/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vand lugter
Fra : CiviC
Vist : 7412 gange
200 point
Dato : 13-08-06 01:32

Hej KanDu-brugere.
Der sidder vel ikke én der kan hjælpe mig med følgende.
Hver gang jeg skal i bad, lugter min vand som om at det er blevet ført gennem en vandlås, der ikke er renset i årtier. Først troede jeg det VAR vandlåsen, men den var næsten helt ren.
Jeg prøvede herefter, at starte med at holde brusehovedet ned i en spand, så vandet ikke kom ned i vandlåsen. Her kom lugten så frem igen.
Enten er det kun fra bruseren, eller også er det fordi vi bruger de andre haner i huset oftere.
Vi får varmt vand (herfra lugten)fra fjernvarme.

Er der nogen der ved hvad det kan skyldes, og hvad kan jeg gøre???

Problemet har stået på i nogle måneder...

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 13-08-06 01:37

P.S.

Det starter 5 sekunder efter jeg tænder for bruseren, og vare i ca 5 sekunder

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 200 point
Dato : 13-08-06 08:36

Hej CiViC
Det er bakterier i dit brudehoved og i din bruseslange .
Det er bakterier man skal være forsigtige med da de kan give legionella.
Det er et meget almindeligt forekommende fænomen.

Skift slange og hoved --og så gør dig selv en tjeneste at tømme slangen og hovedet når du har badet
mvh
mcloud blikkenslager

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 13-08-06 12:49

Jeg tror så ikke at det bare kan være din bruseslange og brusehoved som giver lugten..........
At der kan være bakterier i slanger og rør er jo et velkendt fænomen.De største bakteriefælder er boblekar med dyser som ikke bliver skyllet med rensevæske(det var et lille sidespring)
Prøv at demontere slangen til blandebatteriet og tap så direkte ned i en (ren) spand.Kommer lugten stadig må du længere tilbage i rørsystemet for at finde fejlen.
Der har ikke været noget lednings arbejde på jeres rør for nyligt ?????
Vi havde sidste år en episode hvor jeg skulle tappe vand til karbad....Vandet var jo helt grumset og uklart-----Telefonen til kommunen afslørte at de havde haft noget reparation på vandledningen som resulterte i denne misfarvningen.Tappede vand i ca 2 timer og alt var "klart" igen

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 13:28

Det lyder som stillestående vand som kan indeholde "legionella"
Legionella er farlig ved indånding (det kan godt drikkes) så sådan noget som vandspare dysser i brusere kan forstøve vandet og demed indåndes.
Opvarmet brugsvand bør være ca. 60 gr. men vandet i bruserslangen og bruserhovedet står jo stille,
og evt. vækst kan udvikle sig. Tag slangen og bruserhovedet af og lugt til det vand som kommer ud af hanen.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 13-08-06 20:07

Hej mcloud

Jeg har nu prøvet at fjerne bruserhovedet og slangen. Det vand der kom ud derfra lugtede ihvertfald. Jeg kunne ikke lugte noget i det vand jeg tappede direkte fra blandingbatteriet.
Imorgen køber jeg nyt bruserhoved og slange. Så jeg vender tilbage om et par dage, og fortæller om det har hjulpet. Men det er jo ikke til at tømme slangen for vand, uden at skulle skrue slangen af hver gang. Hvad nu hvis man slutter med at lade koldt vand løbe igennem slangen inden man stiger ud af badet. Er det ikke en mulighed???

Mvh
CiViC

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 20:15

Jeg har da mulighed for at holde slange og bruser nede under hanen så vandet løber ud, og jeg ryster lige det sidste ud. Et koldt skyld til sidst er ikke så tosset. (og sundt for kroppen )

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 13-08-06 22:47

Jeg har prøvet, men der kommer ikke noget ud. Hvis jeg ryster den (altså bruseren ) kommer der kun meget lidt ud, og jeg gider ikke bruge en halv time på det hver dag.

Godkendelse af svar
Fra : CiviC

Dato : 14-08-06 21:23

Tak for svaret mcloud.

Jeg har nu skiftet bruserhoved og slange, og lugten er væk.
Synes stadig det er svært at tømme slangen for vand uden at skulle skille det hele ad.
Fandt dog ud af, at vi kun skiftede hovedet for ca 2 år siden, så slangen er fra tidligere ejer.
Så må vi se hvor lang tid det holder denne gang.

Mvh
CiViC