/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Lokalt netværk via router
Fra : Breunski
Vist : 1029 gange
200 point
Dato : 17-08-06 20:40

Jeg ville høre om det er muligt at lave et lokalt netværk mellem to computere der kun er forbundet via samme router med switch.

tilslutningen til internettet er som følger:

Fra stikket i væggen går der en adsl-ledning til en router
Fra router går der en WAN ledning til en bredbåndsrouter med 4 udgange.
Fra denne router er der via 2 ledninger forbindelse til min stationære og en til min bærbare

Oprindelig skulle bredbåndsrouteren være tilsluttet et modem, men det virker ok selvom det er tisluttet routeren.

Er det muligt at lave et lokalt netværk via denne tilslutning eller skal der flere kabler på kryds og tværs?

Hvis det er muligt, hvordan gør jeg så?

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 17-08-06 21:38

Jeg kan ikke helt gennemskue din tilslutning af kabler, men hvis du har begge pc tilsluttet samme system, skulle det nok kunne lade sig gøre.

Kører du med XP på begge.

Gå ind i kontrolpanel - system - fanen computernavn

og tjek at begge pc´er har samme navn der.

Prøv også at gå til netværkssteder under startmenuen og oppe til venstre kan du vælge "Opret et hjemme-eller ......osv" Følg guiden der, men måske skal du have installeret noget mere fra xp cd-rommen, så find den frem. Kan ikke huske om det kun var tilfældet med vores win98.

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 17-08-06 21:42

Altså navnet udfor Arbejdsgruppe skal være det samme på begge.

Ellers kan du klikke på Skift... og ændre navnene så de er det samme. Det skal du gøre før du går i netværkssteder, ellers kan de ikke finde hinanden.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-08-06 22:14

comp1..................routerB...................routerA.....................adslmodem...............internet
comp2.....................|

Hvis det er sådan så kan man godt ha' comp1 og comp2 være i netværk med routerB
Med mindre du har mange comp og evt trådløs forbindelse hvad laver routerA

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-08-06 23:08

Hvis du kører med Xp så kør guiden - Opret et mindre hejmme og kontor netværk - på begge pcer og sørg bare for at de har samme arbejdsgruppe. Så bliver alle indstillinger oprettet automatisk.

Du kan derefter når de kan se hinanden (Det kan du se efter i Netværksteder) så skal du højre klikke på de mapper du ønsker og dele og vælge - Deling og sikkerhed. Sæt flueben i - Del denne mappe ....

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 18-08-06 19:34

Nu har jeg forsøgt at oprette et hjemme netværk, men de finder ikke hinanden. Jeg har kaldt arbejdsgruppen det samme.

Computer beskrivelserne er forskellige, så jeg kan kende forskel. Men de har samme computernavn og samme arbejdsgruppe navn

De er tilsuttet samme router.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-08-06 19:52

De må ikke have samme comp navn

comp 1
samme arbejdsgruppenavn
beskrivelse er ligegyldig

comp 2
samme arbejdsgruppenavn
beskrivelse er ligegyldig

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 18-08-06 19:54

Du kan kun se feks den bærbar hvis den bærbar er tændt. Lige så snart du slukker den bærbar, kan du ikke se den på den anden.

Jeg går udfra du har genstartet ?

Du skal kunne se den anden når du går i netværkssteder - vis arbejdsgruppecomputere.

Hvis du ikke kan det, så prøv at gå i netværksfejlfinding, jeg kan godt huske at jeg selv havde lidt fikumdik med det, men det var fordi den ene pc havde win98 og den anden xp.

Prøv ellers at gå i Start - søg - computer eller personer og søg på det andet computernavn, og se om den finder den der.

På begge computere skal du vist nok give tilladelse til at kunne se den anden, men prøv at gå i kontrolpanel og dobl klik på guiden netværksinstallation.

