/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
søvn, nervøsititet, stress
Fra : Nanabanana
Vist : 827 gange
100 point
Dato : 11-08-06 12:21

Hej, jeg har et lille problem. Eller flere faktisk. På trods af at jeg har sommerferie, kan jeg ikke falde i søvn om aftenen, og når jeg så endelig falder i søvn mellem 1 og 3, sover jeg kun til kl. 8 eller 9. Jeg ville gerne sove længere tid, for når jeg vågner er jeg utrolig træt.
Jeg føler også, at jeg kan blive stresset i løbet af dagen, i går brød jeg f.eks. sammen.
Jeg starter i gymnasiet om 4 dage, og jeg er meget nervøs for at møde de nye mennesker og skulle i skole igen. Sådan noget med at række hånden i vejret og sige noget. Eller navnelege de første dage, hvor 27 øjne på et eller eller andet tidspunkt vil stirre KUN på lille mig. Det er forfærdeligt. Jeg har en tendens til at rødme meget kraftigt, og jeg kan finde på at flygte fra det hele, hvis det bliver for meget. Jeg er også bange for at bryde sammen derover, selv om jeg tror, at jeg kan beherske mig.

Jeg tænkte på, at tage på apoteket og finde nogle baldriantabletter og høre, hvad de har at sige til hele situationen.

Har I nogle andre foreslag?

Kamillete om aftenen sikkert...
Får for resten også blomsterdråber med walnut, mimulus, star of Betlehem og vervian (jernurt)
Har før fået også med rock water og gensian - eller hvad den nu hedder... og chestnut.

Desuden begynder jeg snart til psykolog (for 3. gang) og har tænkt mig at snakke om rødme, selvtillig og generthed. Lille grad af social angst måske. Kan ikke lide opmærksomhed fra så mange! Kun fra 1 person ad gangen. Lyder måske skørt.
Min far er uddannet NLP psykoterapeut, og han synes, at jeg skal bestille tid hos sådan én og så få problemet med rødme, selvtillid og generthed snakket igennem.
Jeg sveder for resten også meget, når jeg er i skole. Ikke derhjemme hos familien, fordi jeg jo er afslappet. Og faktisk heller ikke så meget, når jeg er til fest og drikker alkohol.

Håber det var "oplysninger" nok om mit lille problem.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 11-08-06 12:32

En lille trøst til dig. Når du starter på gymnasiet, kommer man i hvert tilfælde her på vores gym. på en introtur, dvs alle kommer til at kende hinanden, inden det går løs på selve gym. Så er det ikke helt så slemt, at skulle række en finger i vejret i timerne.

Jeg er overbevist om, at når du først er faldet til på gymnasiet, løser alt det andet sig, det er din underbevidsthed der arbejder på højtryk, netop fordi du skal til at begynde på en hel masse nyt, sikkert også en form for præsentationsangst, hvor du kan frygte ikke at slå til osv. Men det er bestemt ikke skadeligt at tale med en psykoterapeut, så det syntes jeg også lyder som en rigtig god ide.

Held og lykke med din gymnasietid, den er virkelig spændende, og kan danne venskaber for resten af livet.

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 11-08-06 12:35

Ja, altså jeg glæder mig da også til gymnasiet; de nye venner, gode minder og skønne fester... Men ja, min præstationsangst er enorm...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-06 14:25

Tror der er mange piger som du, hvis det kan være en trøst! Dem man kalder de stille eksistenser!
Og der vil osse være andre i din nye klasse som føler nøjagtig som dig! Hørte selv til de udfarende på gymnasiet, dem der kæfter op og tiltrækker sig opmærksomhed, men det var vel bare den anden side af samme sag, for inderst inde havde jeg de samme tanker som dig!
Det er jo en afbalancering! På den ene side skal man prøve ikke at få problemet til at blive større end det er (er nok svært hvis ens far er i branchen), på den anden side skal man heller ikke prøve på at kalde det for et lille problem! Hvordan fungerer du i andre nye sammenhænge? Hæmmer det du kalder en lille social fobi dig i dagligdagen, så er det her du skal sætte ind når du mødes med din nye psykolog for han/hun har værktøjerne til at ændre det!
Under alle omstændigheder er det et problem hvis du har svært ved at bryde ud af din skal og vante rammer, for det er jo nu livet starter for alvor og hvor du løber ind i nye udfordringer! Og ikke mindst nu hvor du starter flyvetræningen så du selv kan blive klar til at flyve fra reden! Det er en udfordring du bliver nødt til at tage op om det så koster nogle rødme og svedture, for ellers kan du få det svært i resten af det der gerne skal blive et lykkeligt liv!

