Gb HD i en 3 Ghz comp.
Så det skal den kunne. Men du laver nok partitionen med startdisketten, uden at sige ja til store harddiske. Men dit problem kan være at driverne på din UTILITY CD ( til motherboard)ikke er til win 98.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-08-06 13:55

Som regel går det fint, hvis du flytter diske, mellem bundkort af samme fabrikat.
Men det du kan ikke mellem 2 forskellige fabrikater. Har aldrig selv haft held til det.

Kommentar
Fra : MatrixRevolution

Dato : 21-08-06 16:11

90 % chance for at det går i kludder ja.... tror jeg venter lidt.

Det har vel også noget med BIOS at gøre ?

Det er vist muligt at opgradere sin bios gratis, har jeg hørt en fugl synge om.

Hilsen M.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-08-06 16:48

Men dine filer kan flyttes over uden videre - bare ikke styresystemet og indstallerede programmer.

Men hvad går galt når du prøver at indstallere win 98 ell win 98se på en harddisk i den nye comp.

Kommentar
Fra : MatrixRevolution

Dato : 21-08-06 18:17

Øhh... ja det er klart. Det kan gøres på et hav af måder.

Det er ikke problemet. Det er at flytte hardisken, med OS win 98 og installeret programmer og det hele.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-08-06 19:37

Men hvis du lige kan sætte en HD på din gamle comp så kan du jo prøver at lave en kopi på den.
sættes den på samme fladkabel som den gamle HD
så skal den nye være SLave

Sættes den nye HD på fladkabel 2
så bør den nye være MAster

Når den nye HD sættes over i den nye comp
skal den være MAster
Det er et forsøg som du kan prøve.

Her er et program som kan kopiere hele indholdet fra den gamle HD - over til den nye.

Technet boot diskette (gratis)
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.
Når den stopper ved A:\> så skriv pm og tryk enter

Er du i tvivl om hvad du skal gøre så hop ud igen [exit]
vent til comp står ved A:\> før du slukker/tager disketten ud.

Kommentar
Fra : Crypton

Dato : 21-08-06 23:31

Du kan godt flytte dig HD til et nyere bundkort (behøver ikke at være samme fabrikat).
Når det er sagt, vil jeg samtidig fraråde at gøre det, for som det er skrevet allerede går det nok
ikke særligt godt. Grunden til at det ikke vil "funke" er at du kommer til at mangle drivere til både bundkort og andre "nye ting" som Win 98 ikke kender. Så det vil jeg fraråde. Men det er muligt at tage en anden HD (10 - 20 GB) og så installere en ny Windows 98. Husk bare at angive store HD ved partitionen.
Du kan også i første omgang lave en partition på 6-8 GB til installation af Win 98. Resten af HD kan du så hente (formater) når du har fået Windows op at køre.

Husk: WINDOWS are like aircondition, it works until you open it

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 22-08-06 19:48

Dir spørgsmål går vel ud på at du ikke ved om 98/98SE kan køre på nyere pcer.

Det kan det sagtens det har ikke meget med Hd størrelse at gøre. bare de at det ikke kan se alt for store hd over 32 gb, men så er det jo bare at partionere den med fdisk så de alle er under det.

Om det at flytte hden over så går det som regel galt, da det jo eikke er den samme hardware i begge pcer og så vil det gå galt.
Det nemmeste vil være at installere på ny så får du det bedste resultat.

Kommentar
Fra : MatrixRevolution

Dato : 23-08-06 21:02

Hey..

Det er netop det jeg har prøvet nogle gange. Men kan da godt prøve igen. Problemet var bare at den konstant meldte om fejl i min internet explorer, på trods af at jeg havde hentet alle nyere opdateringer til win98. Det mener jeg var på grund af størrelsen på disken som jeg læste et sted ikke må være for stor.

Du skriver at det så bare er at partionere med fdisk. Altså lave 2 diske af 20 gb f.eks. ?

Den disk jeg installeret på var en 40 GB.
Windows kører jo så FAT32 filsystem, men det gør vel ikke noget.

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-08-06 21:07

Til store HD bør der bruges FAT 32
Den Explorer som følger med win 98 er som jeg husker IE4 og den vil brokke sig ude på nettet.
Hvis jeg finder en nyere som du kan hente så siger jeg til.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-08-06 21:57

Yes det er bare at partionere den til 2 på 20GB med f disk som bla ligger på en Win 98 opstartdiskette og det bedste filsystem til 98 vil netop være Fat 32

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 23-08-06 21:58

Yes det er bare at partionere den til 2 på 20GB med f disk som bla ligger på en Win 98 opstartdiskette og det bedste filsystem til 98 vil netop være Fat 32