/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Tillykke
Fra : tedd
Vist : 1357 gange
500 point
Dato : 11-08-06 14:45

Ja jeg vil da osse komme med et stort tillykke til vores alle sammen PC'er ved at linke til en både morsom og lærerig artikel fra PC World!
http://www.pcworld.dk/art/7809?page=1

Uden dig intet Kandu bl.a. så stort herfra!

Så kom bare med jeres gode og dårlige minder om vort alle sammens barn!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-06 14:50

Den første jeg stiftede bekendtskab med var en Commodore 10 hvor tastatur og skærm hang sammen og lageret var et kasettebånd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-06 14:53

Nåh en mobilos ec?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-06 15:14

Commodore 10 fra sidst i 70 'erne
...................____
................ /.......|
.............. /.........|
............ /...........|
=====________|

Sådan så den ud, og nogen mobilos var det ikke. Det var den for tung til.
(se bort fra prikkerne)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-06 15:21

Akja! Jeg kan huske da du fik den frygtede Melissa virus! Hvor vi dog vågede over dig! Heldigvis fandt vi en kur! Og den frygtelige nat den 31 december 1999, hvor vi frygtede du ikke ville overleve årtusindeskiftet!!

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 11-08-06 15:22

Hej
Jeg startede i 1986 med en Amstrad CPC 6128 med en farve skærm + extra diskette station
Der skulle vi jo selv lave alle de små programmer selv,eller sidde og taste dem ind fra forskellige blade.
Så man kunne lave en stjerne der blinkede i forskellige farver og kunne lave lyde, meget spændende, dengang.
Ja der er sket meget siden.

IPM

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-08-06 15:30

Ak ja den tid kommer aldrig tilbage. Hvor er vores børn blevet store (eller er det små )

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 11-08-06 15:45

Ja - min debut var en Sinclair ZX81 - det fantastiske vidunder kan man læse mere om her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sinclair_ZX81

Dejlig maskine med en grafisk opløsning så grov som underkopper...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-06 15:58

Berpox................................du må snart købe en ny.
Der kan ikke skaffes flere gummiplader, til tastaturet.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-06 16:34

Jeg startede med en 286 fra Olivette! Billig tilbud i Fona! 9000 kr med 14" farveskærm (dvs min mor købte den til sig selv)! Før det havde jeg en Amstrad 464 som faktisk godt kunne bruges til tekstbehandling! Min første PC jeg selv købte var en AMD 486 33 mhz med en formidabel hukommelse på 8 mb og en harddisk på (hold nu fast) 250 mb som jeg doblede op ved hjælp af Stacker (som Bill straks huggede, ligesom han huggede Netscapes ideer) Det vil nu sige jeg selv skulle købe 4 mb ram extra til den billige sum af 3200 kr da den ene af verdens eneste 2 ramfabrikker lige var brændt ned og der derfor var mangel på ram!

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 11-08-06 16:49

Ak ja, den nostalgi.
Husker også min første pc. Den fik jeg i 2005.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-08-06 17:56

ZX81, var det ikke den man sagde havde kondomtastetur?

Jeg startede selv i 1981 med en TEXAS TI99/4A.
Den havde 4 MHz processor 16 kB ram og kabelinterface til en standard kassettebåndoptager.
Den kunne så udvides med en periferiboks, så der var +32 kB ekstra ram, samt op til 3 diskettedrev single side 90 kB. Maskinen kunne arbejde med 16 grundfarver, hvor den tids IBM maskiner kun havde 4 farver.

Jo det den tids fremskridt! - Og jeg har da flere af slagsen i mit nostalgiske lager.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 11-08-06 18:13

Ja det var tiden dangang. Computer med 64 kb ram, diskettebånd tillagring, sort/hvid skærm, diskdrev med 360 kb og ingen harddisk.
Senere købte jeg en lille farveskærm 3400,00 kr. excl. mos og en harddisk 49 mb til 3500,00 kr. excl. moms. Det var en videi genie og vi programerede i basic.
Ja det var tider dengang og styresystemet var dos 2.0 og derefter opaf til 3.0 os.v. indtil der kom nogbet der hed windows (og det virkede ad helevdes til).
AK ja de gode gamle dage kommer nok ikke igen.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-08-06 18:38

Citat
AK ja de gode gamle dage kommer nok ikke igen.

