/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Skorpion lignende sort insekt
Fra : pytberg
Vist : 8102 gange
100 point
Dato : 15-08-06 22:36

Hej.
To gange inden for 3 dage , har et insekt af skorpion lignende udseende indtaget vores hjem.

Den er helt sort, 4-5 cm lang med nogle led på tværs af kroppen og 6? ben. Den har to følehorn, to "tænger" foran samt en hale der rejser sig som en skorpion når man prikker til den. Hvis man prikker mere til den, kommer der to hvide spidser ud af dens hale.

Hvad er det for en fætter lystig. Ser ikke just behagelig ud.... og så i den størrelse ?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-06 22:45

Det er en stor Rovbille, og den er ganske ufarlig, bortset fra, at hvis den bliver rigtig forskrækket, så tisser den og det lugter gyseligt.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 110 point
Dato : 15-08-06 22:46

Jeg tror at det er Staphylinus olens. En Rovbille der er almindelig i haver og skove. Skjuler sig om dagen under sten og jager om natten alskens hvirvelløse dyr. Jeg skal lige prøve at finde et billede til dig.

P.S.: Det kan bide ganske føleligt så lad være med at rode med den.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-06 22:47
Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 22:48

Prøv at se disse billeder:

http://www.google.dk/images?as_q=&svnum=10&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&as_epq=Staphylinus+olens&as_oq=&as_eq=&imgsz=&as_filetype=&imgc=&as_sitesearch=

Virker linket ikke så prøv selv en billedsøgning på Stapylinus olens på Google.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 22:50

P.S.: I min bog om Vesteuropas Insekter står der at Stapylinus olens ofte forveksles med en Skorpion.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 22:52

Navnet er Staphylinus olens den har ikke noget Dansk navn.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-08-06 22:57

hmpff - nu ved jeg så også hvad det er for en - bvadr - godt nok en grim en. Men tilsyneladende gør den også nytte .

øhhhh - den har vel et dansk navn når vi kalder den en rovbille ???

søger jeg i billeder kommer der fotos frem hvor der står stor rovbille !

http://www.google.dk/images?svnum=10&hl=da&lr=&q=rovbille

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-06 22:57

AJ, Staphylinus olens er ikke stor rovbille, men kun rovbille (20-28 mm) og bliver ikke så stor som Ocypus olens (stor rovbille 35-45 mm)

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-08-06 23:01

Citat
Du spørger om, vi har nogle dyr der ligner skorpioner i Danmark.

Det har vi. Faktisk har vi to forskellige, der på hver sin måde ligner skorpioner.

Mosskorpion er en gruppe af ganske små dyr. De er beslægtede med skorpioner og edderkopper.

Få mm lange dyr med ret klumpet leddelt krop og to store klosakse forrest. I forhold til skorpioner mangler de den lange hale.

Stor rovbille er et langstrakt sort dyr ca. 3 cm lang. Bagkroppen er leddelt og når den føler sig truet rejser den den op hen over ryggen og truer på lignende vis som en skorpion. Det er imidlertid rent bluff. Den er ganske ufarlig, men snyderiet virker så fjender tøver en ekstra gang og billen redder livet.

Begge dyr kan du finde afbildet i f.eks. Danmarks insekter fra Politikkens forlag eller Små dyr i skoven fra Gads forlag.

kilde : http://www.sns.dk/brevkasse/svar/dyr/arkiv9.htm

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 23:02

Jeg har heller ikke sagt at Staphylinus olens er Stor Rovbille!!! Jeg har derimod sagt at S. olens ofte forveksles med Skorpion. Den reagerer helt som beskrevet og er MEGET alm. i DK.

Godkendelse af svar
Fra : pytberg

Dato : 15-08-06 23:09

Tak for svaret arne.jakobsen. Vi lemper den ud igen, hvis vi møder en igen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 23:11

Ok pytberg

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 23:21

Dova har også ret. Haha. Der er faktisk tale om nøjagtigt samme dyr. Det er ikke ualmindeligt at dyr, planter og svampe skifter Latinsk navn og det er tilfældet her. Det nyeste navn for arten er som Dova siger Ocypus olens og det har efter navneforandringen også fået Dansk navn nemlig Stor rovbille.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 23:22

Hvad Dova derimod IKKE har ret i er at den er ganske ufarlig. Den kan bide ganske slemt.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-08-06 23:31

Nej, det er ikke samme dyr, AJ.

I mine bøger er der tale om 2 forskellige.

Den du har fået accepteret svaret på, er kun halvt så stor

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 23:36

I mine bøger står begge dyrene beskrevet som værende lige store og jeg har ingen hvor dyret optræder som to forskellige. Beskrivelserne er helt ens og kun det latinske navn er anderledes i de nyeste bøger. Den bog Mirit henviser til Små dyr i skoven beskriver Ocypus olens som 28-30 mm og ikke 35-45 mm som du skriver. Såh det!!!

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 23:37

Men dova du kan da godt få nogle point hvis du gerne vil, jeg har rigeligt og jeg mener jo at vi begge har ret.