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-08-06 16:37

Du kunne eventuelt fortælle dine lærere om dit rødme og genertheds problem, i forvejen, så kan de hvis nogen af de andre elever skulle begynde at kommentere det når du prøver at svare på et spørgsmål, lige sætte dem på plads foruden at lærene så forstår at din tilbageholdenhed ikke nødvendigvis skyldes at du ikke er med og ikke kan svare. De andre gymnasieelever vil sikkert forstå og respektere dig, men det kan godt være de lig skal gøres bevidst om at deres umiddelbare reaktion er barnlig og hensigstmæssig og det kunne lærene gøre ved hvis det sker at sige til hele klassen, "ja "Nanabana" har et problem med at hun rødmer let men det bliver altså værre for hende, hvis vi fokusere på det, så lad som ingenting og lyt til hvad hun vil sige isteden for" ..og så fortsætte timen .
Det er vigtigt at du lære dig selv bedre at kende, for det vil gøre dig mere sikker, men det tager tid så hold ud og giv ikke op, det skal nok komme, helt sikkert.
Hèr er nogen CD-serier der kan hjælpe på de problemer du beskriver.
http://www.mindbodyseries.com/

Kommentar
Fra : mulberry

Dato : 11-08-06 16:38

Stavefejl, der skulle have stået U-hensiogtsmæssig

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 11-08-06 17:12

Hvis du skal tale med en psykolog, så sørg for at sikre dig at vedkommende er uddannet til samtaleterapi. Det er nemlig ingen selvfølge!

Citat
"... Det er imidlertid en vigtig pointe, at hverken den nyuddannede læge eller psykolog er i stand til at udøve samtaleterapi. Dette kræver nemlig en yderligere uddannelse, som er obligatorisk, hvis man skal være psykiater, og som man må forvente, at de psykologer, der vil beskæftige sig med psykoterapi, også gennemfører. Imidlertid er der ingen kontrol med, om en person, der arbejder som psykolog, også har været igennem en egentlig psykoterapeutisk uddannelse.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 11-08-06 17:22

Mht. til søvnløshed.

Har selv på et tidspunkt prøvet baldrian. Det havde ingen effekt overhovedet.
Men det udelukker selvfølgelig ikke, at de kan have det på dig.

Jeg vil imidletid ikke personligt anbefale naturlæge midler. Jeg mener det meste er fup. Desuden finder man fra tid til anden ud af at det indeholder stoffer som er skadelige. Enten isoleret set, eller sammen med andre lægemidler.

---

Jeg har selv i 5-6 år døjet voldsomt med søvnløshed. Faktisk sover jeg de fleste nætter overhovedet ikke. Og har efterhånden også opgivet af finde årsagen selv/sammen med min læge.
Jeg overvejer nu alvorligt at henvende mig her: http://www.scansleep.dk/ Det er dog alt andet end billigt. Men - hvis problemet er stort ...

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 11-08-06 17:24

Ok, kan se du dog får 5-6 timers søvn. Det kunne jo være værre.

Kommentar
Fra : dortehou

Dato : 11-08-06 19:41

Hej

Hvis det kan være til nogen hjælp, så mener jeg at have læst et sted at kraftig rødmen kan være arveligt/genetisk. Derfor er det altså ikke sikkert at det kan afhjælpes helt.

Sammenholdt med din generthed, er det selvfølgelig nærliggende at tro de to ting hænger sammen. Det er bestemt muligt - men måske du bare har en naturlig tendens til rødmen.