Jeg tror heller ikke vi har tålmodighed til at vente på at putteren får nokket sig færdig. Man vender sig til farten. Selv moderne maskiner med høj hastighed, kan man sidde og tromme med fingrene i bordet, og vente på at den bliver færdig.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 11-08-06 18:46

Ja nemlig Severino - og jeg måtte vente 8½ min. på at hente 600 Mb fra alb. og hertil.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-06 21:19

Åeh... kære minder: Det var på et sådant dyr jeg i 1982 skrev mit allerførste BASIC program 'Moonlander' på min onkels forretnings PC. Ikke nok med han (..læs; hans firma) havde givet 50.000 kr for dyret, der fulgte også for 35.000 kr software med

Det var også på denne jeg lavede mine første spæde forsøg udi assembler programmeringens svære kunst: ASM, MAKE, EXE2BIN ..men først skulle man skrive kildekoden i EDLIN (en kommandolinie editor som kun håndterede én linje ad gangen), så skulle der compileres, så linkes og til sidst konverteres fra *.com til *.exe.

Her er min første Lysavis, som jeg mange år senere 'brillierede med på Lyngby':
Kode
CODE_SEG SEGMENT PUBLIC
ASSUME CS:CODE_SEG, DS:CODE_SEG, SS:CODE_SEG, ES:CODE_SEG
;
;VELKOMSTBILLEDE
;ET PROGRAM DER VISER EN TEKST SOM LYSAVIS P SK’RMEN
;
ORG 100H
;------------------------------------------------------------------------------
START PROC NEAR
CALL SLET ;SLET SK’RMEN
CALL PROMPT ;KALD PROCEDURE PROMPT
CALL LYSAVIS ;START LYSAVIS
INT 20H ;SLUT P PROGRAM
START ENDP ;SLUT START PROCEDURE
;------------------------------------------------------------------------------
PROMPT PROC NEAR
MOV AH,5 ;V’LG
MOV AL,0 ; SIDE 0
INT 10H ; SOM DEFAULT
MOV AH,2 ;S’T CURSOR P
MOV BH,0 ; SIDE = 0
MOV DH,20 ;Y KOORDINAT = 20
MOV DL,30 ;X KOORDINAT = 30
INT 10H ;SDAN !!!
MOV AH,9 ;UDSKRIV
MOV DX,OFFSET TEKST_P ; PROMPT
INT 21H ; P SK’RMEN
RET ;OG TILBAGE
PROMPT ENDP ;SLUT P PROCEDURE PROMPT
;------------------------------------------------------------------------------
SET_CURSOR PROC NEAR
MOV AH,2 ;SET CURSER P
MOV BH,0 ; SIDE = 0
MOV DH,12 ;Y KOORDINAT = 12
MOV DL,23 ;X KOORDINAT = 23
INT 10H ;SDAN !!!
RET ;OG TILBAGE
SET_CURSOR ENDP ;SLUT P PROCEDURE SET_CURSOR
;------------------------------------------------------------------------------
LYSAVIS PROC NEAR
MOV AX,OFFSET TEKST_X;GEM ADDR P TEKST I AX
MOV TEKST_POINTER,AX ;OG I EN WORD (TEKST_POINTER)
ADD AX,[TEKST_L] ;PLUS 33 PLADSER
MOV TP_SLUT,AX ;TIL SLUT POINTER
GENTAG: CALL RUL ;KALD PROCEDURE RUL
CALL FLYT ;KALD PROCEDURE FLYT
CALL SKRIV ;KALD PROCEDURE SKRIV
CALL VENT ;KALD PROCEDURE VENT
MOV AX,0B00H ;CHECK
INT 21H ; TASTATUR
CMP AL,0 ;TAST TRYKKET ?
JZ GENTAG ;NEJ = S IGEN
CALL SLET ;SLET SK’RM
RET ;OG TILBAGE
LYSAVIS ENDP ;SLUT P PROCEDURE LYSAVIS
;------------------------------------------------------------------------------
SKRIV PROC NEAR
CALL SET_CURSOR ;KALD PROCEDURE SET_CURSOR
MOV AH,9 ;SKRIV
MOV DX,OFFSET TEKST ; P
INT 21H ; SK’RMEN
RET ;OG TILBAGE
SKRIV ENDP ;SLUT P PROCEDURE SKRIV
;------------------------------------------------------------------------------
RUL PROC NEAR
MOV AX,[TEKST_POINTER];KOPIER TEKSTPOINTER TIL AX
INC AX ;OPT’L AX
MOV BX,[TP_SLUT] ;KOPIER SLUTPOINTER TIL BX
CMP AX,BX ;ER AX = SLUTPOINTER ?
JZ NULSTIL ;HVIS JA HOP TIL NULSTIL
MOV TEKST_POINTER,AX ;ELLERS GEM TEKSTPOINTER
RET ;OG TILBAGE
NULSTIL: MOV AX,OFFSET TEKST_X;HENT DEFAULT TEXTPOINTER
MOV TEKST_POINTER,AX ;OG GEM DEN
RET ;OG TILBAGE
RUL ENDP ;SLUT P PROCEDURE RUL
;------------------------------------------------------------------------------
FLYT PROC NEAR
CLD ;L’S STRENG FRA VENSTRE
MOV CX,[TEKST_L] ;L’NGDE AF STRENG
MOV SI,[TEKST_POINTER];KILDETEKST
MOV DI,OFFSET TEKST ;MLTEKST
REP MOVSB ;FLYT KILDETEKST TIL MLTEKST
RET ;OG TILBAGE
FLYT ENDP ;SLUT P PROCEDURE FLYT
;------------------------------------------------------------------------------
VENT PROC NEAR
MOV CX,100 ;GENTAG
DELAY1: PUSH CX ;GEM CX
MOV CX,1000 ;NY CX
DELAY2: NOP ;GENTAG INGENTING
LOOP DELAY2 ;CX GANGE
POP CX ;HENT GAMLE CX TILBAGE
LOOP DELAY1 ;CX GANGE
RET ;OG TILBAGE
VENT ENDP ;SLUT P PROCEDURE VENT
;------------------------------------------------------------------------------
SLET PROC NEAR
MOV AH,6 ;INITIER SK’RMVINDUE
MOV AL,0 ;SLET SK’RMEN
MOV BH,7 ;VIDEOATTRIBUT = NORMAL
MOV CH,0 ;VENSTRE Y V’RDI
MOV CL,0 ;VENSTRE X V’RDI
MOV DH,24 ;HJRE Y V’RDI
MOV DL,79 ;HJRE X V’RDI
INT 10H ; P SK’RMEN
RET ;OG TILBAGE
SLET ENDP ;SLUT P PROCEDURE SLET
;------------------------------------------------------------------------------
TEKST_P DB "Tryk p† en tast.","$"
TEKST_X DB "- Velkommen til Lyngby EDB-skole.- Velkommen til Lyngby EDB-skole."
TEKST DB 33 DUP (?),"$"
TEKST_L DW 33
TEKST_POINTER DW 0
TP_SLUT DW 0
;------------------------------------------------------------------------------
CODE_SEG ENDS ;SLUT P CODE SEGMENT
END START ;START PROCEDURE = START

