/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Sikkerhed eller hvad....
Fra : refi
Vist : 736 gange
500 point
Dato : 15-08-06 19:08

Nu har jeg læst og hørt så meget om dette vidunderlige SUPERAntiSpyware-program, så nu skulle det prøves.

Stor var min forundring da det fandt 30 ???? fejl.

Alle Adware og Tracking cookies.

Så nu er mit oplæg:

Scanner I jeres komputer hver dag - eller lever I i lykkelig uvidenhed.

Vil det overhovedet være muligt at undgå disse Tracking cookies hvis man blot bevæger sig lidt rundt i cyberspace (og vi taler IKKE x-sider og ligestillede ).

Adware får du jo også overalt hvis du blot downloader en lille smule gratis ting (småprogrammer o.lign.)

Mange af tingene virker slet ikke hvis du ikke accepterer visse cookies

Lad høre lidt om hvordan I behandler Jeres (sandsynligvis) kostbareste legetøj.

Jeg forhøjer gerne til 500 vaffeljernskroner for det bedste indlæg - så ud af busken.

Går vi med for MANGE seler

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 15-08-06 19:16

Hej.

Jeg køre en Cleaner hver anden dag og der ved har jeg ikke så meget snavs i min computer. Har dog både Ad-Aware SE og Spybot, men køre det kun en gang imellem.
Men nej jeg tror ikke vi kan undgå det, hvis vi vil være på nettet og det vil vi jo.

Hilsen Dumbo2

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-06 19:17

Jeg kører Adaware SE Personal og Spybot-Search and Destroy når PC-dyret viser tegn på infektion... Først sletter jeg Temp-filer og cookies.
Derudover har jeg naturligvis betalingsprogram, -Bull Guard, der automatisk opdaterer og skanner i tide og utide. Ja, hver dag. Men det blander jeg mig ikke i.

Det plejer at friske op på PC-dyret, så alting kører glat igen.
Der kan gå adskillige uger, hvor der ikke er nogen problemer.

Så jeg er meget godt tilfreds.

Den er bare så dygtig, min lille computter..

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-08-06 19:22

Kunne DU forundres over den fandt noget - hahahahahahahahahahahahahahahahaha

næsten lige så godt at spørge som at sige at man ikke skal nuppe stikket til sin pc i tordenvejr

altså refi man kommer jo næsten til at holde af dig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-08-06 19:23

Jeg scanner en gang i mellem (hvert 2. år) med Norman, som jo selv kigger med og skriger hjerteskærende når der dukke noget op. Eks. et neroprogram som jeg lige opbevarede for en ven.
Den kunne ikke endgang flyttes i den mappe som den lå i..............skriiiiiig..............ud>>>
Spybot search and destroy kører jævnligt.
Men ellers har jeg backup af styresystemer ca. hver 3. måned og filerne kopieres til en USB hd.
Der er flere styresystemer på de fleste af mine HD, så partitionen kan tilgås fra et andet system.
Min nye comp har fået AVS lagt ind på en XP og der er firewall på vores router.
Mine mailudbydere spærrer for det meste skrammel.
Jeg åbne aldrig noget hvis jeg ikke viste at det kom, ligemeget fra hvem.

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 15-08-06 19:27

Lørdag morgen med morgente/smøg og højt musik bliver dyret tjekket
med diverse programmer, ellers hvis jeg har mistanke om snask

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 510 point
Dato : 15-08-06 19:31

Der findes tusindvis af såkaldte tracking cookies rundt omkring, Og SuperantiSpyware er nok en af de bedste scannere til at finde dem. De er bestemt ikke nogen stor "trussel", men det er da irriterende at nogle reklamefiramer snuser til eens surfvaner. De fleste kan undgåes ved at blokere tredieparts cokkies i browseren, og det vil kun meget sjældent give problemer. De små programmer Spywareblaster og IE-Spyad vil holde de fleste andre væk:

http://www.spywarefri.dk/manualer/ie-spyad-manual.htm (Glem hele den installationsprocedure. Udpak den, og dobbeltklik ie-ads, så virker det).

http://www.spywarefri.dk/manualer/spywareblaster-manual.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-06 19:34

Pluteren bliver scannet hver morgen, simpelthen fast rutine, derudover kører Norman i baggrunden, han skal da bruges til noget, når han koster hele 10 kr. om måneden

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-08-06 19:51

"miritdk"

Din comp. er garanteret som en barnerø.... Altid ren men alligevel fuld af lo...

