/ Forside/ Interesser / Hus og have / Møbel-reparationer / Spørgsmål
10  transor 665
Hylder i garderobeskab buer
Fra : torben7913
Vist : 941 gange
100 point
Dato : 11-08-06 20:34

Jeg har i et garderobeskab nogle 16 mm. tykke hylder, de er sikkert lavet af spåndplade eller lignende. Nu bruger jeg dem til at opbare ringbind med meget papir i, og det er for tungt, så nu er de begyndt at bue, en dag falder de nok ned. Hvordan forstærker jeg dem så de ikke buer fremover?

På forhånd tak. Med venlig hilsen
Torben i Viborg.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-06 20:47

Tag hyllen ud og lad den bue den modstatte vej mens du skruer et par lister på undersiden af hylden med 6-8 skruer. Der skal lige bores hul til skruen så den går let ned gennem listen.
listerne bør ligge ca. 10 cm. inde på hylden i hele længderetningen.
Nu er hylden forspændt i modsat retning af buen fra vægten, af dine tunge ringbind.

Accepteret svar
Fra : Mokof

Modtaget 100 point
Dato : 11-08-06 21:45

Du skal give listen både lim og skruer, så vil den virke som limtræ. Hvis du kun skruer den fast kan du risikere den gi'r sig lidt under trykket. Hvis den er fyldt med ringbind er der mange kilo på, så det skal ikke være små tynde lister.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 11-08-06 22:02

Du kunne også skifte hylderne til et mere formstabilt materiale. MDF 22 mm vil kunne klare de mange kilo...husk - at hylden skal gøres godt fast i sidestykkerne med en liste der skrues både i sidestykke og hylde eller små vinkelbeslag.

Så bliver hylde og ringbind på plads og hele skabet stabiliseres også

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 12-08-06 07:11

Hylderne er 57 cm brede, jeg har noget høvlet fyrretræ der er 4 cm bredt og 16 mm tykt, vil det kunne bruges? Måske jeg skal sætte tre lister under, når hylden er så bred?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-08-06 10:54

Ja det lyder rigtigt med den tykkelse, og 3 stk er nok meget godt.
Husk nu at lave et lille forspænd den modsatte vej når du skruer det sammen.

Godkendelse af svar
Fra : torben7913

Dato : 12-08-06 10:59

Tak for svaret Mokof.

Kommentar
Fra : torben7913

Dato : 12-08-06 11:05

Noget er gået galt med pointgivningen, jeg har accepteret svaret fra både E.C. og Mokof, men det er kun Mokof der har fået pont - EC gav den grundigste vejledning og burde have fået point - jeg ved ikke hvordan det rettes?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-08-06 11:07

Det skal du ikke rette, men bare lave dine hylder, så det bliver godt.