/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
put n' take, blink eller flåd?
Fra : Begynder14år
Vist : 2614 gange
150 point
Dato : 14-08-06 22:43

Hej jeg tænkte på at tage med en ven til en put and take sø ikke så langt fra hvor jeg bor. jeg har hørt at der lige for ikke så lang tid siden er blevet sluppet nogle fjeldørred og stel-heads ud jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig at få fat i sådan nogle men hvad vil i anbefale ?

Et flåd ( er ikke sikker på det staves på den måde :) ) med hvilken madding, og hvor stor krog ?

Eller blink og hvilket kan i anbefale, gerne et man kan finde i en 'web-fiske-shop' så i kan vise mig hvilket.

jeg bruger en 2 hånds spinner stang og en 30' line

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 160 point
Dato : 14-08-06 22:51

Levende agn/bate fisket med flåd eller på bundsnøre er næsten altid godt men der findes Put'n Takes der ikke tillader fiskeri med levende agn/bate. Et blink eller en spinner er så at foretrække. Der findes et haw af gode spinnere og blink bl.a. Toby fra ABU er rigtigt godt. Jeg foretrækker altid at medbringe begge dele da der er dage hvor fiskene ikke vil tage levende agn/bate og andre dage hvor de ikke vil gå på Spinnere/Blink. Af gode spinnere vil jeg nævne den næsten legendariske Mepps samt ABU-Droppen. Bemærk at du skal have adskillige Blink/Spinnere med i forskellige farvekombinationer og størrelser.

Knæk og Bræk.

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-08-06 06:51

power bait er en glimrende ting at fiske med men brug de rigtige p b trekroge med en fjeder på .
spinner kan du også bruge, bl.a. kan jeg anbefale den tasmalske djævle,,, mepps, vibraks, men du skal have flere spinner med så du har nogle at skifte med .

knæk og bræk

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 06:58

Det jeg benævnte som bate staves ganske rigtigt bait. Ordet er engelsk og betyder simpelthen agn. Det mest kendte af disse ikke-levende agn (bait's) er Power Bait som ardal123 nævner. Men der er altså Put'nTakes der ikke tillader brug af hverken levende agn eller bait's.

Kommentar
Fra : Begynder14år

Dato : 15-08-06 08:53

tak skal i have, bare lige en sidste ting. Hvad er en trekrog med fjeder, ?

Kommentar
Fra : Begynder14år

Dato : 15-08-06 08:54

tak skal i have, bare lige en sidste ting. Hvad er en trekrog med fjeder, jeg formoder at p b betyder power bait.

Kommentar
Fra : Begynder14år

Dato : 15-08-06 09:30

Jeg havde tænkt at investere i det her, ville lige have det 'godkendt' her først

Biodegradable Trout Bait

Vægt/Dia. Mål - Farve
50 g Black/Orange

Gulp Power Naturals - Røde og sorte orm

Vægt/Dia. Mål Farve
18 g Black

Tasmanian Devil

Vægt/Dia. Mål Farve
7,5 g 45 Rainbow Trout

ABU Droppen

Vægt/Dia. Mål Farve
8 g Sølv

Mepps aborre- og ørredsortiment

Vægt/Dia. Mål Farve

--------------------------------------------------------------------------------

I alt DKK: 254,20
Forsendelse DKK: 0,00
Total DKK: 254,20

Kommentar
Fra : ardal123

Dato : 15-08-06 10:09

godt valgt .
trekrog med fjeder er en orginal p.b. krog hvor du klemmer p.b. ind i fjederen, så den ikke falder af

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 11:14

Ja det ser rigtigt fornuftigt ud. Gør du bare det og god fisketur.

Kommentar
Fra : Begynder14år

Dato : 15-08-06 13:58

Når i siger med levende agn, mener i så bare levende orm eller er det i rigtige fisk ?

og kan p.b. trekroge købes i en almindelig fiskebutik ?

>>Ardal123

Citat
men du skal have flere spinner med så du har nogle at skifte med .

I 'Mepps aborre- og ørredsortiment' køber jeg så jeg har lidt forskelligt. Tak for rådet !

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 14:04

Ja de specielle PowerBait-trekroge kan købes i de forretninger der forhandler PB. Jeg skriver også at du skal "have adskillige Blink/Spinnere med i forskellige farvekombinationer og størrelser".
Netop for at kunne skifte efter vejrforholdende. Du skal ikke bruge de samme farvekombinationer og størrelser i solskin som i gråvejr. Men det lærer du hen ad vejen. Men hvis du ikke har noget at skifte imellem har du jo svært ved at lære dig forskellene.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 14:10

Nåh ja. Med levende agn menes normalt orm og larver. Levende småfisk bruges normalt kun til fiskeri efter Gedde, Sandart, Ål og store Aborrer.
På bunden af mange hastigt flydende åer og bække kan man finde Døgnfluelarver og Vårfluelarver, disse er temmeligt effektive til Ørredfiskeri men lidt svære at skaffe. Man kan også i velassorterede Sportsfiskerforretninger købe en slags larver/orm levende.

Kommentar
Fra : Begynder14år

Dato : 15-08-06 14:51

Ok, Jeg købte en pakke med 5 'Eagle Claw/Westland Power bait trekroge' så det har jeg fået svar på...

JEg skal lige vide, hvornår er det bedst at fange ørreder ? Morgen, aften? regn, sol ? takker

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 15:28

Morgen og aften er bedst og helst ikke alt for meget solskin. Gråvejr og relativt køligt vand er bedst.
Fiskene mister ædelysten i det varme sommervand og hvis solen er for brændende.

Godkendelse af svar
Fra : Begynder14år

Dato : 15-08-06 16:16

Tak for svaret, jeg har nu købt grejet og er klar til at fiske på lørdag hvor det skulle blive regnvejr, og overskyet men aligevel varmt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 15-08-06 16:20

Jamen det ser da ud til at kunne blive en rigtig god dag men husk nu regntøjet.

Kommentar
Fra : Begynder14år

Dato : 15-08-06 21:29

Jeg ville næsten hellere glemme grejet end regntøjet i det vejr

Kommentar
Fra : arne.jakobsen