/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
installation af emhætte
Fra : alimondo
Vist : 6050 gange
20 point
Dato : 15-08-06 14:40

Hej

Er ved at sætte en emhætte op - det nærmeste stik har ikke jord. På installations vejledningen står der at der skal være jord tilsluttet. Hvor vigtigt er det? Og kan men evt. undgå at bruge jord til en emhætte?

Morten

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-06 14:46

Der skal jord på. pga af dampene fra gryderne mm danner fugt, og hvis motor eller anden installation kortslutter pga fugten virker dit HFI-relæ ikke.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-08-06 16:01

Såvidt jeg ved behøver der ikke jord til for at et HFI relæ skal fungere, og hvis der endelig er en kortslutning så går sikringen. Men der kan selvfølgelig være andre ting der gør at den skal jordes, min er ikke.
Mange lanper man hænger op skal også jordes stå der, men hvem har lige jord i et to benet loftdåsestik.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-08-06 16:51

I et nymonteret køkken er der 3 huller i loftstikket.
Men du skal lige forestille dig at du holder hånden på emhætten og det jordede kumfur samtidig.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-08-06 17:05

Helt korrekt e.c. men derfor behøver man vel ikke jord for at få HFIén til at virke, det var sådan nærmere det jeg tænkte på.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-08-06 17:06

Avs

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-08-06 17:18

Nej nej - det var heller ikke det jeg snakkede om stig.

Kommentar
Fra : LarsJylland

Dato : 15-08-06 17:19

Mon der ikke nærmere står "skal jordes efter stærkstrømsbestemmelserne" eller tilsvarende.

I private boliger er det således, at der til enhver tid må tilsluttes brugsgenstande til den eksisterende installation, forudsat at den var lovlig da den blev opsat, som f.eks. din 230V stikkontakt med 2 huller (lovligt før 1985)

Du kan således trygt isætte din em-hætte til din 230V installation, dog bør du være opmærksom på at alle installations udvidelser kræver HPFI relæ beskyttelse.

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 20 point
Dato : 15-08-06 19:18

Man bør ikke installere en emhætte uden jord, men på den anden side hvis din samvittighed er til det, så installer den unden jord, hvis du er uheldig vil du mærke en træls kilden i fingrene nogle gange. Har du f.eks. trægulv eller linolium.

Man har trods alt overlevet i køkkenet før i tiden uden jord.

Jeg husker ikke helt hvornår det blev lovpligtigt at have jord i køkkenet, men alle huse fra 1970 og frem skal have jordstik i køkkenet.

Hvis du har kraft (380/400v) har du også jord.
Kig evt. efter i dit elskab om der skulle være jord gul/grøn.

Skal man have en elektriker til at installere jord bare fordi at man sætter en ny emhætte op, bliver det en dyr emætte.

Moralsk set er det ikke rigtig at gøre uden jord, jeg ville personligt heller ikke gøre det, men hvis der ikke var skyggen af jord ville jeg nok alligevel, hvis jeg skal være helt ærlig.

Finder du ud af over tid at det kildre i fingrene, og man får stød, vil jeg nok se og få installeret jord.

Kommentar
Fra : alimondo

Dato : 15-08-06 20:28

tak for alle de fine kommentarer - jeg har lige i dette øjeblik snakket med en elektriker. I 80% af de danske lejligheder i århus c er der ikke jord på emhætter, så han mente ikke vi skulle sætte jord på hvis det var et problem. Som Thulin skriver, det værste der kan ske er lidt kildren i fingerne, men så skulle man også være uheldig i følge kilden.

Den bliver sat op uden jord......:)

Morten

Godkendelse af svar
Fra : alimondo

Dato : 15-08-06 20:30

Tak for svaret thulin.