/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Koldstart problemer med fs1
Fra : sabre2
Vist : 903 gange
100 point
Dato : 16-08-06 08:38

Sønnens og efterhånden mit fælles projekt har på det sidste givet os lidt problemer med koldstart.
Den starter fint i første spark når motoren er varm og nogle timer herefter.
Efter en nats tid skal den løbes igang. Choker hjælper ikke.
Gnisten på tændrøret er ikke så kraftig og den springer ikke hvis kickstarteren aktiveres meget langsom, der skal en lidt hurtigere aktivering til før der er gnist. Det syntes jeg lyder forkert.
Mener at det kan være tændspolen der sidder i stellet evt. stelforbindelsen til denne, men vil lige hører lidt kommentarer herfra inden vi begynder at udskifte fra en kant af.
Efterlyser generelle kommentarer og evt. nogle ideer til at udelukke nogle ting.
Vil lige nævne at tændrør er justeret til 0,5mm, og platiner til 0,35mm.
Den øvrige opsætning er 16mm karb. 16mm plade, dyse 150, standard cyl.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-08-06 14:56

Du giver formodentlig chokker når den er kold, for det skal den have.
Dysen er lige i underkanten, kan bedre køre med en 170
Stelforbindelsen til tændspolen kan godt være et problem. de 2 møtrikker, som er skruet på tændspolens 2 gevind, skal have lov til at skære sig lidt ind gennem malingen, for at give en god kontakt til stel. Du kan også prøve at sætte et startkabel på møtrik og til et andet sted på knallertens stel.
Tændrør platiner, og kondensator er vel skiftet.
Tændrørshætte kan godt være defekt, eller er skruet for meget rundt, når den skrues ind i enden af tændrørsledningen, så de fleste kobbertråde er revet af. Så kan man klippe 1 cm af enden og skrue ind igen, eller skifte ledningen.
Husker du at lukke benzinhanen, når den står?
Og efterspænd topstykkemøtrikkerne når du har kørt få hundrede km.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sabre2

Dato : 16-08-06 15:25

Til Pallebhansen
Ja, den får choker når den er kold , men det ændre ikke noget.
Jeg vil lige checke kablet og stelforbindelsen ved tændspolen.
Kan man iøvrigt skifte tændrørs ledningen alene , - er den ikke ud i et med tændspolen ?

Iøvrigt har jeg i anden forbindelse prøvet dyse170, da jeg jo ved du altid skriver at den bør være ca. deromkring. Men knallerten kan ikke køre med den dyse, den prutter og vil ikke tage omdrejninger,- så dyse 150 passer bedre i vores tilfælde, her er der 4takt i 1 og 2 og en smule i 3 hvorimod intet i 4.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-08-06 15:47

her er der 4takt i 1 og 2 og en smule i 3 hvorimod intet i 4. Jamen så er det helt perfekt, men grunden til den ikke vil have størrer dyse, kunne skyldes forstoppet udstødning. Eller at du kører med for fed olieblanding. Den skal kun have 2-3% når man bruger dagens moderne olier.

Det er nu heller ikke normalt at der skal komme gnist når man træder langsomt på kickstarteren, der skal være en del hastighed mellem magnet og spole før der induceres tilstrækkelig energi.
Hvis kondensatoren er defekt, kommer der kraftige blå gnister mellem platinerne, når knallerten står i tomgang.
Hvis startbesværet kun skyldes gnistmangel, vil det hjælpe at slå tændrøret endnu tætte sammen, men så kommer der mangel på trækkraft, så det er ingen endelig løsning.
Hvis chokkeren virker helt perfekt, skal motoren dø, når den trækkes ved varm motor.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sabre2

Dato : 17-08-06 09:04

Til pallebhansen

Har klippet en cm af tændrørskablet og samlet igen så må vi se om det giver noget.

Måske er du inde på noget andet som kan påvirke.
Choker får også motoren til at dø når den er helt kold ikke kun når den er varm, det har undret mig lidt.
Vi lukker selvfølgelig for benzinen, da den eller lækker en stor sø - svømmerventilen er absolut ikke tæt - måske så utæt at vi i en opstarts situation allerede fodre en alt for fed blanding fordi svømmehuset løber fuld ? Ville også kunne forklarer at der virkelig skal noget gnist til for at tænde bålet. Jeg har blot slået det lidt hen, da jeg jo husker at FS1 på sidestøtteben har tendens til at lække benzin, desuden kør den jo fint når først den er varm.
Men kunne det måske også forklarer at den overhovedet ikke kan klare dyse større end 150?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 17-08-06 17:56

At svømmerventilen står og drypper, er ikke noget usædvanlig ved FS1, men irreterende, da en ny koster kassen. Tit er det dog bare et hår eller lignende i den, som du med forsigtighed kan fjerne ved at skille ventilen ad. Men at den er utæt har ingen betydning ved kørsel, da utætheden ikke giver så meget at det får svømmerstanden til at stige, under forbrug. Og det forklarer bestemt ikke at den kun klarer dyse 150 ved kørsel, da som sagt svømmerstanden skal nok stå det rigtige sted, når der ellers forbruges, måske 10 gange så meget som den drypper.
En lille dyse forklarer at:
1. Motoren og pakninger er tætte (Det er jo godt)
2. Udstødningen er måske stoppet.
3. Luftfilteret er måske stoppet (Der skabes meget vaccum så strålespidsen/dysen giver alt det den kan)

måske så utæt at vi i en opstarts situation allerede fodre en alt for fed blanding fordi svømmehuset løber fuld ? Ja, ikke utænkelig, hvis du ikke lukker benzinhanen med det samme, eller du lukker op "for tidlig op"
Prøv at start uden at åbne benzinhanen.
Men en ting der kan være galt er for tæt luftfilter, selvom FS1 dog sjældent er helt tæt ved gummipakningen ned til karburatoren.
En anden ting er jo at karburatoren "sidder under vaccum" og derfor har tendens til at løfte benzinstanden. Derfor skal der jo være en udligningsslange som går til toppen af svømmerhuset og ud i det fri gennem det lille hul i bunden af sidedæksselet. Er den der?:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=738056380&n=1706571897&pn=1706573417
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : sabre2

Dato : 17-08-06 22:03

Jeg tror sku' afklipningen af tændrørskablet hjalp på startproblemet - simpelt men tak, pallebhansen.
Burde selv have tænkt så langt.

Med hensyn til dysning:
Udstødningen er helt ny ( 5,3 skrå fra protuna )
Luftfiltret er helt nyt.
desuden har vi prøvet 170 dyse uden dæksel foran kab. - samme problem, -- funker ikke !.

Men tja. den kør jo udemærket med dyse 150 - blot underligt hvis du mener den skulle kunne klare en del mere.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 17-08-06 23:39

Hvis den ellers 4-takter i de små gear og luftfilteret er nyt, tja, så er det vel i orden.
Og den har det vel som mange splinterny knallerter. Som en mangeårig knallertmekaniker fortalte mig, ikke 2 fuldstændig ens nye scootere, skal have samme dyse. Forstå det hvem der kan?
Måske skal du bare være tilfreds, eller prøve en 160 dyse.
Men udstødningen har jo også stor betydning for valg af dyse størrelse, og måske har du fundet den optimale.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : sabre2

Dato : 18-08-06 08:07

Tak for svaret pallebhansen.