/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
nogen vil ind via mac-adresse
Fra : risvej07
Vist : 632 gange
50 point
Dato : 13-08-06 20:21

jeg har 4 pc ér der køre på samme router 2 trådløse og 2 alm. jeg har "låst" routeren med mac-adresser fra de 4 pc ér. nu kommer min "panda"kontrol og spørger om jeg vil give tilladelse til at en eller anden mac-adresse må få adgang ....... skal jeg altid sige nej ????

vh poul

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 60 point
Dato : 13-08-06 20:24

Ja du skal sige NEJ
Det er jo netop ideen med mag-adressen for dine andre comp har kun deres ene mag-adresse som er unic.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 20:37

Så hvis de andre skifter comp eller netkort må de jo komme og sige det.
Så dit system må siges at køre nogenlunde.
Og det er kun nogenlunde for din router bør automatisk udelukke alle andre end de to der er tilladt.
Men du har måske fået nogen indenfor døren uden at op dage det.
Husk at du kan sende besked til de andre via net send:
H-klik på denne comp > administrer > h-klik på computeradministration(lokal) >
alle opgaver > konsol medelelse >
skriv en besked
tilføj skriv navnet på den comp du vil sende til (der kan tilføjes flere)
send
din egen comp står der også så du får en meddelelse.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 13-08-06 21:08

Bare lige for at rette en lille ting, det hedder mac adresse ikke mag adresse

mv ol

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-08-06 21:14

Jeg vil forslå, at du skjuler dit SSID, så ingen umiddelbart kan se dit netværk, og derfor søge efter det. Måske er det endda nødvendigt at ændre navnet i dit SSID, da det nuværende allerede kan være kendt.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 13-08-06 21:24

Du har selvfølgelig krypteret !

vhol

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 21:30

Kig lige på
http://www.kandu.dk/spg92200.aspx
det var hans egen comp der ville ind.
Jeg husker altid forkert med mag/mac

Kommentar
Fra : risvej07

Dato : 13-08-06 21:44

angående linket, det er mit hvordan kan jeg lukke for min egen pc til netværk og ikke til internettet????

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-08-06 22:17

Du må kunne se i routerens Loog hvad der sker når den forsøger at bruge nettet, her vil det fremgå hvad der kalder op.

Kommentar
Fra : fuldfart

Dato : 30-09-06 21:48

Hej Risvej07,

Jeg er ikke nødvendigvis helt enig med E.C og Severino

Du skriver din "Panda kontrol"... den er vel på din pc og du har lavet mac adresse filtrering på routeren, derfor burde den pågældende mac adresse ikke kunne nå din pc gennem routeren.

Prøv en gang at skrive macadressen ned og check så de 4 maskiner, er der nogen af dem der har 2 mac adresser, check også mac adressen på selve routeren....

God fornøjelse !

Kommentar
Fra : fuldfart

Dato : 30-09-06 21:49

... undskyld .. havde ikke set du skrev Poul

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-10-06 19:21

For meget fart på

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-10-06 20:39

Ved du hvilken MAC adresser du selv råder over ???
Det vil nok være en god ide at lave en liste over hvilken MAC adresser du har i dit netværk, og hvilken enhed der bruger "hvad"

Jo flere enheder, jo større gavn vil du kunne få af en sådan liste.

(Jeg har selv en sådan liste med oplysninger om de 21 MAC adresser jeg har i mit netværk, og har haft meget gavn af det! )

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 01-10-06 20:57

En computers mac-adresse ses sådan ud:
start < kør > skriv cmd > OK
Så skriver du så der står
>ipconfig /all
og tryk enter
Her vises så alle oplysninger på din forbindelse
Det er den aktive som er øverst.
Fysisk adresse...............................xx-xx-xx-xx-xx-xx
det er adressen på netkortet eller din wireless adapter

Godkendelse af svar
Fra : risvej07

Dato : 31-10-06 20:50

Tak for svaret e.c.