Ellers gå i hjælp og support i startmenuen og søg på netværkssteder.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-08-06 19:55

Hov jeg glemte noget

comp1 ...............comp navn i et ord
samme arbejdsgruppenavn
beskrivelse er ligegyldig

comp2 ..............comp navn i et ord
samme arbejdsgruppenavn
beskrivelse er ligegyldig

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-08-06 20:54

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-08-06 21:03

For at se den anden, skal du også have en mappe du vil dele i netværket.
Prøv så at søge den anden maskine.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 18-08-06 22:43

Nu lykkedes det mig at finde comp1 på comp2, men jeg kan ikke finde hverken comp1 eller comp2 på comp 1.

Derudover kan jeg på comp2 ikke få adgang til de delte filer på comp1. Der står bare at det er ikke er tilgængeligt. netværksstien blev ikke fundet

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 18-08-06 22:57

Hvordan indlæser du filerne på com2 ? Når du på com1 deler dem med com 2 må der KUN være hak i "Del denne mappe på netværket" Hvis du vil kunne rette i og gemme filerne begge steder, skal du også sætte hak i "Tillad mine netværksbrugere at ændre mine filer" Du skal heller ikke ændre share navnetmellem de to flueben.

Prøv på com1 at gå i start - netværkssteder - Vis arbejdsgruppecomputere

og tjek at - det du kalder com2 - står i den mappe. Ikonet er en blå fladskærm.

Stien skal hedde noget med
\\com2
og så skal du kunne se de mapper som com2 deler med com1

Ellers må du prøve at tilføje netværk igen på com1

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 200 point
Dato : 19-08-06 07:48

Når du kører guiden for netværk hvilken mulighed vælger du så?

I den første mulighed skal du vælge - ANDET
I den næste mulighed skal du vælge - Denne computer opretter direkte forbindelse til nettet eller gennem i netværkshub. Computere på netværket oprettet også .........

Så kan de "snakke" sammen og de kan alle uafhængig af hinanden gå på nettet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-08-06 10:43

prøv lige:
start > kør >skriv cmd >OK
skriv så der står:
C:\>ping computernavn og tryk enter
eller
C:\dokuments and settings>ping computernavn og tryk enter

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 19-08-06 13:49

nu har jeg prøvet at oprette netværk på begge to gennem "andet" og tilsuttet via netværkshub.

Men stadig kan jeg kun se dem begge på com2 og på com1 er der kun den selv.

Jeg har prøvet at søge på begge to ved:

start > kør >skriv cmd >OK
skriv så der står:
C:\>ping computernavn og tryk enter
eller
C:\dokuments and settings>ping computernavn og tryk enter

Men den fandt ingen reusltater. Det er virkelig noget hø

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 19-08-06 16:27

Har du en hub/switch du evt kan sætte mellem din bredbåndsrouter og pc´erne ?

Jeg kan nemlig ikke helt greje hvad det er for en bredbånsrouter du har. Jeg guider dig lidt udfra mit eget system og der er kun 3 huller i det 2. led.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 19-08-06 18:07

Det er vel ikke din firewall der ikke har godkendt din ipadresse på den pcen som fejler

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-08-06 20:04

Fra en af maskinerne skal der komme resultat hvis den pinger sin egen comp

C:\>ping(mellemrumcomputernavn) og tryk på enter

prøv lige det.

comp1 ping sin egen
comp1 ping den anden
comp2 ping sin egen
comp2 ping den anden

Bruger du
hub
switch
router
til at forbinde de to comp i netværk

Hvor mange huller til stik er der på bagsiden af det du bruger (hub/switch/router)
har disse stik et nr. og hvilke nr, bruger du.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 20-08-06 21:35

Jeg tvivler på at han bruger HUB, det er jo en antikvarisk dims, som ikke egner sig til nutidens netværk, da den ikke kan køre duplex eller mere end en forbindelse ad gangen.

Efter det som jeg kan læse, så er det en router af ukendt herkomst med en 4 port switch han er i besiddelse af. - Den bør virke uproblematisk, så det er nok nærmest et spørgsmål om en software i hver maskine og en korrekt indstilling.

