/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Peugoet Vivacity Batterilader
Fra : Soenne
Vist : 1111 gange
200 point
Dato : 14-08-06 20:34

En Peugoet Vivacity Scooter, bremselys, horn og benzinmåler virker ikke, med mindre batteriet bliver ladet op manuelt.

Men hvorfor lader den ikke på batteriet, der kommer ingen spænding til batteriet, "spændingsrelæ'et" er blevet skiftet.

Hvad er der galt?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-08-06 20:38

batteriet er vek færdigt og kan ikke modtage strøm.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-08-06 20:42

Husk på at du ikke må lade på et lukket batteri med en alm. lader da det så kan tage skade. Der skal bruges en impulslader som slår intiligent fra når batteriet er opladet.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-08-06 20:43

Nej. Af 2 årsager; bliver batteriet ladet op, kan det fint holde strøm, indtil det er brugt op af bremselyset. Der kommer heller ingen spænding til batteriet fra ledningsnettet.

Der er 2 røde ledninger til + polen på batteriet, en tyk og en tynd. Den tykke ser ud til at gå ned til starteren, som i øvrigt er defekt. Den anden ledning er beskyttet af en sikring, og går derefter videre op i stellet.
Sikringen er checket, den er ikke sprunget.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-06 20:48

Meget godt at prøve et nyt relæ, men hvad med generatoren?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 14-08-06 20:51

Ja så er der jo næsten ikke andet tilbage end generatoren der kan være færdig.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-08-06 20:59

>Teil. God pointe, men jeg burde kunne måle om der kommer spænding frem til spændingsrelæ'et.

Jeg er uddannet automatikmekaniker, men kender ikke noget til knallerter, kun i Puch Maxi-niveau.

Det jeg ikke kan fatte, er hvad det spændingsrelæ indeholder, det vil jo hjælpe væsentligt at vide det, for at kunne måle.
Foran på stellet sidder 2 metaltingester med en ledning påmonteret på hver. Hvad er det.

I min verden kan man ikke generere DC i en generator, det skal ensrettes, det gøres med en diode, hvor sidder den?

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-08-06 21:06

Spændingsrelæ'et kan ses her.

http://www.scooternet.dk/product.asp?product=8363&sub=96&page=1

Der er 4 tilslutninger

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-06 21:24

En generator kan sagtens lave jævnstrøm/DC.
Bilerne havde jævnstrømsgeneratorer i gamle dage.
Du må finde generatoren og måle direkte på den, følg ledningerne
fra relæet.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-08-06 21:29

>Teil. Jeg prøver det først.

Og bare lige for det tekniske. Laver den DC, kaldes det ikke en generator, men en dynamo, som på en cykel.

Vender tilbage.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-06 21:33

Vekselstrømsgeneratorer har indbyggede dioder, så du får på udgangen jævnspænding.
Generator og dynamo betyder det samme.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-06 21:34
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-06 21:45

Det er teknisk muligt at startmotor kan fungere som generator.
Jeg ved ikke om det kan være løsningen, da din starter ikke virker.

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 14-08-06 21:45

Ok, jeg indrømmer gerne når jeg er blevet slået

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 14-08-06 21:48

Pyt Soenne, jeg skulle se i leksikon for at være sikker.
Vi husker ordet dynamo fra cykler og forbinder det med
jævnstrøm.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-08-06 22:02

Lige for en ordens skyld: En cykeldynamo leveret vekselstrøm.

Alle roterende generatorer har vekselstrøm i viklingerne arbejdsviklingen også kaldet ankerviklingen. Nogen typer har så en ensretter af en art så de udadtil kan levere jævnstrøm.

Ensretteren kan være roterende , som i "jævnstrømsdynamoens" kommutator eller statisk med dioder som i de nyere bilgeneratorer.

Principielt er der ingen forskel. Dynamo er et lidt mere gammeldags navn end generator. Begge navne er brugtbåde om dem der levere jævnstrøm og vekselstrøm.

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 15-08-06 00:30

Peugeot Vivacity har som de fleste moderne scootere en generator der gennem en spændingsregulator leverer veksel-strøm til lygterne, en del af strømmen går gennem en ensretter.
(sidder som en aluminiumsdåse, 1/2 så stor som en tændstikæske bagerst på stelrammen, (under men længere tilbage end batteriet))
Fra ensretteren går strømmen til batteriet, instrumenter, og stoplyset.
Dvs. at når nøglen drejes, virker instrumenter, og stoplyset og startmotoren.
VH Palle Hansen
PS: Hvor i landet befinder scooteren sig?

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 15-08-06 18:10

>pallebhansen. Den står i Sønderjylland.

Dvs. du mener at det er ensretteren, eller hvad.
Det skulle så betyde som du selv siger, at ensretteren ikke sidder i spændingsrelæ'et, og at udtaget til instrumenter og bremselys sidder mellem ensretteren og batteriet.

Det kunne stemme overens med at ensretteren er defekt, dersom bremselys, horn m.m ikke virker, selvom om scooteren er startet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-08-06 21:23

Ja, ensretteren, eller en dårlig forbindelse.
Dårlig forbindelse kan være ensretteren og ned til batteriet.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Soenne

Dato : 16-08-06 00:01

>pallebhansen. Checker jeg...

Godkendelse af svar
Fra : Soenne

Dato : 10-10-06 17:28

Tak for svaret pallebhansen. Nu kan jeg vist dårligt lade den stå åben længere.