/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Lokalnetværk
Fra : hbv144
Vist : 611 gange
200 point
Dato : 16-08-06 11:22

Jeg er ved at lave mig et netværk på 3 computere, via en router topcom BR 604.
De 2 kan godt snakke sammen, men den tredie vil ikke med.
Den skulle være sat op efter alle kunstens regler, med navn og arbejdsgruppe.
Under netværk i kontrolpanel og konfiguration:
Kleint : Kleintprogram til Microsoft netværk
Kort: D link DFE-530Tx PCI Fast ethernet adapter
Protokol: TCP/IP
Serviceprogram: Fil og udskriftdeling
I egenskaber for TCP/IP protokollen er markeret hent automatisk IP adresse, DNS funktion er disable og DHCP er markeret.
Der er lys både på netkortet og på routerens port.
Ved opstart kommer der en IP adresse der hedder 169.254.43.206 den skulle være 192.168.1.1xx.
Pinger jeg 169.254.43.206 er det i orden.
Jeg skulle måske lige oplyse at det er Windows 98.
Hans Erik

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-08-06 11:27

Som jeg husker det så skal 98/98se være logget på som administrator eller med næsten samme rettigheder.

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 16-08-06 11:41

Har du prøvet og installer IPX/SPX protokol ? ..

ellers prøv og logge på routeren på adminstrator computeren ..

\\192.168.1.1 <-- Routeren' IP.

Gå ind og se om den forbindelse til den computer der ikk vil samarbejde har nogen begrænsede porte evt.

NegoZatoR

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-08-06 22:51

Prøv at ændre din supnetmask fra 255,255,255,0 til 255,255,0,0
Jeg har selv haft det samme problem, hvor to ip adresser var forskellig i anden talgruppe!
Det løste mit problem.

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 17-08-06 09:57

Tak for kommentarerne.
Til E.C.: Jeg har ikke nogen begrænsninger.
Til NegoZatoR.: Jeg har prøvet IPX/SPX protokol uden held. jeg kan ikke logge på routeren med dens IP adresse. Alle porte skulle vel være åbne da der ikke er nogen firewall på maskinen. Når jeg starter maskinen op kommer der en ny IP adresse der starter med 169.254. og så forskellige derefter, blandt andet se i mit spørgsmål.
Til Severino: Jeg kan ikke ændre subnetmask i indstillingen "hent automatisk IP adresse" kører du med fast IP adresse?
Hans Erik

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-08-06 12:28

http://192.168.0.1 kan det også være

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 17-08-06 15:30

Til E.C. Routerens IP adresse er 192.168.1.
Jeg har lige formateret maskinen og startet forfra med opsætning efter alle kunstens regler men lige meget har det hjulpet. Da jeg kobler routeren til og kører "winipcfg" får jeg oplysning om at maskinen er tildelt en IP adresse der hedder 169.254.64.193 og submask 255.255.0.0.er der noget der siger noget
Hans Erik

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-08-06 18:25

Citat
Til E.C. Routerens IP adresse er 192.168.1.

nixen - der er altid fire cifre med højest tre tal.
min egen nye D-link er 192.168.0.1

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 17-08-06 22:13

Undskyld E.C.
IP adressen er 192.168.1.1
Hans Erik

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-08-06 22:29

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-08-06 21:15

Hvis du køre DHCP så skulle den gerne selv uddele IP-adresser i det område som routeren er sat til at administrere.
Hvis den er sat til at uddele mellem 192.168.1.100 og 192.168.1.150, så vil den første tilsluttede maskine få den laveste adresse og sådan deles de ud opad listen.
Hvis den ene maskine er meget genstridig, som noget tyder på, så tving denne maskine ind i rækken, inden for uddelingsområdet, men vælg en fra den høje ende, så den ikke konflikter med de DHCP uddelte.
Husk så at du også skal angive Subnetmask 255.255.255.0 og Gatwayadressen.

