/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
PC Til Max. Kr. 3000
Fra : Moggi
Vist : 649 gange
200 point
Dato : 11-08-06 08:16

Hej..

Jeg har lovet en venindes datter (11 år) at skaffe hende en stationær PC som højest må koste 3000 kr.

Det skal være en brugbar PC med højtalere og tastatur men dog uden skærm og mus.

Da der ikke er de store krav til specifikationerne udover at den skal kunne køre XP og Office mente jeg at det måtte kunne lade sig gøre at få en ny frem for en brugt.

Men ved gennemgang af stumper enkeltvis på Edbpriser rammer jeg et beløb lidt på den forkerte side af de 3000.

Har du et godt forslag?

Jeg kan samle selv men det behøves måske ikke at være en fordel mht. pris? Men måske det er en fordel mht. fremtidig opgradering?

Prøv da lige denne udfordring og fortæl mig hvad du når frem til...

Mvh.

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 11-08-06 08:20

Glemte lige at sige at den skal indeholde dvd- og floppy-drev.

Mhv.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-08-06 08:24

jeg handler tit hos http://www.prcdata.dk
der er aldrig noget at klage over, og god service , også bagefter.

priserne starter ved ca 2000. det er ikke XP eller Office der er problemet.
det er grafikken på de nyeste spil der er alt for krævende.
For slag :

http://www.prcdata.dk/ny/ProdlisteFrame.asp?KategoriID=22&VaregruppeID=1

Mvh Jørgen

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-08-06 08:30

denne slimline er til restsalg for 2300
http://www.prcdata.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=50551590

bruger mindre strøm fylder mindre !

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-08-06 08:34

mystik jeg kan ikke trykke på linkene på http://www.prcdata.dk/ny/ProdlisteFrame.asp?KategoriID=22&VaregruppeID=1

men hvis du tager forsiden og vælger PC Systemer , så ser du dem alle
http://www.prcdata.dk

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-06 08:50

Moggi -> Hvorfor har du dog også lovet en lille pige noget sådant, når du nu ved at en bare nogenlunde brugbar ny PC'er med høttalere, netkort, DVD, XP (kræver minst 521Mb RAM for at køre fornuftigt), samt Office2003 ikke på lovlig vis kan erhverves for under 4000 kr. ???

Køb en brugt ...eller smid de 1000kr. oven i hatten

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Dumbo2

Dato : 11-08-06 08:51

Hej.
jeg har købt computer hos www.it-trust.dk
Der kan man finde en god computer til billige penge.
Hilsen Dumbo2

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-06 08:56

Ifølge natmadens link : http://www.prcdata.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=50551590

...men hertil skal du lægge prisen for XP & Office !!!

..og så havner du på den anden side af 3000 kr.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-06 08:58

....og højttalere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 11-08-06 09:07

se på

www.shg.dk

de er stbile at handle med

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 11-08-06 09:10

http://www.guloggratis.dk/
her kan der ind imellem købes gode comp. til næsten ingen penge

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-06 09:24

XP Home (Dansk) m. SP2: 631 kr.

Office Standard Edition (Dansk) 1 bruger: 984 kr.

Ialt: 1615 kr.

Højttalere? ca. 200 kr.

Dvs. PC'en du leder efter skal koste 1185 kr. fra ny

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-06 09:26

...men så må den lille klare sig uden tastatur

(Ok. jeg ved godt at familien måske har softwaren i forvejen, men dette har du ikke skrevet noget om?)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-08-06 10:04

2300 .- http://www.prcdata.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=50551590
631 .- XP Home (Dansk) m. SP2 (hvor fandt du den molo ??)
en XP Mediacenter koster ca 200.- mere, man får faktiskt en XP-Pro + Pluspakke ,m.m.
0000 .- Openoffice (downloades).
170 .- Fragt.

3100 til 3300 IAlt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-06 10:37

natmaden -> Hér: http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=179&Parent=&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=XP&Equal190=&Equal215=&Submit.x=35&Submit.y=9

Citat
Microsoft Windows XP Home Edition w/SP2 (Dansk)
Version Home Edition w/SP2 / 1 bruger / OEM / Pc / 1 stk. 631 kr.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-06 10:39

...og så følger der en mus med

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : fleng

Dato : 11-08-06 11:31

Du får kun det du betaler for og intet mere. Hvis pigen regner med at kunne spille de nyeste + flere af de store spil, så kommer en lille maskine til 3000 til kort. fortæl lidt om hvad hun vil bruge den til og du vil blive noget bedre rådført.
Mvh. Fleng

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 11-08-06 11:56

Den skal ikke kunne trække de tunge spil.. Dog nævnte hun at det ville være alletiders hvis hun kunne spille The Sims på den, men dette var ikke et uomgængeligt krav.
Den skal først og fremmest bruges til skolebrug (Tekst, regneark osv.), og så skal den kunne gå på internet via bredbånd.
Dvd-drevet er så heller ikke en absolut nødvendighed, men et sådant koster næsten ikke mere end et CD-rom drev, og så kan det jo lige så godt være så hun også kan se film på den.

