/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Andet uddannelse / Spørgsmål
10  granner01 525
Voksen lære
Fra : Workme
Vist : 504 gange
50 point
Dato : 14-08-06 19:01

Hey med jer..

Overvejer lidt at gå i lære som Elektriker. Så ville høre hvordan lønnen ville lyde for en voskenlærling.? Er lige fyldt 25 år.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-06 19:16

Du kan læse mere om det at være voksenlærling i dette link

http://www.voksenlaerling.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-06 19:32

Hvis du er fyldt 25, kan du blive voksenlærling såfremt din praktikvirksomhed er indstillet på at give dig den højere løn. Du bliver så aflønnet med fagets mindsteløn, som du kan få oplysninger om hos din fagforening.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-08-06 19:43

http://www.ceuherning.dk/teknologi_kommunikation/elektriker.asp

http://www.ceuherning.dk/erhvervsuddannelser/voksenlaerling.asp

http://www.jobnet.dk/sw23063.asp

Du skal kontakte AF i den kommune hvor du bor, de vil kinne fortælle dig om mulighederne for den uddannelse du søger.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-06 19:54

Her er lønoverenskomsten for elektrikere

http://www.def.dk/sw42411.asp

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 14-08-06 22:37

Det er det samme som man kan få på en understøttelse altså den mindste hvis ikke din mester laver en sær aftale,
er selv udlært som voksenlærling, fik da mindste understøttelse, dog spøttede chefen lidt i det var meget rart.
held og lykke med lærepladsen
zita

Kommentar
Fra : Workme

Dato : 15-08-06 22:21

okay tak for alle jeres svar.. men hvor meget kræver det at blive elektrikere, nu tænker jeg på skole fag. Er uddannet salgs ass.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 15-08-06 22:26
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-08-06 22:37

workme... for at kunne blive voksenlærling..... fra mit første link

Hvilke fag og brancher?
Der kan gives tilskud til voksenlærlinge indenfor områder, hvor der er mangel på arbejdskraft, eller hvor der er risiko for, at der bliver det. Se den aktuelle liste her

så prøv først og fremmest at gå ind i linket fra den 14.8 kl. 19.16 og se om der er behov for elektriker hvor du bor??

Kommentar
Fra : Bekze

Dato : 17-08-06 23:30

Ang. lønnen.

Jeg er selv "voksenlæring".
Kort sagt betyder det ikke en skid. Det er ment som en opfording til mesterne om at tage det i betragting at man som 25 årig ikke længere bor hjemme og højst sandsynligt har større udgifter, måske endda også børn - når man er over 25 år.
Det er 100% op til din mester om han vil give dig lærlingenes mindste løn, Voksenlærlingenes mindste løn eller om han vil tage din alder og erfaring i betagting og give dig en langt højere løn.

Tag aldrig den første læreplads du bliver tilbudt hvis lønnen er dårlig eller du ikke svinger med chefen. 3-4 år er lang tid at være i lære hvis det ikke er et sted du føler sig værdsat.

Held og lykke med uddannelsen.