/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Valg af Com port for USB tilsl
Fra : futze
Vist : 1574 gange
45 point
Dato : 20-08-06 11:00

Hej
Jeg har installeret et program for varmeregulering og har trukket et USB kabel
fra min PC via en unit fra Genvex til Genvex styrepanelets data logger.
Softwareprogrammet har jeg hentet fra firmaets hjemme side.
Ligeledes har jeg hentet driveren som programmet skal arbejde med.
I programmet er der en instilling for Com porte med to valg 1 og 2.
Jeg har instaleret en USB fordeler box til PC ene USB udgang.
Har prøvet at monterer USB stikket i både USB boxen og det frie USB stik i PC.
Har valgt både COM 1 og 2 under programmets instillinger,men når jeg prøver at hente data vises følgende fejl.
Can,t open spec. field device|| ( Error 5 adgang nægtet )
Er der noget med at man kan vælge com porte fra 5 og opefter.???
Hilsen
futze

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-08-06 11:13

en com port snakker ikke sammen med usb.
Com porten er det 9 benede stik der ligner den gamle museport. Det skal være et com kabel du skal trække i stedet for et usb.

Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 32 point
Dato : 20-08-06 11:13

Har du opsat porten ordenligt`?
START - højreklik på DENNE KOMPUTER, ADMINISTRER - ENHEDSHÅNDTERING - PORTE - DOBBELKLIK PÅ PORTEN - DETALJER.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 20-08-06 11:23

Jeg har set detajerne for de to Com porte under egenskaber,
men er faktisk i tvivl om det er port 1 eller 2 jeg skal bruge og om det er en af dem jeg skal
have forbindelse til USB stikket fra data loggeren. men hvordan.
futze

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-08-06 11:27

har du ikke et link så er det måske lettere at gennemskue

Kommentar
Fra : futze

Dato : 20-08-06 11:43

Desværre
Jeg har en box unit fra firmaet hvor der er påskrevet hvor og hvilke driver der skal hentes og instaleres.
Denne box har et lille stik som skal tilslutes til Genvex panel. Samtidig er der et USB stik i den an den ende, og det er dette jeg har forlænget med 3 x 5 m ( type USB 2.0 repeater cable )
Her afslutes så med et USB stik som skal i PC.
Opsætning fra Genvexprogrammet siger valg af COM port 1 eller 2.
Men Hvordan opsætter jeg Com port valg til USB stikket.
futze

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 20-08-06 11:58

Nu forstår jeg. Det skal faktisk da ikke være nødvendig at opsætte noget da det af sig selv kunne snakke sammen. Måske det er dit repeater kabel der driller. Jeg har selv døjet med et engang hvor jeg havde flyttet printeren så langt væk at der måtte en forlængelse til. Jeg kunne ikke få skidtet til at virke. Den kunne godt finde hardware men at installere den virkede ikke. Men ligeså snart jeg kun brugte standard printer/usbkablet var der ingen problem. Jeg fik det byttet og alle problemer var løst.
For der er vel en lille lysdiode på drepeater stikker der lyser når du tilslutter.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 20-08-06 12:13

Har været på loftet og alle tre enheder lyser grønt på en lille diode lampe.
Men om der er hul igennem ved jeg jo ikke , men inden jeg fik det installeret har jeg talt med Genvex om hvad der skulle til. Her nævnte de noget om jeg skulle vælge en større tal til com porten i pc opsætning.Men hvor er det i opsætnongen man skal vælge com 2 som feks skal hedde port 5 eller 6.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-08-06 12:15

Jeg har et andet system der også kræver com port samkørsel med usb. det kan kun bruge com 1.
Men jeg mener nu også at du skulle pøve at tjkke det der forlængerkabel. Du er over 15 m. Check som skrevet står om der er lys i unitén eller ryk forsøgsvis putteren derhen.

Kommentar
Fra : futze

Dato : 20-08-06 12:41

Humm
Rykke putteren det er det sidste jeg prøver.
Først skal jeg være sikker på opsætningen
futze

Godkendelse af svar
Fra : futze

Dato : 20-08-06 18:37

Tak for svaret disken.