/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
fedtspiller
Fra : env58
Vist : 5191 gange
20 point
Dato : 12-08-06 18:12

Kan nogen hjælpe mig med den direkte oversættelse af ordet "fedtspiller".

Jeg har søgt mange steder men kan ikke finde noget

MVH
Env58

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 12-08-06 18:20
Kommentar
Fra : tezt

Dato : 12-08-06 18:22

glem det, der var ikke noget alligevel, sorry :)

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 12-08-06 18:24

Jeg tvivler kraftigt på, at det samme ord findes på engelsk.

Kommentar
Fra : Niederhof

Dato : 12-08-06 18:37

En 'fedtspiller' er en spiller der sidder med midlerne, og med gode ods, MEN -af nærighed- ikke gør en ordentlig indsats - han er 'fedtet'.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 12-08-06 18:43

I øvrigt mener du vel en så præcis oversættelse som muligt, og ikke en "direkte" oversættelse? For direkte oversat bliver det jo til fedt=fat + spiller=player = fatplayer. Og det dur vist ikke.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 12-08-06 18:50

Ups, det var vist noget halvejs ligegyldigt pladder. :|
Jeg skynder mig at smutte!

Over and out!

Kommentar
Fra : env58

Dato : 12-08-06 19:17

Jeg vil hermed fortælle at " fedtspiller" findes ikk i det danske sprog eller elleri fremmedord,jeg tror det er fordi der er nogen der bliver sure fordi de kan ikk forstå at det er et spil.
Der er nået der hedder tab og vind med samme sind .

Mvh hans kone

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-08-06 19:52

En fedtspiller er 2 ting:

1.) En person som 'undersatser' i f.eks. kortspil eller ikke går med på en melding selv om han sidder inde med ods'ene til det.

2.) En person som undslår sig sin opgave og kun tænker på egen vinding, når en fælles opgave skal løses.

Alså en person som med vilje ikke yder sit optimale.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 12-08-06 20:23

Et spil?? :|

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-08-06 20:26

fedtspiller = nølende spiller = lurer først på de andre = mig
Der er så den engelske Grease player

Kommentar
Fra : env58

Dato : 13-08-06 01:43

kan I henvise til nogle ordbøger

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 13-08-06 01:49

Næ, her skal vi nemlig have fat i Politikens slangordbog

Fedtspil er et ord der egentlig har sin oprindelse i fodbold:

"Fedtspil er en forsigtig, defensiv spillemåde, hvor et hold spiller taktisk klogt, men kedeligt, og hvor der ikke er plads til individuelle præstationer."

Det er så efterhånden blevet brugt i andre sammenhænge, hvor en spiller holder sig til det sikre og ikke er villig til at tage nogen chancer.

mvh dova

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-08-06 02:38

nææ !
En fedt spiller, er en der prøver at vinde med minimal indsats.
Eller prøver at vinde til begge sider.!
Her i politik
http://flix.dk/modules.php?name=News&file=print&sid=2447
Ja det er faktisk nævnt mange steder inden for politik
http://www.google.com/search?q=fedtspiller&hl=da&lr=&start=10&sa=N

Retsordbogen melder at ordet ikke findes , dog gør "fedtspil"

Denne er bedre , der er heller ikke meget,
søg ordet fedtspil, vælg 'med alle tilhørende bøjningsformer'
http://korpus.dsl.dk/korpus2000/indgang.php

Kommentar
Fra : env58

Dato : 13-08-06 17:18

Tak for svarene

MVH
ENV58

Godkendelse af svar
Fra : env58

Dato : 13-08-06 23:17

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : env58

Dato : 13-08-06 23:22

Ja, det er et godt svar, men det står ikke i nydansk ordbog,så det er ok. at min mand synes det er svar nok , men det synes jeg ikke.Det må være nået der er bedre (undskyld ) men det mener jeg.

Mvh hans kone