/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
SKE et spejl?
Fra : Jrod
Vist : 3512 gange
100 point
Dato : 14-08-06 18:46

Hej alle :)

Hvorfor er det at når man kigger på "ryggen" eller bagsiden af en spiseske, ser man sit spejlbillede normalt, men når man drejer den 180 grader, og kigger på indersiden, så ser man sit spejlbillede på hovedet?

Ved godt det er et underligt spørgsmål, men keder mig lidt.

Kommentar
Fra : eZtaR

Dato : 14-08-06 19:45

Fordi lysstrålerne rammer de forskellige dele af skeen med forskellige vinkler, så de alle bliver bøjet lidt forskelligt. Så når de kommer tilbage til dig er de bøjet anderledes så det ligner at du er på hovedet :)

Illustration: http://physwebdev.physics.uiuc.edu/Van/qa/pictures/1985/928379629__candle.gif

Accepteret svar
Fra : Dr.Disco

Modtaget 100 point
Dato : 14-08-06 19:51

Citat
Skeen fungerer som et (lidt skævt) parabolsk spejl.

Lyset der kommer fra oven reflekteres ned, og det der kommer fra neden reflekteres op. Således har du i din ske et spejl der ombytter op og ned. :)

Citat
Det skyldes at skeen "bøjer indad". Dermed vil alle lysstråler med samme indfaldsvinkel ikke have samme udfaldsvinkel.

De lysstråler der rammer bunden af skeen kastes opad, og de lysstråler der rammer toppen af skeen kastes nedad. Lysstrålerne krydser hinanden undervejs mod dit øje, og billedet er altså nu vendt op og ned.

Hvis du kigger rigtigt tæt på en ske (det vil normalt kræve en rimeligt stor ske) kan du nå at fange lysstrålerne med øjet inden de krydser hinanden, og billedet vil da være normalt orienteret.

http://iq.jubii.dk/qa/show/611/Spejlbillede/

Kommentar
Fra : Jrod

Dato : 16-08-06 20:27

Ja så blev jeg da det klogere, det er jo altid rart når det "Sker" (hehe.. ej dårlig joke..) men tak for svaret begge to, point går til det svar der var nemmest for mig at forstå

Mvh Glen.

Godkendelse af svar
Fra : Jrod

Dato : 16-08-06 20:28

Tak for svaret Dr.Disco.