/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
Analog fremkaldelse
Fra : heidiPige
Vist : 1700 gange
20 point
Dato : 13-08-06 15:39

Jeg er igang med at skrive en bog, hvor der blandt andet indgår et mørkekammer i handlingen.
Er der nogen som kan hjælpe mig med fremgangsmåden på "gammeldags" fremkaldelse af billeder. Hvordan foregår det? Hvad hedder de forskellige væsker og i hvad rækkefølge skal de bruges? Hvad sker der med billeder hvis det udsættes for lys?
På forhånd tak...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-08-06 16:01

jeg tror dette må være siden du skal bruge

http://www1999276.thinkquest.dk/moerkekammeret/index.html

Kommentar
Fra : heidiPige

Dato : 13-08-06 16:28

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 20 point
Dato : 13-08-06 16:54

Og så lige et lille trick til hurtigtørring af film.
Dyb filmen i metylalkohol > træk lige et par"rene" fingre ned over filmen.
Sæt ild til for neden og vift straks med filmen (som de kinesiske serpentinere)
Filmen er nu tør og klar til at lave aftryk/forstørrelser.

Godkendelse af svar
Fra : heidiPige

Dato : 14-08-06 07:29

Tak for svaret e.c.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 14-08-06 11:03

e.c's svar skal du ihvertfald ikke benytte dig af, for så har du ingen film tilbage, den smelter. Men du kan bruge methylalkohol(sprit) men uden ild. Filmen tørrer hurtigt, men med stor risiko for skjolder.
En dråbe sulfo i sidste skyllevand og så hæng den til tørre, så tørrer den op uden kalkpletter.
Rækkefølgen er Fremkalder, skyllevand(evt. med iseddikeopløsning for at stoppe fremkaldelsen) Fixerbad og til sidst slutskylning. Processen er den samme ved papirfoto, men med en anden fremkaldertype.
Fixeren fjerner resten af det ubelyste halogensølv og der skal skylles i rindende vand i min. 20 minutter.

Kommentar
Fra : heidiPige

Dato : 14-08-06 11:06

...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-08-06 11:55

Det var et trick, og ikke en anvisnining...........................og jeg har benyttet tricket. Dog aldrig med værdifulde film. Metylalkohol (ej sprit) er både til at "vaske" vandet væk og til hurtig tørring. En dråbe afspændingsmiddel er bedre end opvaskesulfo - selvom formålet er det samme,
nemlig at ødelægge overfladespændingen i vandet så der ikke er nogen vedhængskraft (dråber)
Afspændingsmidlet JET-DRY fra soilax er godt til formålet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-08-06 12:23

Det kan være heidiPige, ender med at springe det kapitel over bogen