/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Åkander i whiskytønde
Fra : Dieter
Vist : 4244 gange
100 point
Dato : 13-08-06 17:25

Vi skal til at nedlægge vores havebassin. MEN vil gerne bevare en åkande og et brudelys.
Vi har tænkt os at "plante" dem hver i sin whikytønde.
Men jeg er nervøs for at frosten kan sprænge tønden. Isen kan jo ikke "gå opad".

Hvad gør man så. Nogen der har et godt råd ?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-08-06 17:32

Jo, isen "vokser" da opad når det er i en tønde der fryser til.

Det vil kun springe, såfremt det er inden i en lukket beholder.

Mange har sådan nogen tønder til at stå vinteren over uden problemer.

mvh dova

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 13-08-06 17:41

Du køber en luftpumpe, af dem man bruger til akvarier, til hver tønde. De er ikke ret dyre i drift, og så er det meste af tønden frostfri. Det er muligt der er lidt is i kanten men det kan ikke trykke noget.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 21:02

Du kunne sænke vandstanden til under halvdelen - så bliver der plads til udvidelsen.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 14-08-06 13:11

eller osse lægger du lige før frostsæsonen noget ned, der kan trykkes sammen, en plasticpose med en sten og en oppustet ballon. Noget helt andet er: Hvis vandet bundfryser, må planterne vel osse gøre det. Jeg er da meget usikker på, om de overlever. Min kære frues udeplanter i store krukker dør regelmæssigt hver vinter, og i det hele taget er det ret bisset på vore breddegrader at stille ting oven på jorden, som burde være ½ til 1½ meter nede - i jord eller vand. Den foreslåede luftpumpe vil gøre bundfrysningen hårdere og mere effektiv, medmindre, det er varm stueluft, der pumpes ned.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Mokof

Dato : 14-08-06 16:25

Du kunne jo også, hvis de er plantet i en dertil beregnet plantekurv, tage dem op i en spand e.l. og sætte dem frostfrit og tømme tønden. Du kan alligevel ikke se dem over vandet om vinteren. Men du skal nok bruge vandet fra tønden.

Godkendelse af svar
Fra : Dieter

Dato : 15-08-06 09:47

Tak for svaret pbp_et.