/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
træpilleovn med udvendig magas
Fra : exocet
Vist : 1478 gange
89 point
Dato : 14-08-06 22:40

hej,

jeg er på jagt efter billig men god varme...
så drejer mig efter en tur omkring pillefyr over stue-træpilleovn men med ekstra tank så som Bioline (Shell) eller måske noget Callimax twist 80/20. pt har vi el varme , men for at føre varmen rundt omkring tænker vi på at udvide med nogle radiatorer.
har i erfaring med de to typer pilleovne?
hvordan fungerer en Twist 80/20 eller lignende uden vvs , hvis man nu skulle vente lidt på at føre rør i huset?
Hvad med Bioline larme den, er den stabil er der erfaring omkring den? er der andre?

mange hilsner
Exocet

Accepteret svar
Fra : mangorossa

Modtaget 99 point
Dato : 14-08-06 23:02

Vil bare lige advare dig mod at købe for billigt...du får altså lidt hvad du betaler for, og det kan blive dyrt i sidste ende.
Der findes ikke mange i DK som kan rep. de ovne, så du risikerer at stå med en ovn der ikke duer, og en du ikke kan få repareret.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 14-08-06 23:03

Vi har købt en MCZ-ovn og den er vi meget glade for...den kører bare...

Kommentar
Fra : Tikker

Dato : 15-08-06 08:27

Hej
Jeg har købt et gamelt hus hvor der er el varme, som jeg vil skifte ud.
Jeg har selv været inde i de overvejelser som du anfører. Men jeg kom til det resultat at det bliver næsten lige så dyrt som et traditionelt centralvarmeanlæg med brændefyr.
Så får man en meget mere robust løsning, billigere brændsel og ingen risiko for at mekanikken går i stykker. Plus at man sparer støjen.
Jeg har spurgt mig lidt for og konstateret, at der er ganske mange problemer med almindelige pille fyr og mange har udskiftet efter få år. Der er også meget dårligt brændsel på markedet, som giver slagge.
Så hvis du har nogen som helst mulighed for at skaffe plads til det f.eks. i et udhus eller kælder, vil jeg anbefale at droppe finmekanikken.

Godkendelse af svar
Fra : exocet

Dato : 15-08-06 10:44

Tak for svaret mangorossa.

Kommentar
Fra : retel

Dato : 06-03-07 10:16

Hej

Nu er det tilabe i august, at I havde denne debat. Vi står nu for at skulle have en pilleovn og går efter en MCZ Nova. Jeg vil gerne spørge mangorossa, om du stadig er glad for din MCZ ovn. Er støjniveauet acceptabelt? På forhånd tak for hjælpen!