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 18-08-06 22:37

Skal jeg tildele "fast IP adresse",
istedet for "Hent automatisk IP adresse"?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 19-08-06 01:16

Ja den ene maskine skal have tildelt en IP-adresse inden for det område som routeren er sat til at administrere, men en værdi i den øverste ende af dette område.

JA den får så en fast IP-adresse! (Statisk)

Kommentar
Fra : MatrixRevolution

Dato : 20-08-06 00:16

Hmmm..

169.254... Det siger mig noget ja. Det er et navnerum der er reserveret til 'netværksbroer'. Altså direkte Ethernet -kabeltilslutning fra pc til pc.

Ligesom 192.168.x.x er reserveret til routere, på grund af stigende mangel på IPv4-adresser, er der også reserveret dette til netværksbroer.

Du skal egentlig bare sletter de eventuelle netværksbroer windows har oprettet i netværk, eog så oprette faste Ip-adresser på computerne.
Så længe din gateway og routerens IP er forskellige fra dine computeres, så skulle det ikke være et problem...med mindre,

er det de samme Ethernet -kabler du bruger ? Der findes nemlig 2 forskellige typer.

Mvh M.

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 21-08-06 21:12

Hej igen!
Jeg har leget lidt med de sidste oplysninger, men uden resultat.
Jeg har ændret det hele til fast IP adresse på alle maskiner.
IP konfiguration er:
værtsnavn heh1 heh2 heh3
nodetype Broadcast Broadcast Broadcast
Wins proxy aktiveret Wins proxy aktiveret Wins proxy aktiveret
opkaldskort intel D Link D Link
IP adresse 192.168.1.101 192.168.1.110 192.168.1.102
undernetmaske 255.255.255.0 255.255.255.0 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1 192.168.1.1 192.168.1.1

stadig ingen forbindelse til heh2
prøvet at aktivere DNS ligeledes uden resultat.
DNS server er sat til 192.168.1.1 som er routeren.
Der skulle ikke være andre netværksbroer installeret.
er der nogen ændringer i det her nævnte som vil kunne hjælpe?
Hans Erik

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 21-08-06 21:23

Det er da blevet noget rod at se på, jeg havde stillet op under hinanden.
Jeg har leget lidt med de sidste oplysninger, men uden resultat.
Jeg har ændret det hele til fast IP adresse på alle maskiner.
IP konfiguration for de 3 maskiner er:
værtsnavn heh1
nodetype Broadcast
Wins proxy aktiveret
opkaldskort intel
IP adresse 192.168.1.101
undernetmaske 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

værtsnavn heh2
nodetype Broadcast
Wins proxy aktiveret
opkaldskort D Link
IP adresse 192.168.1.110
undernetmaske 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

værtsnavn heh3
nodetype Broadcast
Wins proxy aktiveret
opkaldskort D Link
IP adresse 192.168.1.102
undernetmaske 255.255.255.0
gateway 192.168.1.1

stadig ingen forbindelse til heh2
prøvet at aktivere DNS ligeledes uden resultat.
DNS server er sat til 192.168.1.1 som er routeren.
Der skulle ikke være andre netværksbroer installeret.
er der nogen ændringer i det her nævnte som vil kunne hjælpe?
Hans Erik

Kommentar
Fra : MatrixRevolution

Dato : 21-08-06 23:03

Hej,

Det er en del af TCP/IP -protokollens natur, af flere, at tilføje en ip på 169.254.x.x (APIPA -funktionen), hvis en DHCP-server ikke blev fundet. Automatic Private IP-Addressing.

Af kabler til direkte forbindelse mellem 2 computere bruges krydsede kabler, som ofte er farvet.
Til forbindelse i hubs/routere bruges vide eller grå.

Har du også husket at tilføje navneservere DNS-server DNS1, og DNS2 fra din udbyder ?