Inden da havde jeg selvfølgelig også haft både en Commodore 16 og en 128'er. Z-80 folket kaldte disse maskiner for : Kommadårlige , men jeg synes nu de var Komadejlige

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Jockel

Dato : 11-08-06 23:19

Hvem husker ikke : SYNTAX ERROR

Jockel

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-08-06 00:00

hehe nogle der husker det her spil! Det blev vist ikke lavet til commodore?
http://retrospec.sgn.net/games/hoh/downloads.html

Lidt sværere på PC da med mindre man kan bruge digitalt joystick/pad

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-08-06 00:06

ADVARSEL:

Kun for nostalgiske nørder: http://www.youtube.com/watch?v=kohXduOpvl4&search=virtual%20console

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : annfriis

Dato : 12-08-06 11:54

ZX Spectrum var den første jeg købte, hvorefter jeg forklarede min søn, at jeg havde set lyset.
IT var vejen frem, og programmering hed vejen, han skulle følge, så ville han være godt funderet

HAN overbeviste mig om, at det var bedst, at jeg gik på biblos, lånte bøger, læste og lærte, hvorefter jeg kunne lære ham det (dengang gad han dårlig nok læse boblerne i tegneserierne)

Jeg blev aldrig særlig god til at programmere
Han ærger sig stadig over han ikke lyttede

Egentlig et under man overlevede, når man tænker på alle de nætter, man brugte til at overgå sønnen i de spil, han havde spillet om aftenen, hvorefter man gik direkte påarbejde

Kan også huske, man altid skulle snige sig hen over gulvbrædderne, ellers tiltede maskinen

