/ Forside/ Teknologi / Administrative / Andre administrative / Spørgsmål
10  Teil 559
Dimensiorner i IT-focus
Fra : LisBJensen
Vist : 516 gange
125 point
Dato : 23-12-02 21:04

Kan nogen forklare hvordan dette fungerer, gerne udførligt, så det er til at forstå selv for nybegyndere.
Jeg er godt klar over at det er en mere avanceret del af et regnskab, men vil gerne bede om grundig vejledning, jo før jo bedre.

Julehilsener Lis.

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 04-01-03 00:09

Jeg kunne forestille mig det fungerer ligesom projekter eller afdelingsopdelte regnskaber. det er meningen man skal kunne bogføre f.eks. fakrura fra kreditor og samtidig fordele beløbet på den enkelte debitor, således at beløbet ses direkte pådebitor samlekonto, men der skal kunne vises samtlige beløb vedr. det enkelte projekt, så man kan følge prisen på projektet.
Lis

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 06-01-03 21:16

Hej LisBJensen;

Jeg kender desværre ikke et program der hedder IT-Focus; men måske er det et program, som bygger på et af de mere "gængse" - primært et Navision produkt.

Vil du have ulejlighed med, at skrive lidt mere om produktet. F.eks. jeres leverandør, jeres branche, mv.

På den ande side set, så har du fuldkommen ret i din vurdering af begrebet Dimension.
Nyere produkter; f.eks. Navision Attain; har Dimensionsbegrebet med. I den sammenhæng dækker det over, at man ikke længere er bundet til enten Afdeling og/eller Projekt; men selv frit kan definere sin opsætning, så det passer optimalt til ens egen virksomhed.

Den typiske er trods alt netop Afdeling, Projekt, Ressource. Udfra dette "nye" og mere frie begreb kan man altså placere en indtægt/omkostning meget præcist og stadig bevare en sammenhængende tråd til sit Debitor-/Kreditor bogholderi.

Jeg vil meget gerne give din flere eksempler, men uden at vide mere præcist om dit program kan jeg risikere at ramme helt ved siden af, så du ikke får nogen glæde af det.
Håber du vil have ulejlighed med lidt mere information.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 07-01-03 19:12

Hej Smitty.
Vi kan bruge et eksempel fra Byggebranchen:
en murer har 4 typer byggeri.
han bygger 2 huse af den ene slags, 3 af den anden, 1 i hver af de to sidste.
Hver af disse består af nogle enheder i form af grundkøb, materialekøb, advokat , forbrug osv.
Hvordan skal dette defineres.
Jeg kan ikke fortælle dig ret meget mere andet end at man kan knytte disse ting sammen så man kan kontere en faktura og samtidig knytte den sammen med det enkelte byggeri, så man hele tiden kan følge udvilingen i kr. på disse, samtidig med at de ikke figurer andet en på samlekonti i regnskabet.
Problemet er at vi ikke rigtig ved hvordan vi skal oprette konti og underkonti.
Hvert byggeri har fået et kundenr.
Hilsen Lis

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 07-01-03 20:40

Goddag iegn LisbethBJensen;

Tak for din mail. Hvis du kunne oplyse lidt mere om programmet, som tidligere skrevet, vil det hjælpe meget.
Alternativt jeres leverandør, da jeg så via en eventuel hjemmeside kan finde mere om jeres program.

Udfra det du har skrevet indtil nu vil jeg prøve at lave en vejledning i, hvordan jeg mener det skal stilles op.
Det tager nok et par dage inden det er klar, da der selvfølgelig er så meget andet ved siden af; men "fortvivl" ikke - jeg skal nok vende tilbage.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 07-01-03 21:28

Hej Igen Smitty

Her er en WEB Adresse
http://www.focus-it.dk

Hvad vil du specifikt vide mere om?

Hilsen LIS B Jensen

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 12-01-03 18:15

Hej igen.
Når man indstiller sit program i IT-focus til at skulle arbejde med dimensioner, virker det lidt hen i retning af at programmere i klasser. Det vil sige man først opretter de klasser der skal bruge, herefter definerer man i underklasser hvilke muligheder der findes i den enkelte klasse. Så jeg har faktisk fået løst problemet, ved hjælp af hotline, selvom det kostede nogle diskussioner. Nu håber jeg ikke der opstår flere underlige problemer med programmet, som er et udmærket program, hvis man frostår hvad programmøren har tænkt!!

Lis

Kommentar
Fra : Smitty

Dato : 12-01-03 19:45

Goddag igen Lis;

Jeg har været inde på "Focus IT" og se lidt nærmere om, hvilke programmer de sælger.
Jeg kan se, at det er en af de "gamle" Damgaard forhandlere ( altså Concorde programmer ) så mit gæt går på, at du nok har en Concorde XAL løsning, og ikke den helt nye Axapta.

Såvidt jeg husker er der i XAL ikke som standard indbygget dimensioner, så den løsning du har er nok en "Focus IT" selv har lavet for, at tilfredsstille flere XAL brugeres behov for netop denne funktionalitet.
Det er ganske normalt indenfor regnskabsprogrammer at forhandlere laver tillægsløsninger, og det er uden tvivl en velfungerende løsning i har. Som du selv skriver, så kan det nogengange være "svært" at forstå den tankegang en udvikler har haft omkring løsningen; men har man først fårstået princippet burde resten "køre" af sig selv.

Glæder mig du har løst det. Hvis du stadig ønsker nogle idéer til opbygning af dimensioner i forhold til det eksempel du har givet hører jeg gerne fra dig igen.

Principielt vil jeg dog tilføje, at dimensioner som projekt og ressource primært vil dække dit behov, da f.eks. mursten indkøbt til et hus bogføres via projektkoden alene, og arbejdstid føres både via ressource- og projektkode.

/MVH Smitty

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 12-01-03 22:14

Hej Smitty.
Der er mange finurligheder i dette program, men det vil jeg ikke offentligggøre her. Det kan jo være det bare er forståelsesproblemer. Du kan evt sende mig din mailadresse, så kan vi diskutere videre offline.
Lis
lis.jensen@stofanet.dk