Og samme arbejdsgruppenavn på alle computere ? Ellers ved jeg ikke hvad det er.

Hilsen M.

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 22-08-06 10:15

Hej matrixRevolution!
Lige et par spørgsmål og kommentarer til dit sidste svar.

Du nævner at TCP/IP protokollen kan lave den fejl med tildeling af IP adresse hvis den ikke finder DHCP server.I mit tilfælde er det ikke min router der er DHCP server der tildeler IP adresser?

Alle kabler er lige ikke krydsede.

DNS server er sat til 192.168.1.1 som er routeren.
Her er kun tale om et lokalnetværk uden forbindelse til internettet.
Men stadig de 2 maskiner kan godt tale sammen.

Alle maskiner har samme arbejdsgruppenavn.
hilsen
Hans Erik

Kommentar
Fra : MatrixRevolution

Dato : 23-08-06 21:09

TCP/IP -Protokollen laver ingen fejl. Hvis den ikke finder en DHCP server tilføjer den det andet adresserum.

Routere fungere ofte som aktiv DHCP -server. Hvis du kan se det er slået til i config af routeren eller i manualen, er det højst sandsynelig fordi den pc du har jo ikke kan "se" routeren.

De 2 computere der har connect til hinanden, er det dem med D Link opkaldskort ?

Hilsen M.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 23-08-06 21:53

Noget kunne tyde på, at den nemme løsning ligger i et nyt netkort til ca. 75 kr.

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 28-08-06 12:44

Hej igen!
Jeg er sat lidt ud af spillet. Min hovedcomputer, den der er på nettet er ramt af lynnedslag og er sat ud af spillet, og der er nogle ting jeg skal have rettet op så netværket ligger stand by.
Kommentar:
Den genstridige maskine finder ikke routeren og derved heller ikke nogen DHCP server.
Den har et helt nyt netkort i "D link".
Jeg har også læst et sted noget om at flytte netkortet til andet PCI slot, det er ikke prøvet endnu.
MHV
Hans Erik

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-08-06 13:09

Er dit grej monteret sådan:
internet.....adslmodem........dlink router........den vanskelige computer
og den anden comp på samme måde.

Kan du tilgå routeren med http://192.168.1.1

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 28-08-06 21:33

Hej igen!
Det hele er kun sat op med med en router som samlepunkt på lokalnetværk uden tilslutning til internet.
Routeren er Topcom BR 604.
Den genstridige maskine finder ikke routeren og derved heller ikke nogen DHCP server.
Den har et helt nyt netkort i som er: "D link". netværkskort
Det hele burde være et ganske simpelt lille lokalnetværk, men en masse problemer.
hilsen
Hans Erik

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-08-06 22:20

comp/netkort.....................router så skal du kunne nå den router sådan:
Hvis der i routeren er 5 huller så skal du ikke bruge det der sidder alene.
start en browser > skriv i adresselinien: http://192.168.1.1
ellers find det lille hul som resetter den router og det gøres måske i slukket tilstand.

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 29-08-06 21:46

Hej E.C.
Dit sidste svar på løsning kommer til at stå lidt standby, da min opsætning er blevet skilt ad og brugt i anden sammenhæng, på grund af lynnedslag i min arbejdscomputer.
Jeg kommer tilbage så snart jeg får sat noget sammen igen.
Hilsen
Hans Erik

Kommentar
Fra : fuldfart

Dato : 07-09-06 19:29

Hej Hans Erik,

Jeg faldt lige over en brugerguide på dansk til din router ....

http://tools.topcom.net/userguides/BR%20604%20quick.pdf

God fornøjelse !

Kommentar
Fra : hbv144

Dato : 07-09-06 21:07

Hej fuldfart!
Jeg har dansk manual til routeren, den fulgte med da jeg købte den.
Jeg er ikk kommet op at køre med min maskine efter lynnedslager den er på lazarettet endnu
Hilsen
Hans Erik