Når jeg husker tilbage til min egen studietid, så tror jeg at mange af os (piger) havde lidt af samme problem. Nogle er bare bedre til at skjule det - og andre ..... tja, de kom over det efterhånden som de vænnede sig til skolen. Jeg kan med GARANTI sige dig at INGEN blev moppet eller grinet af, af den grund.

STIMO1 - det forklare jo at du kan være så aktiv på Kandu.

Hatte naf for dig, og dine ofte meget gode meninger. Hvis jeg ikke sov om natten ville jeg blive pisse sur

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 11-08-06 23:08

tedd: jeg har det nogenlunde fint, når jeg snakker med fremmede ude i byen. Altså, nogle gange er jeg tæt på at rødme, når jeg snakker med fremmede. (F.eks. lige da jeg kom ind til frisøren i går, og da jeg i sidste uge søgte job i Føtex) Men det går fint sådan med helt fremmede, som jeg aldrig skal se igen alligevel... Det er mere med unge på min egen alder og venner og bekendte...

mulberry: ja, det lyder som en god idé. Jeg tror, at jeg vil sige det til mine lærere, når jeg sådan lige kommer i gang. det er vigtigt tror jeg.

stimo1: nu har jeg købt baldriantabletter, og jeg tror på at de virker. :) jeg tror, at hvis man tror på, at noget virker, så virker det endnu bedre. (tankens kraft?) :)
jeg håber, at jeg - nu når jeg begynder i gymnasiet - har tid til at sove og falder hurtigt i søvn uden at bekymre mig og tænke for meget...

jeg har altid haft søvnproblemer, lige siden jeg var lille, men i 9, klasse havde jeg ikke. 10. klasse på efterskolen havde jeg meget svært ved at sove, og jeg havde mange symptomer på stress. Håber det forbedrer sig nu her.

Dortehou: Ja... nu må vi se... skal bare lade være med at tænke på det i hvert fald! men det kan til tider godt være svært. især hvis der er 27 unge, som stirrer på én! arhrrrrrr

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 12-08-06 18:29

Nu har jeg jo købt baldriantabeltter, men da jeg først starter i gymnasiet på tirsdag, ved jeg ikke, om jeg allerede skal starte med at tage dem 2 tabletter 3-4 gange om dagen nu, eller om jeg skal vente til på mandag???

Har for resten også fået købt en svedbehandling fra Matas. SafetyFive hedder den. 139 kr.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 25-09-06 13:19

Hej - sådan havde jeg det også engang. Hadede at være i skolen og rakte aldrig hånden op. Deltog ikke i idræt fordi jeg var bange for hvad de andre tænkte osv. Det er bestemt ikke sjovt.

Jeg droppede helt ud af gymnasiet fordi jeg ikke kunne klare det. Men siden satte jeg mig ned og snakkede med min familie og venner om problemet Jeg arbejdede mig igennem at det var ligemeget hvad andre tænkte, at hvis de havde et problem med hvad jeg sagde - ja så var det deres problem. Og idag kan jeg ignorere det helt og bare vende mig og sige, har du et problem så fis af. For det her er mit liv og ikke dit.

Godkendelse af svar
Fra : Nanabanana

Dato : 25-09-06 20:03

Tak for svaret Nordsted1. Du havde ret! Jeg har det godt i min klasse og tør sige noget... kun sjældent jeg rødmer... har samtidig fået kassedamejobbet i Føtex, hvor jeg får meget røde kinder, men det er blevet bedre...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-09-06 20:39

Nanabanana.... HVor er jeg glad for at hører du er faldet så godt til på gym...

Når du har været i dit nyt job et stykke tid, holder du også op med at få røde kinder, du skal
lige have noget mere rutine, så klarer du også det i stiv arm. Flot gået

Kommentar
Fra : Nanabanana

Dato : 26-09-06 18:04

Tak! :) Jeg bliver dog (heldigvis) flyttet til en anden føtex, hvor jeg kommer i frugt- og grøntafdelingen...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-09-06 22:14

Det lyder da dejligt, at du bliver flyttet til en anden afdeling, men du ville nu også kunne klarer dig
godt som kassedame med tiden, men der sker mere i frugt/grønt afd. (siger min datter, som også er i supermarked i fritiden)