/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Aflivning
Fra : Dieter
Vist : 3306 gange
100 point
Dato : 15-08-06 09:43

Er det muligt at aflive en hund ( 8 -9 kg) ved hjælp af sovepiller ?
Vi har en hund, der er 14 år gammel. Hunden er meget svag og kan ikke en gang længere komme ud og ind af sin kasse.

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 15-08-06 09:48

Tag dog kontakt til dyrlægen, så din hund kan få en værdig afslutning på sit lange liv.

Det ville da ikke være rimeligt over for hunden at den skal lide den sidste tid.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 15-08-06 09:50

Jeg vil ikke afvise at det kan lade sig gøre at aflive sin hund med sovepiller, men jeg tvivler stærkt på, at det er lovligt. I tilfælde af at forsøget skulle slå fejl kan du jo pådrage den yderligere lidelser i form af lever- eller nyresvigt.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 110 point
Dato : 15-08-06 10:04

Citat
Aflivning og begravelse
Kun folk uddannede i aflivning og slagtning må aflive: Aflivning af hunde må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning (BEK nr. 1037 af 14/12 1994, § 13, stk. 1 + 2). Undtaget er dog hundehvalpe, hvis aflivningen sker i umiddelbar tilslutning til fødselen og ikke senere end en uge efter fødselen (stk. 3). Aflivning ved drukning må ikke finde sted.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/hundelovgivning#Aflivning

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-08-06 10:05

Men det var jo ikke det du spurgte om. Selvfølgelig kan du det........ det er blot et spørgsmål om hvilket præparat du bruger og hvilken dosis

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 15-08-06 10:55

Du skal ringe til din dyrlæge og få ham/hende til at komme og gøre det... (eller køre selv, hvis hunden kan det).

Hvis du ikke giver hunden nok sovepiller, risikerer du at påføre den mere lidelse. (Desuden kan du komme ud for, at kredsløbet er så svagt, at du ikke kan høre og mærke at den lever, selvom der stadig er lidt liv i den. Resultatet heraf tør jeg slet ikke tænke på)

Du har anskaffet dig en hund, den har været en tro ven i 14 år - du skylder den at komme herfra med værdighed. Det tager i alt ti minutter med dyrlægen og hunden mærker ingenting. Dyrlægen tjekker, at alt liv er stoppet og du kan derefter gøre med hunden, som du vil. (Det er dog ikke i alle kommuner, man må begrave hunden i haven, det må du undersøge, hvis det er det, du hælder til)

Vaxen

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 15-08-06 10:56

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-08-06 10:59

Tak Dieter.... Nu har du jo fået tæsk af hende Vaxen så det gider jeg ikke, men men jeg synes nu osse at du skal bekoste en dyrlæge......

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-08-06 11:02

Du kan eventuelt tage svigermor med, så kan det være der falder lidt rabat af, og du ved...... 2 fluer med et smæk

Kommentar
Fra : MonkeyMan

Dato : 15-08-06 12:04

når min gamle skal udskiftes når den bliver for gammel til at gå med mig på jagt, afliver jeg den også selv... Basse (hedder min hund hver gang) får et ordentligt måltid mad hvorefter jeg går med den ud i gården og så får den et enkelt og hurtigt skud med bøssen... Så sparer man tid og penge ved at tilkalde en dyrlæge... Og det er mindst ligeså humant som med en indsprøjtning!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-08-06 12:23

Citat
Kun folk uddannede i aflivning og slagtning må aflive: Aflivning af hunde må kun foretages af dyrlæger, slagtere, personer med jagttegn eller andre personer, der har modtaget uddannelse i slagtning eller aflivning

Du hører jo osse til i gruppen som må aflive, hvis det er dit jagttegn du bruger som "autorisation".......som jæger har du formodentlig jagttegn LOOL

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-06 13:36

Jeg har fået aflivet to hunde i den tid, hvor jeg har været alene. Begge gange har jeg valgt, at dyrlægen kom hjem til os.
Når man overvejer aflivning på grund af alder eller sygdom, så er det jo fordi man kan se at hunden har det skidt. Og tit vil sådan en hund hilsen en dyrlæge velkommen. Den ved instinktivt, at nu får den hjælp.
Sådan var det i hvert fald med Ronja, der blev aflivet efter 1½ måneds spisevægring. Hun blev 13 år. Og sådan var det også med Ramses II, som var ved at dø af en blodsygdom, der gjorde ham uendelig træt. Han blev kun 4½ år.
Begge gange var gode oplevelser, selv om det selvfølgelig var så sørgeligt at måtte tage afsked.

Der er ingen grund til at undgå dyrlægen i den situation.
Du kan selv vælge, om du vil have at dyrlægen tager hunden med eller om du selv vil skaffe dig af med den. Du kan også bestille kremering, hvis du f.eks. vil have den begravet i din egen have.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-08-06 14:29

Citat
Den ved instinktivt, at nu får den hjælp.

LOOOL og det ved du bare sån' lige Der sgu noget af en dyretæmmer i dig

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-06 14:39

Det har jeg oplevet med de to hunde, som jeg har fået aflivet. De var ikke det mindste urolige.

Men det er selvfølgelig vigtigt, at ejeren har det ok med beslutningen.

Og, jo, Klumme. Uanset om du tror på det eller ej, så kan jeg faktisk godt fornemme hvordan min hund har det. Det behøver man ikke at være dyretæmmer for... Snarere hundeføler...

Faktisk er det normalt, at mennesker ved -eller kan gætte- hvordan andre mennesker har det og hvad de føler. Det er det, man kalder "empati". Og selvfølgelig kan man bruge sine empatiske evner på hunde også.

Men selvfølgelig er der da mennesker, der har problemer med den slags.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 15-08-06 14:53

Hvis du kan læse hundens tanker, må det da hedde telepati LOOL Ja ja Birgitta..... Hunden ved edderbankemig ikke om det er en dyrlæge eller en fra El-selskabet, og at du kan se om en hund er bange kræver ikke alverdens indsigt i dyrepsykolog. Du kan bilde dig selv alverdens ting ind (det gør du sandelig osse hi hi), og da du jo ikke blir sagt imod af hunden, så er det jo nok rigtigt Godaw do LOOOL

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-08-06 15:00

...men selvfølgelig er der da mennesker, der har problemer med den slags...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 15-08-06 21:21

Jeg føler med dig, du har lige nu et svært problem og er rådvild over, hvordan og hvorledes du skal tage den endelige beslutning. Men du har ret, det er bestemt på tide at give din gamle hund fred.

Tag til dyrlægen, hvis du har bil, det koster kun ganske få penge at få aflivet din hund. Du kan sikkert selv løfte din hund, og dermed evt. tage en taxa hvis du ikke har egen bil. Allerbedst ville selvfølgelig være, at dyrlægen kom hjem til dig, men ikke alle dyrlæger tager ud.

Lad din hund sove stille ind ved dyrlægen så du ikke risikerer, at påføre den unødig lidelse.

Ring til din dyrlæge og få en snak om det.

mvh
qfha