Ja, Severino, tålmodighed. Husker da jeg udskiftede den trofaste Matrix printer med en laser - de første dage sad man bare måbende og beundrede dyret når den skrev. Efter 14 dage sad man igen og trommede utålmodig med fingrene - hvilken arrogance

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-08-06 13:51

ORV... hvor ville jeg godt ha' haft sådan een dengang: http://www.old-computers.com/MUSEUM/computer.asp?c=128&st=1

Ps. Fed side iøvrigt: http://www.old-computers.com/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-08-06 14:12

Jamen det er den her der har fødselsdag idag!

http://www.old-computers.com/MUSEUM/computer.asp?st=1&c=274

Den første computer der bar betegnelsen PC!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-08-06 14:24

Så er påængånø altså allerede MINE tedd?

Ps. Du skylder mig et link nu !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-08-06 14:37

Oldcomputers? Den linkede jeg til i formifjors Molo!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-08-06 16:21

Molo kan ingen påænger få - han har nelig ikke sagt tillykke.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-08-06 16:29

nemlig

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-08-06 16:59

Sidder og spiller Head over Heels! Fedt spil selv idag!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-08-06 19:20

Hurra....!!!

...og Tillykke PC

...må jeg få dem nu?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-08-06 19:51

Tja Tedd - det udelukker så os andre lykønskere.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 12-08-06 20:12

Troede tiggeri var forbudt på Kandu

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-08-06 20:29

Alt er tilladt på Kandu, bare det udløser alle påængernø.
Molo

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-08-06 07:32

tedd

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-08-06 14:14

Betleri henvises til bagtrappen!

http://www.dukan.dk/

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-08-06 16:30

JEG ta'r bagtrappen

..tænk; hvis man skulle møde 'nogen' man kendte på fortrappen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-08-06 16:44

Ja jeg kunne jo aldrig finde på at udstille mig selv ved tiggeri her på kandu.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-08-06 16:54

Fijala -> Det er GAS ...'varm luft' og Cirkus-artisteri

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 16:59

Tja hvis påholdende Tedd ville udvide sine pointudlovninger - så kunne jeg da godt finde på lidt tiggeri.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-08-06 17:00

Nej nej da molo, jeg er da så "hellig" at det ligeså godt kan være løgn

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-08-06 17:03

Points? Jeg har kun 947 points at dele ud af! Tror aldrig jeg har været over 2000

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-08-06 17:07

Så må du ud på lånemarkedet. Jeg har hel 1968.

Jeg ligger også altid og svæver imellem 1500 - 2000. Jeg er selvfølgelig heller aldrig herinde for lige at kigge og få de 20 point man får der.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 19:39

Jammen Tedd det var da kun for sjov med de påænger...................

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-08-06 20:48

Ha-Ha jeg startede med et byggesæt Kim-1 det må have været i 79, i 80 var det nascom
en vild cpm-maskine som vi var 3 om at eje , så kom der et fartmonster til , zx81
vildt der var nu billede på tv'et men den gumlede sig i gennem at 2+2 faktisk var 4

Men så kom newBrain og BBC ja nu rykkede det og BBC havde farver(vist nok som tilkøbsmodul)
Nåede lige at blive forhandler af Amstrad i et par år, (dejlig maskine) indtil den gik videre som cpc256, ja den skulle nu apsolut ligne en kontorpc.

En enkelt 16bit til 16-17000 nåede jeg at forudbestille, og brænde nallerne på,
jeg operativsytemet manglede, Da Microsoft sad på nogle licenser

Så blev det amiga-amiga og amiga......
og så videre.

Det var forresten IMB's Diriktør der en gang udtalte.
Verden er rigeligt dækket ind med 2 terminaler, Grafik har ingen anvendelse her.
Husker ikke hvad han hed, men mon ikke at han rotere en hel del i sin grav !

Sidder med en Fuld prisliste fra 1991, det er tydeligt at se hvorfor at pc'er ikke var hvermands eje
Det var dengang at 486 lige var gået op til 25mz og en stor HD var 256mb
og lå i en prisklasse på ca 100-200.000 kr
Ej det er lidt overdrevet, men feks.

