/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
SATA kontra ATA diske
Fra : MatrixRevolution
Vist : 715 gange
100 point
Dato : 16-08-06 23:46

Hej,

Er der nogle der ved hvad forskellen på de nye SATA diske, og ATA harddiske er, og SATA -diske dem imellem ?

Jeg kan forstå at de har et andet interface til ingang i computeren.
Hvorfor bør man foretrække SATA-diske fremfor de nuværende ATA på 7200 omdr.

Hilsen M.

Kommentar
Fra : larsfrohn

Dato : 17-08-06 00:07

Hej Matrix

S-ATA = Serielt forbundet harddisk, hvor den gamle type (EIDE) også kan benævnes P-ATA for Parallel - se mere på dette link: http://www.serialata.org/satatechnology.asp

Der er ikke den store forskel i hastighed på de alm. SATA og den gammeldags EIDE/PATA, men med SATA2 har du en transfer rate på 300 MB/sek, og på de gamle SATA og alle EIDE/PATA diske kan du kun have 150 MB/sek.

SATA tilslutningen er meget anderledes end de "gamle" EIDE - SATA er små smalle stik uden ben men med connectorer i stedte for, mens at EIDE/PATA alle er brede stik med et antal ben stritttende ud fra disken som kablet/stikket skal presses ned over.

S-ATA er dermed mere fremtidssikret end P-ATA.

Lars

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 100 point
Dato : 17-08-06 08:07

Linket ovenover er lidt forældet, de nye sata2 diske kan overføre op til 3Gb pr. sekund, hvor en EDI/PATA max kan overføre 150Mb pr. sekund. Støm/datakablet er heller ikke ret store på til en sata disk.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 17-08-06 08:59

Sata diskene kan være lidt følsomme for strømafbrydelser og computer frysninger.
Men hastigheden er fin. Så man skal bare huske backup.