/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Tøjvask/strygning hjælp. !
Fra : Sygate
Vist : 5162 gange
179 point
Dato : 18-08-06 15:36

Da jeg har fået nyt job der kræver at jeg går i pænt tøj, har jeg lige været ude og bruge en formue på alt muligt.
Så jeg har lige nogle spørgsmål, så det holder længere:

Pæne bukser (Jakkesætsbukser), skal de stryges på vrangen og skal de vaskes eller renses?
Eller kan jeg vaske dem i en maskine, og i så fald, skal jeg vende vrangen ud på dem når jeg gør det, og ved hvor mange grader?

Hvad med skjorter?
Skal de stryges på vrangen? Skal de også vaskes på vrangen, og ved hvor mange grader?

Må jeg bruge tørretumpler til ngen af delene?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-06 15:45

Sygate... tillykke med jobbet

I det nye tøj, står der vaskeanvisninger, både hvor mange grader du kan vaske det på, er det håndvask er der tegnet en balje med en hånd i, ellers er det en balje hvori der er angivet et tal, tallet angiver hvor mange grader du kan vaske det på. Hvis tøjet skal renses, står der et P. Det er altid en god ide, at vaske tøjet på vrangen (når man husker det), så bliver det ikke helt så slidt.

Skal tøjet stryges, er der tegnet et strygejern, med et antal prikker, tre prikker er den højeste temperatur

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-06 15:47

Hvis du kan vaske tøjet ved f.eks 40 grader, kan du også tumble det ved 40 grader. Hænger du tøjet til tørre, hænger jeg altid skjorter/bluser på bøjle med det samme, så der ikke kommer klemme/snormærker på

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 18-08-06 16:08

Det slider på tøjet at bruge tøre tumbler så lad endelig være med at gøre det på det pæne tøj.
Skjorter tøres beds på bøjle.
Det er godt at vaske tøj på på vrangen.
Men du stryger det retvendt, så kommer dine prese folder til at sidde rigtigt.
Brug kun tøre tumbler til undertøj, håndklæder, sengetøj, mm.
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-08-06 16:12

Husk også at sorterer tøjet efter farve, så du ikke risikerer at det mørke smitter af på det lyse

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 189 point
Dato : 18-08-06 16:22

Symboler:

Vask
Håndvask højst 40º
Finvask højst 40º
Finvask - skånsom højst 40º ( lille vaskefyldning - ca. halvdelen )
Varmvask højst 60º
Varmvask - skånsom højst 60º ( lille vaskefyldning - ca. halvdelen )
Hedvask højst 95º
Hedvask - skånsom højst 95º ( lille vaskefyldning - ca. halvdelen )
Må ikke vaskes
Blegning
Kan klorbleges
Må ikke klorbleges undgå Klorin og lign.
Tørring
Tumblertørring højst 60º
Tumblertørring højst 80º
Hængetørring også i varmeskab
Dryptørring hænges vådt op
Liggetørring
Ikke Tumblertørring
Strygning
Lav temperatur højst 100º
Middel temperatur højst 150º
Høj temperatur højst 200º
Ikke strygning
Rensning
Rensning i perchlor, mineralsk terpentin og lignende
Skånsom rensning i perchlor, mineralsk terpentin og lignende undgå behandling på møntrenserier
Rensning i mineralsk terpentin, men ikke i perchlor undgå behandling på møntrenserier
Skånsom rensning i mineralsk terpentin, men ikke i perchlor undgå behandling på møntrenserier
Ikke rensning

Behandling

Acetat undgå træk i våde varer
Acryl high bulk acryl må ikke stryges
Bomuld farvede varer vask ved 60º
Elasthan
Hør
Modacryl
Modal
Nylon
Polyester
Polypropylen
Silke
Uld Superwash-varer. Maskinvask
på uldprogram stryges med vådt stykke eller dampjern
Viskose undgå træk i våde varer
Triacetat

Se efter behandlingsanvisning på varen. Farvede varer bør vaskes koldere end hvide. Stærkt farvede varer vaskes de første gange for sig selv.
Varer af uld og silke samt ikke-kogeægte, kulørte bomulds- og hørvarer må ikke sættes i blød. Strukturgarner (crepe, bulk, stretch) behandles som det materiale, hvoraf de er fremstillet: Nylon, akryl osv. Blandinger bør som hovedregel behandles som det sarteste stof, f.eks. skal varer af uld og bomuld behandles som uld. Der bør tages særlig hensyn til foer, vattering, besætning o. lign. Alle tekstilvarer bør vaskes eller renses, inden de bliver for snavsede.

Det ser mere overskueligt ud i linket http://www.glemsom.dk/hjemmet/vaskeanvis.htm

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : h18s

Dato : 18-08-06 16:24

Jeg har selv i mit job brugt jakkesæt og "hvid" skjorte.

Jeg ville nok ikke vaske et par jakkesætsbukser. Send hele sættet til rensning, selvom det er lidt dyrt.

Bukserne presses på retten.

Skjorterne vaskes og tørrer bedst på bøjle, og stryges på retten.

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 18-08-06 22:16

her kan du se hvad vaskemærkernes symboler betyder

MVH Bente

Kommentar
Fra : bente64

Dato : 18-08-06 22:19

ups så ikke der allerede var et link til dette

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-08-06 00:38

Jakkesæt som anbefales renset..kan vaskes ved 30 grader. Der bruges en masse grimme kemikalier ved rensning. Jeg vasker selv mandens jakkesæt ved skånevask og de ser fine ud. Når jeg stryger dem, lægger jeg et fugtigt viskestykke imellem, så bliver ikke blankt.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-08-06 00:40

Så bliver de ikke blanke..skulle der stå.

se her: http://www.greenpeace.se/np/s/supporterservice_tip_dk.asp?lang=D&g=join&tip=7

Kommentar
Fra : h18s

Dato : 19-08-06 10:53

mangorossa

Det er vel kun bukserne, du vasker????
Eller kan man også vaske jakken??

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-08-06 12:51

Ja, jeg har også vasket jakken. Det gjorde jeg dog i hånden. Det er jo ikke noget man behøver at gøre ret tit. En opvredet miljøklud, kan tage meget skidt på sådan en jakke.

Kommentar
Fra : env58

Dato : 19-08-06 15:47

tillykke med jobbet,(hvad er det for et)da det kræver jakkesæt ?

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 21-08-06 14:08

Tak for hjælpen allesammen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-08-06 15:01

Selv tak