"stl_s"

Det er lige netop det jeg mener

Jeg har aldrig virus eller andre problemer med comp. - derfor er det lidt forunderligt at et program alligevel finder så meget.

Så er det jeg mener....

Er programmerne blevet for gode med tiden

Vist er det da irriterende at have den slags, men undgåes kan det nok ikke og men en rensning af og til holder vel det værste væk.

Bruger selv AVG og XP´s egen firewall - af og til køres spybot og det har fungeret i 25 år, selvom programmerne tidligere hed noget andet.
I starten fandtes den slags jo slet ikke.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-08-06 19:53

Man vil så gerne sælge alverdens antispywareprogrammer. For at sælge dem laver man demo skanninger, som finder en hel bunke ganske uskyldige cookies og andet mere eller mindre ligegyldigt indhold, som man prøver at bilde den skakkels potentielle køber ind er farligt.

De fleste cookies er til for at gøre livet lettere for dig, for eksempel så du automatisk bliver genkendt af kandu og ikke behøver at skrive brugernavn og password, hver gang du logger på.

Kommentar
Fra : epidedymittis

Dato : 15-08-06 19:58

Jeg skanner ALDRIG min computer. Jeg er ligeglad! Jeg har været på nettet i 5-6 år efterhånden, og klikket på alt fra porno til adwarez og hvad det alt sammen hedder.
Jeg åbner konsekvent ALLE emails fra afsendere mærket med et spørgsmålstegn, UDELUKKENDE fordi de ser skide spændende ud!

Vira er en modedille, - og den slags tror jeg ikke på!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-08-06 20:02

hehe næ du refi - min pc får i den grad også nykker

jamen helt klart - røverne kræver politi - og omvendt og begge skal jo have noget ud af det.

uanset hvad - så snart vi bevæger os rundt på nettet - offentlilgt rum - er vi både genkendte og i fare - eller er dygtige nok til at gemme os - og er til fare (hmmm)

Hvordan i alverden skal vi lære ikke at røre visse ting hvis der ikke er nogen der gør os opmærksomme på det. ??

En total restore ind i mellem har både puter og bruger sikkert (rigtig) godt af

Men hvem vil ikke helst undgå at rende ind i skidt og snavs og miste familiebilleder og vigtige dokumenter osv- for at tage backup er og bliver åbenbart "umoderne" !!!

hmmm skal vist til at kigge indad her

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-08-06 20:09

Rigtige mænd tager ikke backup....................................men tuder meget.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-08-06 20:14

Citat
Så nu er mit oplæg:

Scanner I jeres komputer hver dag - eller lever I i lykkelig uvidenhed.

Det sidste..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-08-06 20:26

"e.c"

Ikke - vi er her jo for at hjælpe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-08-06 20:29

I tidernes morgen da det det var moderne med disse bånd/backup drev, blev der lavet kopi HVER DAG.

NU laver jeg aldrig backup men lever med risikoen (trods tordenvejr )

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 15-08-06 20:30

HOLDSÅOPMEDDETTUDERIDETERIKKETILATHOLDEUD

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-08-06 21:07

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 15-08-06 21:07

Cookies er ikke nogen alvorlig "trussel", MEN de tracking cookies som er lagt af reklamefirmaerne er USYMPATISKE. Hvorfor i alverden skal de dog snage i hvor vi surfer, så de kan tilrettelægge siden med det vi søger efter, næste gang vi besøger den. For det GØR nogle af dem faktisk. Andre "nøjes" med at sende oplysningerne, men det er da alligevel en krænkelse af privatlivets fred, på et eller andet niveau. Deres MØG har vi slet ikke bedt om, og hvis man ser strengt på det, så er de forbudt efter dansk lov, hvis man ikke bliver gjort KLART bekendt med at de bliver lagt ind, og hvad gør.

