/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Udlejning til svigerfar
Fra : Vatos
Vist : 783 gange
200 point
Dato : 13-08-06 14:00

Hej

Jeg er netop blevet spurgt af min svigerfar om han må flytte sin adresse hjem til os. Min svigerfar og svigermor er i gang med seperation og efterfølgende skilsmisse.

Han siger de hver især får en forhøjet førtidspesion (de er begge førtidspensionister) ved at stå som enlige. De skal bruge de ekstra penge til at finde en ny lejlighed, så de har en hver.

Jeg vil gerne hjælpe men ved ikke om der er nogle ting jeg skal tage højde for. Vi bor selv i ejerbolig.

Det drejer sig om 2-4 måneder.

Vil de få en forhøjet førtidspension?
Har de nogen betydning for mig?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 14:08

Ved udlejning er der en indtægt som skal beskattes.
Og da det ikke skal være "sort" hvis det skal få betydning for førtidspensionen, så skal det jo opgives til skattevæsnet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-08-06 14:09

Hvis din svigerfar kun flytter sin adresse på "papiret" , så er det ulovligt.

At blive boende på nuværende adresse, men tilmeldt en anden for at opnå højere pension er socialbedrageri. Det kan meget vel blive straffet.

Men skal din svigerfar bo hos dig?

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 13-08-06 14:34

Ja det er vel mest på papiret.

Hvor meget er det man skal opholde sig på sin bopælsadresse for at kunne bevise at man bor der? Jeg mener kun det er et par dage per måned.

Det er vel kun ham der vil blive straffet?

PS: Jeg gør det jo ikke for at gøre noget ulovligt, men for at hjælpe folk i problemer.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 14:40

Altså hvis du udlejer et værelse, har du ikke kontrol med hvor vedkommende opholder sig.
Men i bevæger jer lige på grænsen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-08-06 14:55

Problemer det kan i få nok af.
Det er ikke kun din svigerfar, men også din svigermor, der kan få problemer, hvis de i realiteten bor sammen, men med hver deres adresse.
Jeg læste i en artikel i et dagblad for ikke så lang tid siden. Naboer melder hinanden, hvis det går op for dem at der er tale om bedrageri.
Hvilket vel må siges at det er det, der lige nu er i tankerne.

Pas på at kommunen ikke pludselig kommer på dynelyfteri. Om du bor i ejerbolig eller ej, så skal det kunne bevises at din svigerfar også bor der, hvis det kommer så vidt.

Hvis han bliver boende på sin nuværende adresse, sammen med sin kone, så skal du ikke regne med at kommunen ikke vil undersøge det.

Dette var ikke ment som en skrækkampagne, men sådan er realiteterne. Det er ikke altid at de kommunalt ansatte går med skyggebriller. Og slet ikke naboen

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-08-06 17:39

Du må leje et værelse ud uden det beskattes, når lejen ikke overstiger 2000,- pr måned.

Om det vil få nogen betydning for dig?....... ikke "andet", end hvis det kun er på papiret og han ikke skal bo der, er du medvirkende til socialt bedrageri

Og jo, svigermor og svigerfar får selvfølgelig ændret deres pension da de ved at flytte fra hinanden bliver enlige.

mvh dova

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-08-06 20:14

Jamen, han er jo stadig ikke reelt enlig når han bor hos jer!

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 14-08-06 08:20

qfha:

Gælder "Reelt enlig" ikke hvis han bor hos slægtninge???

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-09-06 19:03

Nej reelt enlig skal tages bogstaveligt.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-09-06 19:14

Så du skal nok tænke dig lidt om.