Olivetti M486
80486-25mz
4mb ram kan udvides til max 64mb
5,25 1.2 mb floppy
100mb SCSI HD kan udvides til max 400mb
Vga+ skærmkort(1024x768)
Pris fra 91.800 u.skærm

den samme kan fås
med 135mb hd som kan udvides til 1.2GB
fra kun 110.500 kr, u.skærm

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-08-06 21:03

molo jeg har en gang rørt ved en COLOUR GENIE

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-08-06 21:10

Jeg ligger stadig under 800p siden e.c plukkede mig

Forresten har jeg en komplet word-prefect ubrugt,
og en win 3.10 der stadig er i plomberet indpakning,
Nogen samler bud

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 13-08-06 21:25

Jeg har en WP 5.1 og Draw Perfect og en 3.1 fuld 32 bit networking indpakket med bog og en genius paintbrush

Jeg kan ikke finde min OS2 /OS2 warp

Jeg har også 4 flipflop i een kreds der bare skal programmeres lidt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-08-06 21:28

natmaden -> Lucky you

Edb-Skolen Lyngby 1990: Nystartet Datamatiker D-90-1

Der havde vi altså Tulips Computere på 25Mhz. 128Mb. HD og op til 2Mb. hukommelse

Så stor var mine klassekammeraters misundelse at jeg ikke måtte medbringe min IBM bærbare, ligeledes 25Mhz. m. 60Mb. HD og 1Mb. hukommelse + internt floppy drive (sort/grå LCD skærm naturligvis) i Skolen, men måtte 'nøjes' med at skrive mine opgaver på hjemme på kollegieværelset. Den kunne ellers næsten køre 1½ time uden at få 'mad' fra lysnettet.

Ps. Jeg har 1889 påængår at smide om mig med

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-08-06 22:16

ÆV molo , Men havde du set Nascomen såee.
Husker at man først tændte for 12v ventede til en lamp lyste og tændte så for 5v
Dengang var en operatør en operatør, og damerne gik i hulkort

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-08-06 22:44

Ja eller dengang Bill udtalte at 640 kb ram måtte være nok! Gad vide hvad Vista gerne vil ha?

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-08-06 22:48

http://www.nascomhomepage.com/

http://www.myplace.nu/nascom/index2.htm

Emulator forefindes http://www.myplace.nu/nascom/nasemu.htm

4 Flip-flop kan da laves med 2 7400 (4 nandgates)

Nå men heldige dig, det er nok en 7474 du har

TTL Kredse var mine Legoklodser

denne er også et kik værd,
http://www.datamuseum.dk/

Hvis man tror at det var nemt den gang,
så kan man jo prøve krætfer med dask,
En GIER-emulator bør ligge et sted på siderne
Kan ikke lige finde den,
men hulstrimlerne er der http://www.datamuseum.dk/site_dk/software/

Nå nu kalder dynen, ja jeg har jo været ude og sejle med tandbørster hele natten

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-08-06 23:19

Hmm? Det nytter jo nok ikke at gi stimo points her hvis han er skredet!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-08-06 23:26

Åeh ja. Og hvem husker ikke at harddisk pladsen næsten kunne fordobles med et program der hed: ???

Ja, hva' fa'en var det nu det hed?

Ps. Det var før memmaker og DOS 5.0 dagene.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-08-06 23:27

Nej da

Og jeg kan da osse meget bedre lide dem, og jeg Ælsker Stjerner især femstjerner

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-08-06 23:29

Gå nu i seng molo

Tedd og jeg har noget meget vigtigt at tale om

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-08-06 23:30

Stacker hed det! Og er beskrevet i et af mine indlæg her! Vågn op Molo

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-08-06 23:32

Memmaker huggede Bill osse fra Qemm

http://en.wikipedia.org/wiki/QEMM

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-08-06 23:34

Jeg kom over 640 kb ram med Qemm for jeg snuppede osse fra shadowrammen!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-08-06 23:45

tedd -> Korrekt.... både at det hed Stacker ...og at jeg vist ikke længere er rigtig vågen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-08-06 23:49

Nåh men så må jeg lede efter en anden at give points! Er der nogle damer tilstede?

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 500 point
Dato : 14-08-06 00:15

JUHUUU !! VINKE-VINKE

Godkendelse af svar
Fra : tedd

Dato : 14-08-06 00:18

Tak for svaret natmaden. Nu hænger du på betegnelsen dame resten af dine dage

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-08-06 00:21

Fisselette

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 14-08-06 00:35

Tedd , kært barn har mange navne

Molo jeg kan altså ikke tåle de ord der,
Du ved da godt at det hedder helliumsvargina