/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Beregn varmbeholder temp
Fra : MonieJacobsen
Vist : 941 gange
200 point
Dato : 15-08-06 10:41

Jeg arbejder på at kunne beregninger en varmvandsbeholders temperaturstigning i forhold til Kw/h.

Se midt udkast på beregningerne af varmvandsbeholders temperaturstigning her:
www.sunwind.dk/projekt/VarmvandsTemperatur.xls

Funktions beskrivelse.
Jeg er ude på at skulle indtaste følgende:
1: Varmvandsbeholder størrelse i m³
2: Varmvandsbeholder aktuelle temperatur i grader Cº
3: Den ønskede temperatur-forøgelse i grad Cº

Resultatet skule så vise hvor mange Kw/h der bruges til, at forøge temperatur
med.

Og også omvendt, at kunne indskrive Kw og minuter og se hvor meget
Varmvandsbeholder temperatur forøges med.

Vil blive meget glad hvis du vil give et eksempel på ovenstående funktioner og
sende regnearket til E-mail: mjs AT nypost DOT dk

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-08-06 13:54

Nu er der jo lige et par ting du skal tage højde for.
1. De tilførte kW/h er netto, men det er de jo ikke i virkeligheden, der skal tages højde for beholderens virkningsgrad. Teori: Du har en beholder på 1m3, en effekt på 22 kW. det betyder at du max. kan overføre 22 kW fra medievandet (vand til vand beholder f.eks. en beholder med spiral)
Du banker 22 kW ind i spiralen som så skal varme vandet i beholderen op. Jo større forskel på beholdervandet og spiralvandet, jo bedre overførsel af varmen, det betyder at jo varmere vandet i beholderen er, des varmere ryger vandet i spiralen tilbage til opvarmningskilden, og dermed får du en dårliger nyttevirkning på varmekilden.

I princippet betyder det at du sagtens kan beregne det netto varmebehov der skal til, for at opvarme en given mænde vand et vis antal grader. Men det er meget mere kompliceret hvis du vil beregne det reelle behov for tilførsel af energi. Da du jo så skal tage højde for virkningsgrad på energikilden, varmvandbeholderen, tab i rør osv.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-08-06 13:57

Har smidt en excel omregningstabel på din mail

Kommentar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 15-08-06 16:47

Til Brassovitski
Helt enig, det skal også kun være en "Pegefinger"

Jeg skal bruge det til et privat sæsonlager for et 13.2m2 solfangeranlæg.
Og vil derfor have en ide om, hvor stort midt sæsonlager skal være.
På 1.5 mdr har solfangerne produceret 263 kW og vil derfor gerne se hvor varmt lager på
10m3 ville havde blevet.

Derfor disse funktioner herunder
Jeg er ude på at skulle indtaste følgende:
1: Varmvandsbeholder størrelse i m³
2: Varmvandsbeholder aktuelle temperatur i grader Cº
3: Den ønskede temperatur-forøgelse i grad Cº

Resultatet skule så vise hvor mange Kw/h der bruges til, at forøge temperaturmed.
Og også omvendt, at kunne indskrive Kw og minuter og derefter se hvor meget Varmvandsbeholder
temperatur forøges med.

Vil blive meget glad hvis du vil give et eksempel på ovenstående funktioner og
sende regnearket til E-mail: mjs AT nypost DOT dk

Derfor forhøjer jeg gerne point med yderlige 300, for et regneark med de beskrevet funktioner

Med venlig hilsen
Monie

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 15-08-06 17:10

1 kg vand opvarmet 1 grad koster 1 kcal. Der går 860 kcal på 1 kwh, hvilket du kan se af den omregningstabel jeg har sendt dig.

Nødvendig effekt for opvarmning hedder derfor:

m3 x 1000 x (sluttemp - begyndelsestemp) / 860 = nødvendig antal kWh

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 200 point
Dato : 15-08-06 17:21

Efterfølgende kan du vende og dreje formlen som det passer dig:

kWh x 860 / (sluttemp - begyndelsestemp) = antal liter opvarmet

antal kWh x 860 / m3 x 1000 = temperaturdifferens

Energi'en kan du så igen opssplitte i effekt og tid - altså kW og timer. Men så begynder tingene at sejle, idet solfangerens tab må afhænge slemt af temperatur-settet.

Godkendelse af svar
Fra : MonieJacobsen

Dato : 15-08-06 17:37

Tak for svaret 3773.

Der faldt 10øren

Jeg skulle bare lige se hvodan du havde sammensat koderne.

Tak for hjælpen.

Ha, en god dag.

Med venlig hilsen
Monie