/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Lejer i FS1
Fra : sabre2
Vist : 531 gange
400 point
Dato : 17-08-06 09:14

Ja, nu jeg er igang så vil jeg lige se om der er nogle her som med ord kan forklare mig hvordan en FS1 motor lyder hvis et af motorlejerne, er slidt.
Vi har en nærmest vedvarende hylende lyd helt på toppen i 3 og 4 gear når den får lov at trække helt ud. Slækkes lidt eller kobles der ud er lyden helt væk.
Der er selvfølgelig gearolie på motoren..

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 17-08-06 18:04

Jeg tror nærmere at der er noget der kan være samlet forkert...... Har du haft noget skilt af.... ?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 17-08-06 19:47

Hvis lyden forsvinder når der kobles ud, og når det kun er i 3. og 4. gear, så hvis jeg tro at det er i gearkassen.
Jeg tror at fejlen er på sekundær siden.
I 3. og 4. gear kører sekundær siden ( den side af gearkassen hvor fortandhjulet sidder på ), meget hurtigt rundt.

Kommentar
Fra : sabre2

Dato : 17-08-06 21:52

Motoren har ikke været skilt ad i den tid vi har haft den, men jo sikkert en mill. gange inden.
så om noget er samlet forkert tja...

NoShyGuy - mener du at det kan være lejet på sekundærsiden, det hele kører jo selvfølgelig hurtigst rund der i 3 -4 gear. - eller mener du det er slidte tandhjul der jamre ?

Jeg har på fornemmelse at grunden til at vi kun lægger mærke til den i 3 - 4 gear er at belastningen her er størst, lyden forsvinder jo også bare der slækkes lidt på håndtaget uden at koble ud - det hele kører stadig stærkt rundt - men belastningen er lille.

Når der sættes igang i 1. gear og man bevist filer lidt med koblingen kan denne give et hvin fra sig.
Lyden her minder meget om den hvinende lyd der kommer på toppen i 3 - 4 gear - blot er den her mere eller mindre vedvarende. Kunne der være en sammenhæng ? Kan ikke lige selv se den.

Er der nogle der kender til beskrivelser til adskillelse af FS1 motoren HOW TO DO feks. i forb. med lejeskift.

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 17-08-06 22:10

Haynes har lavet en "Workshop Manual" til Yamaha FS1. Tror den koster 200-300 kr.
Hvis thansen ikke har den, så kan de få den hjem. De forhandler nemlig workshop bøgerne.
Jeg er ikke sikker på navnet workshop, men det er reparationsbøger ihvert fald.

Din kobling drejer samme fart i 1, 2, 3, og 4. gear, så jeg tror ikke at det er den der laver lyden.
Jeg tror at det kan være lejet som sidder inde bag dit tandhjul, eller lejet i modsatte side af gearkassen.

Kommentar
Fra : michael_30

Dato : 17-08-06 22:28

Jeg har en manual over Yamaha, det skulle da hjælpe en del...
Hvis du skriver en mailadresse, så sender jeg den til dig...

Kommentar
Fra : sabre2

Dato : 22-08-06 08:27

Michael_30 , jeg har sendt min mailadresse til dig.
Som jeg skriver til dig - jeg har selv en manual til FS1, men vil gerne se det du har, da min ikke er særlig god hvad angår adskillelse og lejeskift.

Hvis der er andre der har materiale som beskriver arbejdsgangen hints mm. så er jeg meget interesseret.

Accepteret svar
Fra : michael_30

Modtaget 400 point
Dato : 22-08-06 18:06

Så har jeg sendt manualen til dig... håber du kan bruge den....

Godkendelse af svar
Fra : sabre2

Dato : 28-08-06 08:21

Tak for svaret michael_30.