/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
montering af 3. stoplygte
Fra : hojriiskim
Vist : 604 gange
50 point
Dato : 11-08-06 20:21

Hvis man vil montere et 3. stoplys i bagruden i en ældre bil(corolla gsi fra 90) hvor "finder" man så signalet? knalder man bare en strømtyv på ved en af stoplygterne ude i siden? eller hvad gør man lige?

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 60 point
Dato : 11-08-06 20:26

Ja det lille ekstra blus kan ledningen godt trække.
Husk at montere et ordentligt stel.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-08-06 20:37

JA

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : hojriiskim

Dato : 11-08-06 21:27

der er ikk noget med at de lyser mindre eller noget når der er en ekstra lygte? Er ikk specialist overhovedet, men mindes noget i den stil fra el undervisningen i skolen.. :D

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-06 22:01

Hvis to lige store pærer sættes i serie vil de begge lyse på halv kraft.
To pærer sat paralelt vil lyse med den størrelse som den enkelte pære har.
Dog er der begrænsning hvis der belastes for meget på en ledning.
Eks. hvis du monterede en kraftig baklygte (som dem der bruges til orienteringsløb) så ville dine ledninger ikke kunne bære det.

serie
plus 12 v__________O_______O_________stel (minus)

paralelt
plus 12v __________________
minus 0v________O________O

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 12-08-06 00:01

Ja så nemt er det

Kommentar
Fra : mercerpigen

Dato : 12-08-06 01:03

ØHHHH
Enhver mekaniker ryster ved tanken om strømtyve...
Tag lige og brug en 1/2 time mere på jobbet. Og brug loddekolben.
Disse blå sataner, er noget vor herre har opfundet i vrede

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-08-06 10:43

Men hvis du ikke har anhængertræk, så kan du måske bruge den ledning som ellers skulle gruges til stoplys på anhængeren. Ledningen bør ligge klar omme bag i bilen.

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 14-08-06 21:50

Tak for svaret e.c. og for opfriskningen af el-teorien.. :D