/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
SKAL hunden absolut klippes?
Fra : cristian2
Vist : 2018 gange
20 point
Dato : 17-08-06 14:21

Vi er en familie som snart skal have hund igen og vi har god erfaring med bastarder. Jeg har imidlertid et ønske om at vide lidt mere om hundes pelse. (Vi havde engang en cocker-puddel som vi fik klippet. Det var ingen succes. Hunden hadede det og mistede sit selvværd hver gang den havde været af sted, ind til pelsen var vokset igen en smule).

Jeg vil gerne have råd om følgende:
1. Hvilken type hundepels skal trimmes hhv. klippes?
2. Kan man med fordel selv trimme sin hund? Hvor omfattende er det?
3. De fleste hunde er enten korthårede eller fælder i perioder - hvilke racer SKAL klippes?

Mange tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-08-06 14:34

Hejsa.
I kunne jo simpelthen vælge en korthåret hund...

Nå, men de fleste hunde, der skal klippes eller trimmes, de kan nu godt lide det.

Men hvis I helst vil undgå det så findes der da også masser af hunde, der er langhårede men som ikke skal trimmes eller klippes. Så fælder de i stedet for.

Kik på denneher side:

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

Når du klikker på en race, så kommer der oplysninger om en række ting som størrelse, motionsbehov, pelspleje osv.

Men du skal nok snarere gå den anden vej: Hvilke blandinger er der til salg på det tidspunkt der er rigtigt for jer? Og så kikke på, hvordan pelsen er på de racer, der er "involveret". Og det kan du så gøre på det ovenstående link.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-08-06 15:22

Vælg en korthåret hund og væn den til, fra den er hvalp, at blive børstet. Man kan købe en spiciel børste (karte) som fjerner den løse pels og underuld. Og de fleste hunde syntes det er lækkert at blive børstet hvis de er vænnet til det fra hvalp. Vores kat, er for eks. helt vild med det, og det gør det meget nemmere, for så slipper man for alt den pels alle vegne.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 17-08-06 15:37

Nu har jeg haft ruhåret gravhund i 25 år, og det var kun de første 10 år, da jeg gik på udstilling med dem, at jeg trimmede dem rigtig. Det er rigtig lang tid for hunden at stå stille, og det brød de sig bestemt ikke om, de hunde jeg havde dengang. Nu trimmer jeg dem kun i hovedet og på benene, på resten af hunden bruger jeg el. hårklipper, og almindelige mennesker kan sgu næsten ikke se forskel. Pelsen stritter måske en lille smule mere, men det kommer jo an på hvor kort man klipper det.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 17-08-06 15:52

Hej.
En hund SKAL ikke klippes.
Hvis jeg var dig ville jeg vælge en god bastard, de er mere robuste.

Jes

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-08-06 15:57

F.eks. en pudel SKAL da klippes....

Men med en blanding kan man aldrig vide, hvad den korrekte pelspleje vil være... Man må vente og se. Og lade det komme an på en prøve.

Hvis det er en "trimmehund" man har reddet sig, så er det jo altså vigtigt, at hvalpen lige fra starten af vænner sig til håndteringen.

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 17-08-06 16:02

Birgitta, hvorfor SKAL en hund absolut klippes?

Jes

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 17-08-06 16:03

Eller sagt på en anden måde, er det for hundens eller menneskets skyld.

Jes

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 17-08-06 16:12

Hyrdehunde bl.a. Kaukasisk Owtscharka og Sarplaninac skal ikke klippes og have manicure de skal børstes en gang eller to om ugen i den varme tid, da det er den til de taber indreulden, jeg har ikke hørt om schæferhundeejere der giver deres hunde ophold på hundeskønhedssaloner, de fleste brugshunderacer kommer vel heller ikke på disse saloner
men de går heller ikke med regntøj og støvler, de fleste udstillingshunde får en "overhaling" inden de fremvises, som regel er klip og diverse skønhedsskure til hunde (og andre dyr) kun til for ejerens skyld og ikke hundens.
Hvis en af mine hunde ruller sig i ådsler eller lignende på stranden bliver de vasket når vi kommer hjem, og det er fordi jeg ikke kan lide de stinkende lugte hunde anser for parfume.
Blot en betragtning.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 17-08-06 17:04

alstå de hunde vi har haft har vi bare børstet, og det er boxere schæfere og en enkelt riesenschnauzer. Den sidste trimmedee vi kort med en alm trimmer til mennesker. Men det er jo smag og behag. Men som sagt ville jeg bare vælge en korthåret hunderace eller blanding og så børste den ind imellem.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 20 point
Dato : 17-08-06 18:09

Jes, pudler skal klippes fordi deres pels bliver ved med at vokse. Og det ville blive en gevaldig gang filter, hvis man ikke klippede den.

En uplejet pels kan jo give meget ubehagelige sår og eksem. Det er altså ikke kun for menneskets skyld, man klipper og trimmer hunde.

En hund med "klippepels" kan man sagtens klippe selv, hvis det ikke er så vigtigt, hvordan den ser ud. Ligesom man kan klippe sine børn selv.. Eller gå til frisør med dem.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 18-08-06 06:43

De fleste langhårshunde skal klippes eller trimmes for at holde pelsen, ligesom klør skal klippes.

At gøre det til et problem, er det samme som at gøre vores egen hårklipning til et problem.

Det er ikke et problem, kun hvis hunden har haft en dårlig oplevelse i forbindelse med klipningen.

Mine egne hunde står med lukkede øjne og nyder at blive håndteret, når de bliver klippet.

Lad ikke den problematik være en del af jeres overvejelser for at anskaffe en hund.

mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 21-08-06 13:34

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-08-06 14:10

Tak for accepten af mit svar.....