/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Indsigelsesperiode- hvor lang?
Fra : jomfruane
Vist : 655 gange
100 point
Dato : 16-08-06 13:18

Er der nogen der kan komme med et link til en lovtekst hvori det fremgår hvor lang en indsigelseperiode må være ved overdragelse af en andelslejlighed?

I min nye forening fremgår det af foreningens vedtægter, men der er ingen tidsbegrænsning i min gamles vedtægter.

Findes der en lov på området?

Pengene skal udbetales efter 3 uger (begge steder) og i den nye ejendom er indsigelsesfristen 2 uger, hvilket jo så virker meget logisk.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 16-08-06 15:03

Kan ikke lige finde loven, men har fundet standardvedtægter for andelsboligforeninger - se §17, stk. 7 i linket.

http://www.andelsportal.dk/vedtaegter/

§17, stk. 7. Såfremt køberen forlanger prisnedslag for sådanne mangler, skal denne senest 2 uger ef-ter overdragelsen skriftligt gøre bestyrelsen opmærksom på, at han ønsker prisnedslag, samt vedlægge et forslag til ændringer i vurderingen. Bestyrelsen kan da, hvis kravet skønnes rime-ligt, tilbageholde et tilsvarende beløb ved afregningen til sælger, således at beløbet først udbeta-les, når det ved dom eller forlig mellem parterne er fastslået, hvem det tilkommer.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : slambert

Dato : 16-08-06 18:32

Se nedenstående link for den gældende lov på området:

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20060026629

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-08-06 19:53

Hej og tak for oplysningerne.

Desværre er det kun et udkast ampere og ikke magen til det i min gamle forening.

Slambert der står intet om det jeg har brug for i den lange tekst.

Noget virkelig mærkeligt er at jeg som sælger ikke har modtaget indsigelser, men køber påstår at havde sendt sådanne til bestyrelsen.
Har jeg ikke ret til at få en kopi?

Accepteret svar
Fra : slambert

Modtaget 100 point
Dato : 16-08-06 21:38

Jeg kunne heller ikke selv se det, men satte linket på alligevel for en sikkerheds skyld. Problemet er, at det er den eneste lov, der regulerer området og det betyder så, at der ikke er fastsat nogen indsigelsesfrist ved almindeligt videresalg efter stiftelse.

Jeg mener desværre ikke, du har nogen RET til at modtage kopi af de indsigelser - i hvert fald ikke fra køber - men det vil ofte være kutyme for bestyrelsen at give dig en kopi, så du kan forholde dig til indsigelserne.

Mvh

Slambert

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-08-06 12:20

Indsigelser skal sendes til sælger og der skal sendes en kopi til andelsforeningen. Du er berettiget til som et minimum at få en kopi af indsigelserne - det bør også stå omtalt i overdragelsesaftalen.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 17-08-06 12:22

Hej Ampere
Se det var netop det jeg gerne ville kunne dokumenterer, men jeg mangler beviset

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-08-06 12:59

Jeg kan desværre ikke lige finde hvor det står med lovtekst mv (tidsmangel), men indsigelser skal gøres inden du får pengene da der skal tilbageholdes et beløb til tingene er afklaret. Jeg er nu ret sikker på at grænsen er 2 uger, men har ikke lige mine papirer ved hånden - hvis der ikke er andre der giver dig et svar vender jeg tilbage efter weekenden.

Du kan alternativt stille spørgsmålet inden på den hjemmeside som jeg har linket til tidligere.

Mvh. Ampere

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 17-08-06 13:45

jo tak.
Jeg kontaktede netop den advokat de henviser til igår - det er mest af hensyn til mit mavesår at jeg trænger til at vide om jeg skal kontakte administrationsselskabet for at få udleveret indsigelserne (hvis der overhovedet er nogen), eller om jeg er bedre stillet ved at lade tiden passerer.
Køber fortalte mig at hun ikke har sat beløb på indsigelserne og det fremgår klart af lovteksten at der skal fremsættes foreslag til anden vurdering.
Hun nævnte i flæng 200 000,- i en lejlighed hvor forbedringerne udgør ca 60 000,-

Situationen er helt grotesk...

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 17-08-06 20:58

Advokaten ringede tilbage efter mit seneste indlæg, han sagde at selvom indsigelserne ikke var kommet mig i hænde var de lovligt indgivet indenfor 2 uger.
Jeg ringede herefter til administratoren som fortalte mig at alle indsigelser var pure afvist og at de kun kunne opfattes som chikane overfor mig.

Nu er det så op til køber om hun vil betale for syn og skøn, men at dette ikke kan afvige væsentligt fra den vurdering der allerede er foretaget, da denne er udfærdiget efter alle regler af veluddannet synsmand.
Dvs at det formodentlig vil dreje sig om mindre end hvad syn og skøn koster.

Så pyha og tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : jomfruane

Dato : 29-08-06 22:07

Jeg brugte lidt af lovteksten senerehen i en anden forbindelse, så dit svar kom tættest på - selvom jeg selv fandt det jeg bedte om.