/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
røde øjne !
Fra : hovsada
Vist : 5416 gange
100 point
Dato : 20-08-06 11:48

jeg har en 10 mdr. engelsk cocker- som tilbagevendende får meget røde øjen (øjenslimhinder)
salve fra dyrlægen (fucithalmic. ) virker kortvaringt !

modtagelig for erfaringer og råd !

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-08-06 11:58

det lyder som "jordbærøjen" sådan lige umiddelbart - men du skal til din dyrlæge igen - det er muligt hunden skal have antibiotika.

Citat
Betændelse i øjets slimhinde. Øjeslimhinden er mørkerød og der kommer flåd fra øjnene. Rens øjet i kold te, borvand eller øjenrens/øjenbadevand. Behandl med øjensalve. Fucithalmic® øjensalve, Kloramfenicol® 1% øjensalve eller Kloramfenikol® 0,5% øjendråber. Indsmør salven 4 gange dagligt i 4 til 6 dage. Bruges øjendråber dryppes øjnene 4 til 6 gange dagligt i 6 dage. Husk at rense øjnene dagligt for gammel betændelse og salve. Er lidelsen alvorlig gives universel penicillin (se penicillinbehandling). Der findes en kronisk form, hvor vævet i den tredje blinkhinde (det såkaldte lymfoide væv) bliver kronisk betændt og danner små hårde væskeblærer. Hunden har konstant øjenbetændelse med flåd. Penicillinbehandling både lokalt og universelt har minimal effekt. Helbedøv hunden, vend blinkhinden og skrab med en skalpel omhyggeligt de små væskeblærer væk. Efterfølgende penicillinbehandling. Kaldes populært "jordbærøjne".

det er er faktisk en god side at blive lidt mere inde i hundens evt sygdomme eller symptomer
http://www.vet.dk/hvad.htm

En hund kan også få ret så røde øjne ved ophidselse - badning i saltvand - ondt i hovedet - ved slag hvor den for eks er drønet ind i noget hårdt - osv

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-08-06 12:01

Vores hund har også nogle gange haft sådan en omgang. Vi har af dyrlægen fået Hydrocotison med Terramycin og polymyxin-b, det hjælper meget bare ved det første dryp, og ved andet dryp er øjnene raske at se på, behandlingen varer ti dage.

Vores hund fik renset tårekanaler, sidste gang, og det har virkelig hjulpet, på øjnene og hans snorken er også forsvundet

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 20-08-06 12:07

svar til miritdk--

dyrlægen nævnte osse mulighed for jordbærøjne !

det lyder lidt voldsomt med den behandling, hvis det er kronisk !

takker for linket

Accepteret svar
Fra : k1975

Modtaget 60 point
Dato : 20-08-06 12:12

Jeg ville nu kontakte dyrlægen endnu en gang. Det skal undersøges grundigt for at finde årsagen til de røde øjne.

http://www.hunde-info.dk/apo7.shtml

http://www.netdyredoktor.dk/sw4916.asp

God bedring med din hund.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-08-06 12:39

haha - det sidste i citatet er jo heller ikke noget du - men dyrlægen tager sig af under helbedøvelse

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-08-06 12:42

Hm, mange unge hunde, -hvis ikke de fleste- får øjenbetændelse en gang eller to i løbet af opvæksten. Det er godtnok med den salve fra dyrlægen. Hunden vil sandsynligvis efterhånden vokse fra problemet.
Unge hanhunde kan få røde slimhinder af ophidselse når der er tæver i løbetid.

Den 3. mulighed kunne være allergi overfor græshopper, hvis Franz stadig har hang til den slags.. Og hvis han ellers stadig er en hund... http://www.kandu.dk/Spg81157.aspx

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 20-08-06 12:58

Til Birgitta ,

Franz er min agatudse- lige nu spiser han melorm !

Sika er min cockertæve , som ellers har det fint- hun er vild med mandler og vindruer (seriøst)

kunne det mon være en form for allergi ?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-08-06 13:05

agatudse ??? yaaakkk - for en megatudse gyyyyyyyys

btw birgitta - tæver kan filene også få røde øjne både i og udenfor løbetiden - de skal bare blive hys nok

hovsada - sørg for at få din vovse undersøgt godt og grundigt hos en dyrlæge der kan sine ting

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 20-08-06 13:10

Kun din dyrlæge kan gi' dig svaret, så du må til dyrlægen igen for hundens bedste.

Den må jo fejle noget andet siden den salve dyrlægen har givet dig kun virker i en kort periode.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-08-06 13:16

Næ, det er nok noget med alderen. -Gør som dyrlægen siger. Smør med cremen så længe som du har fået anbefalet. --Hvis øjnene bliver røde igen, så kan det næste gang være nok at ringe til dyrlægen og få en ny recept. Det er ikke så dyrt.

Om det er alvorligere ting, det synes jeg er for tidligt at sige når Sika kun er 10 mdr.
---Det er ligesom med småbørn. De er også ustandselig forkølede i de første år af deres liv..

Vindruer skal du passe på med til Sika. Rosiner har vist sig at indeholde et stof, der selv i mindre mængder kan forårsage nyresvigt hos hunde... Og rosiner er jo tørrede vindruer...

Forresten var det da godt, at du fandt ud af, at Franz er en tudse og ikke en lillebitte hund. ---Men han er altså ikke nogen prins?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-08-06 13:18

Nå, ja. Øjenbetændelse kan være smitsomt, så hvis Sika leger med andre hunde, så er det smart at få dem behandlet på samme tid.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 17-09-06 20:24

Sika har nu været hos en anden dyrlæge (øjespecialist ) .......der var et fremmedlelegeme 1/3 inde i hornhinden ( det den anden dyrlæge mente var en eller anden øjensygdom !!!!)
(en diagnose, som kostede små 800,- + antibiotika og øjensalve !!)

Sika er nu blevet opereret- en lille vellykket operation under fuld bedøvelse (5.000,-)

---og er blevet en helt "ny" hund. Allerede næste dag, var temperamentet helt anderledes og energien er helt i top !

ikke mere røde øjne !

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 17-09-06 20:46

Hvor var det godt at du ikke gav op

Samt at Sika nu er blevet en helt "ny" hund

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-09-06 12:45

Fedt nok med en øjenspecialist! Giver du lige et link eller navn? Jeg kender en hund, der har nogle øjenproblemer...

Men tillykke med den totale helbredelse af det lille skind.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 18-09-06 13:31

Dyrlægen, som er specialist i øjensygdomme er www.finnboserup.dk -- Holte tlf. 45410071

min varme anbefaling !

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-09-06 13:43

THANKS! Jeg vil give rådet videre.

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 13-12-06 08:44

Tak for svaret k1975.