/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Ingen ikoner
Fra : clou
Vist : 690 gange
50 point
Dato : 23-12-02 21:19

Min datter har lige købt en brugt computer med windows 98, hun har grøn skærm når hun tænder for maskinen. Der er dog ingen ikoner eller proceslinie ej heller en startknap. Hvad kan der være galt?

På forhånd tak for svaret

Clou

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 24-12-02 01:31

ominstallering er altid en mulighed

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 50 point
Dato : 24-12-02 01:57

Det lyder som skærmen ikke få billed signalet ordentlig.
Når du tænder, bliver den grøn med det samme ?

Straks efter man tænder en PC, køres en "P.O.S.T." og det er noget der styres automatisk af elektroniken på motherboard af "bios". POST søger for bla. Teste rammen, finde udaf hvilke hardiske/CDROM er tilsluttet, Lydkort, osv.

99,9% af PC'er laver en VGA-test ved at vise grafikkortets logo og identifikations tekst som hvid tekst på sort baggrund som det aller første!
Starks derefter viser den BIOS informationer, ramtest, harddisk mounting, "Tryk DEL for SETUP" osv....

Når din PC så langt ?

Når alt ”elektroniken” er gørt klar køre den så boot program fra A: floppydrevet eller C: hardisken, og afhænging af hvad der er installeret af operativsystem så, starter windows først nu.

Om hvorvidt din nye ”brugt” PC når så langt må du så undersøge ved at holde ”DEL” tasten nede lige efter du har tændt PC’en. Dette vil bringe dig ind i BIOS menuen. Hvis ikke du havner i en ”BIOS SETUP MENU” men har grøn skærm fra starten, er det ikke windows der er galt.

Det kan så være :
Løs stik forbindelse i kablet fra grafikkort til skærm (undersøg om stik sidder ordentligt, rigtige sted/vender rigtigt i begge ender) tag evt stik ud og sæt det ordentligt på igen og skrue den fast.

Vis det ikke hjælper skal du så ind i PC kabineten og kontrolere at grafikkortet sidder ordentligt fast (med skrue). Sidder den løst har du muligvis fundet fejlen. Sæt fast og tænd op.

Hvis det ikke var det, må du prøve med en anden computer skærm du ved duer, for at se om det så fungere (dvs. Skærm er defekt)

Hvis ekstra skærm du ved duer også viser grønt, er det grafikkortet i PC. Byt kortet med et kort du ved fungere, fra en anden. Hvis der også er grøn skærm her. Er det din BIOS der er gået. Så er det hen til PC værksted eller returnere skidtet

mvh, Ke'Fir, m.a.

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 24-12-02 07:21

Hvis skærmen bliver "grøn" er den jo allerede ude over BIOS problemet så det må være en af opstarts filerne inden fra Win98 som den mangler at starte op, men Win98 har vist ikke rigtigt den samme mulighed for at genskabe styresystemet som Win2000 har indbygget så hvis Clou selv har en Win98 CD-Rom så kan han jo instalere Win98 igen uden at skulle betale i dyre domme for at få en reperatør til at ordne Pc'en

Alt andet det billigste

Mvh
SANTA

P.S God Jul alle sammen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 24-12-02 11:36

Hej

Har i haft testet pcen inden i købte?

Mvh
Mark

"clou" <clou.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:lcKN9.12902$Hl6.1441638@news010.worldonline.dk...
> Min datter har lige købt en brugt computer med windows 98, hun har grøn
> skærm når hun tænder for maskinen. Der er dog ingen ikoner eller
> proceslinie ej heller en startknap. Hvad kan der være galt?
>
> På forhånd tak for svaret
>
> Clou
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : saviolasaviola

Dato : 30-11-03 16:01

Lorte rådgivning her -