Hvis han var lidt mere oplysende, ville det ko være langt nemmere at finde frem til årsagen til hans problem!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-08-06 21:41

Jow - lidt oplysning skader ikke.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 21-08-06 22:15

Det står det er bredbåndsrouter med 4 udgange. Det er ikke fordi jeg prøver at holde tingene hemmeligt. Det hedder topcom BR 604

Den kan ikke tilsuttes direkte til stikket i væggen, da der ikke er adsl-indgang. Der er kun WAN.

Det er ikke umuligt, at det er min forewall der forhindrer adgangen. Jeg får tit pop-up om jeg vil bruge Panda firewall eller Windows.

Jeg har bestilt en trådløs router, hvor der også er kabel udgang, i håb om at det virker.

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 21-08-06 22:17

Jeg bruger iøvrigt stik 1 og 2

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-08-06 22:30

Lan = Lokal arrier network = lokal netværk
Wan = wide arier network = internettet

Wan på din router er til ADSL modemet.
LAN - De fire andre er til PCér

Når du har en router så har du også en CD som hører til.

Men er det en gammel router, så er det måske meget godt med en ny.
Når du har fået den wireless router så lad os lige snakke sammen og lad os høre hvad det er for en router, inden du begynder at tilslutte den.

Hemmeligt.................sådan var det heller ikke ment

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-08-06 23:10

Næh ingen hemmeligheder her TAK!

Nu er det sådan, at jo flere detaljerede oplysninger du giver os fra starten, jo nemmere er det for os, at spore os ind på problemet.

Jeg kan forstå at din router er af nyere dato, hjemmeimporteret fra det store ALDI LAND.
Jeg så godt i den lokale ALDI at de havde den. Men desværre er den uden AP (trådløs mulighed)
Jeg bruger selv en WBR654 Prof fra TopCom, som har kørt i 3 til 4 år uden nævneværdige problemer, men der har da også været flere opdateringer på dens firmware.

De 4 LAN porte er kun en begyndelse. Du kan udvide dem med endnu flere, hvis du får behov for det, ja antallet er kun begrænset af hvor mange IP-adresser du har sat den til at administrere (inde i dens menu)!
Jeg har selv to switche tilsluttet til min router, en med 4 og en med 16 LAN porte. Så der er noget at jage stikket ind i hvis lysten viser sig!

Kommentar
Fra : Breunski

Dato : 25-08-06 12:29

Jeg vender tilbage, når jeg modtager den trådløse. Det vil være dumt at bruge en masse tid på den jeg har, hvis det kommer til virke på den nye.

Kommentar
Fra : fuldfart

Dato : 07-09-06 19:25

Hej Breunski,

Jeg tror ikke umiddelbart det løser dit problem med en ny router.

Som de andre også har beskrevet ville det gøre godt med et lidt mere information om hvad det er du har....

1. Hvilket operativsystem ?
2. Er der installeret af firewalls på de 2 pc'ere ?
3. Hvad er maskinernes ip adresse (hvis det er en yderside adresse kan du bare skjule noget af den) ?
4. Kan begge maskiner komme på internet ?

Hvis du i "start" > "kør" skriver "cmd" og trykker enter og derefter skriver "ipconfig" (uden " " )
så får du oplyst ip adresserne ... de kunne typisk være 192.168.1.2 og 192.168.1.3 for den anden pc.... eller lign.
Hvis det er tilfældet kan du i det sorte vindue (dos boksen) skrive "ping 192.168.1.(nr. på den anden pc)
Du skulle også gerne kunne pinge den adresse der står som "default gateway" ... kunne evt. være 192.168.1.1

Jeg faldt i øvrigt lige over en vejledning ...ovenikøbet på dansk.... du kan finde den på
http://tools.topcom.net/userguides/BR%20604%20quick.pdf

God fornøjelse !

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 07-09-06 20:11

eller cmd..........
C:\>ipconfig /all og så tryk enter

Godkendelse af svar
Fra : Breunski

Dato : 30-11-06 22:34

Tak for svaret Fijala.