/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Søm
Fra : pentium
Vist : 1726 gange
100 point
Dato : 15-08-06 15:39

Til en carport som er beklædet med 19 mm en-på-to trykimpreneret træ, hvilken søm skal der bruges.

Skal det være EL-forzinket eller varme-forzinket, eller skal det være blanke søm?

Og hvilken dimension skal disse søm være i?

Takker for hjælpen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-08-06 15:56

Jeg har brugt 2,8 x 65 varmforzinkede.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 15-08-06 16:03

varmforzinkede eller rustfri

Kommentar
Fra : pentium

Dato : 15-08-06 16:07

Glavaniseret og forzinket er det samme er det ikke?

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-08-06 17:08

Rustfri er vel stålsøm de er enormt dyre.
Galvanisering er vel den gammeldags måde at gøre dem rustfrie på.
Forzinket er vist noget med med elektirsk zinkbehandling men dette er jeg ikke helt sikker på.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 15-08-06 17:32

Jeg har en 2 på 1 sydvæg hvor jeg har brugt 65mm søm. Når brædderne gi'r sig i den stærke sydsol arbejder sømmene sig ud, så hvert efterår må jeg gå den efter og slå søm i. Så jeg ville bruge kamsøm eller skruer, hvilket jeg gør næste gang jeg skal lave sådan noget.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 15-08-06 17:33

Der skulle selvfølgelig stå 1 på 2

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-08-06 18:17

I så fald ville jeg nok fortrække skruer (udendørs = climate).
Kamsøm kan være slemme til til at flække træ især i enderne og kræver et godt fast underlag for at sl¨dem i

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 15-08-06 19:15

For at forebygge enhver form for " brøler " og der er der nogle af jer der er på vej hen nu så vil jeg foreslå jer at søge på en på to beklædning den side der så kommer frem starter med træ er miljø - så bliver i ved med at pile ned... der finder i i bunden fremgangsmåden når det er en på to, og lig mærke til at det brædt der kommer på yderst ikke må fæstes til det underliggende brædt.
tykkelsesmæssigt vil jeg vælge 3 x emnets tykkelse hvilket vil sige at 55 mm vil være ok til de underliggende brædder søm leveres i 2,8x55 - du må huske at vende brædderne rigtigt - du skal også huske at holde en relevant atstand til jord. er det trykimprægneret træ bruger du galv søm - rustfri skruer - eller climate skruer UDE - er det lærk ALTID RUSTFRI BEFÆSTIGELSE.... you got it!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-08-06 20:13

Mit skur af almindelige fyrretræesbrædder et på to har stået i ca 30 år uden råd og uden at de varmforzinkede søm er koroderet. Sømmene sidder også vor de blev slået i.
Man skal vende brædderne rigtigt, ellers arbejder sømmene sig ud- eller brædderne flækkerhvis man bruger stærke skruer. Mokof ´s indlæg er et eksempel på at det er gjort forkert.

Årringene i brædderne skal vende , så det der var indad i træet vender ud mod ydersiden, så krummer brædtet ikke så sømmene trækkes ud.

Brædderne må ikke have jordkontakt, og deskal være beskyttet i toppen af et tagudhæng, så holder de "evigt" uden kemi.

Elforforzinkning er kun til pynt . Varmforzinkning rustbeskytter effektivt sømmene. Rustne søm ser ikke godt ud, selv om de i større dimension også holder i mange år.

Forzinkning kaldes i dagligt håndværkerslang for galvanisering, selv om det kun for elforzinkning er en helt korrekt betegnelse.

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 16-08-06 17:23

Der ta'r du altså fejl, Transor, jeg er ikke født i går, selvfølgelig er mine brædder vendt rigtigt, og til Slemmert, hvori består den brøler, der er ingen der har påstået at søm/skruer skal igennem begge brædder.