Som man kan se i denne tråd, så har producenten af SuperAntiSpyware, Nick Skrepetos, et ret afslappet forhold til tracking cookies. SAS finder dem kun fordi andre scannere gør det http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=127634

Jeg gør som jeg skrev 15-08-06 19:31 og SAS finder kun sjældent nogen

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 15-08-06 21:41

Så jeg mener altså ikke at det så meget er et spørgsmål om sikkerhed og seler, men et mere principielt spørgsmål. Skal reklamebranchen have lov til at lave markedsundersøgelser hos mig, eller have lov til at manipulere med hvad jeg ser på siderne, bare for at de kan score kassen ? Jeg mener klart nej, Jeg vil selv bestemme hvilke undersøgelser jeg deltager i, og hvad jeg ser på siderne, og hvilken software der er på MIN computer.

Andre kan være af en anden opfattelse.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-08-06 22:21

Den opfattelse/mening tror jeg de fleste af os har, men vi kommer nok til kort overfor brancen.

NÅR vi opdager fejlene/spionerne ER det jo allerede for sent

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 15-08-06 22:31

Refi, de to programmer jeg linker til, gør faktisk at det meste aldrig kommer ind. Prøv selv

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-08-06 22:43

Citat
vi er her jo for at hjælpe

Så er jeg glad igen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-08-06 22:45

Spywareblaster kender jeg i forvejen...

ie-spyad er hermed prøvet

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-08-06 01:58

Jeg har SuperAntiSpyware og lader den starte sammen med Windows, første gang den scannede, fandt den lidt skidt, også en enkelt falsk, derafter scanner jeg en gang om ugen, og den har ikke fundet noget siden, jeg har også Spybot-Search and Destroy og lader den scanne engang imellem, kan ikke huske hvor langt jeg skal tilbage for at den fandt noget, måske et år ? I Spybot-Search and Destroy har jeg aktiveret immunisering og mener det er det samme som i-e spyadd, SpywareBlaster er også instaleret og alle holdes opdateret, jeg har blokeret for tredieparts cookies som stl_s foreslår, min antivirus/firewall er Bullguard, kort efter jeg instalerede Bullguard, var der virus problemer, men de er løst nu, de progammer jeg har lader simpelhen intet komme ind

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 16-08-06 02:27

Det er også en rigtigt god beskyttelse du har o.v.n og jeg er enig i at Spybots immunisering er meget effektiv

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-06 10:35

Hvis man følger disse simple gode råd er man godt kørene: http://1984/

Selv bruger jeg SAS, Spywareblaster, AVG og ZoneAlarm. Jeg scanner alle filer med SAS og AVG en gang om ugen. Jeg får sjældent mere end 4-5 trackingcookies. Med ZoneAlarm har jeg spærret programmer for netadgang, hvor denne ikke er absolut nødvendigt. Kun de firmaer jeg stoler på får lov lave autoupdate (Eksempelvis: Microsoft, Sun, AVG, Adobe). Andre programmer søger jeg manuelt efter opdateringer til, et par gange om ugen. Jeg spærret for netadgang til f.eks. MediaPlayer, da jeg føler at dette program så agressivt kobler sig på nettet i tide og utide, uden at jeg har bedt om det. Dette gør så at jeg f.eks. først må downloade filmklip og derefter afspille dem, når jeg vil se dem, men det er til at leve med for at sove trygt om natten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-06 10:39

UPS... linket skulle have været: htpp://1984.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-08-06 10:41

Prøver igen (...at stave rigtigt): http://www.1984.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-08-06 10:52

Zonealarm brugte jeg også tidligere men holdt på et tidspunkt op - og ærlig talt - jeg syntes ikke længere det gør den store forskel.

Dertil skal siges at jeg konsekvendt ALDRIG kører aut. opdateringer osv. - det gør jeg manuelt.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 16-08-06 14:56

Tak for svaret stl_s.

IE-Spyad gjorde udslaget - den var ny for mig

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 16-08-06 19:14

Jamen jeg er da beæret over at vundet præmien for bedste indlæg. Næsten lige som at modtage en oscar

God tråd iøvrigt