Vindows Xp og Office har de allerede så det er kun den rene hardware der skal til.

Mvh.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-08-06 12:01
Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 11-08-06 12:06

Og så er det måske værd at kigge her http://www.shg.dk/produkter/list2.asp?katid=153&subkat=567&mode=&listtype=&rnd=0,742101
Det er hos www.shg.dk på Fyn

//bentjuul

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 11-08-06 13:14

Ja jeg holder mig nu fra intel celeron, tror der er mere ryk i sempron fra amd.

Denne ser fornuftig ud model 375499 fra http://www.shg.dk/produkter/infobox.asp?varenr=375499&lokation=

Forskellen er bundkortets chipsæt og derved også grafik ,der tror jeg at http://www.prcdata.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=50551590 er bedst
men det opvejes af at shg's model har hurtigere cpu.

De vil begge kunne spille sims, og meget andet !

Begge pc'er har plads til 2 ramblokke, nogen butikker sætter så 2x256mb ram i,
og så kan der jo ikke udvides uden at man står med noget ram som ingen gider eje.
om shg gør sådan, det ved jeg ikke , men prcdata sætter en blok i så 512 mb er en blok
og der er så plads til en ekstra, uden spild.

Ellers er det en smagssag, jeg kunne godt hoppe på dem begge,
De ville tilfredsstille mig.
sidder lige nu med en 1.8Ghz Amd 2x512mb ram
Der kører i øjeblikket Apache/PHP/FTP/MySQL server på den, i hjørnet ser jeg tv, og så sidder jeg her og skriver, på en skærm i en opløsning på 1680x1050 (ekstra grafikkort til 300.-)
det indbyggede styrer en 19" med1280x1024 punkter.
Det jeg vil frem til er at selv 1.8ghz er godt nok, når det bare ikke handler om nye grafiktunge spil,

Ja min datter spiller også sims, mens hele serversamlingen kører.

Molo tak for linket, forresten så jeg for et par dage siden , XP køre på en gammle 300mz pentium
med 32mb ram, skide sjovt, man kan se hvordan grafikken bliver tegnet på skærmen,
Ja det var lige før at det havde været hurtigere at tegne det i hånden.
----
PC
cpu 80486 25mhz, 4mb ram (max 16mb) , 80mb harddisk (max 1.2GB) ,
1mb vga skærmkort og dos 4.01
Pris 73220

14" 256 farves vga skærm tekst 740x400p grafik640x480p
Pris 5300
samme men som 16"
Pris 7800

Ja det var så fra en prisliste , fra januar 1991
Og det er ikke en gang løgn..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-06 13:30

Jeg vil give natmaden helt ret i betragtningerne over de 2 modellers fordele/ulemper

Jeg ville nu købe: http://www.prcdata.dk/ny/ProdFrame.asp?Produktid=50551590

..den er da bare for 'lækker'

Selv har jeg:

Windows XP Pro
Office2003

Fujitsu/Siemens Scenic eT 370 Mhz. (..onboard grafikchip 32 Mb.)
512Mb. RAM
1 10Gb. HD (...styresystem+Office+lidt værktøjer som AVG, ZoneAlarm mm..)
1 40Gb. HD (...med div. kildefiler, billeder og spil )
1 20Gb. EXTERN HD (..backup af vigtige 'ting' )
1. CD-ROM drev
1. CD-BRÆNDER drev
2 USB 1.1 porte

+ tilbehør: Højttalere, WebCam, Printer, Scanner og alskens 'gøjemøg'

..så jeg vil også ha' en ny og større computer ....BILLIGT

En af grundene til, jeg kiggede herind i tråden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-06 13:35

Det ku' jo være du vil købe den for ...ska' vi sige 2000kr. ???

Ps. Det er GAS !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-06 13:40

Du skriver jo bare den skal kunne køre winxp og office

Den her mangler floppydrev http://www.zitech.dk/product/Details.aspx?ID=161202

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-08-06 13:56

tedd -> Ja, ..som var et krav, samt et unødigt CD-ROM drev ..og samtidig er der 256Mb. RAM, hvilket jeg vil betegne som liiiiige i underkanten.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-06 14:49

til 2500 kr er det jo ikke så galt! Og det er altså et dvd drev så vidt jeg kan se?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-06 14:50

Nå ja kan se du har hele 512 mb ram Molo

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 11-08-06 14:51

Men natmaden har vist fundet den billigste?

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 11-08-06 15:27

http://www.tjdata.dk/
bare et forslag
mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 12-08-06 00:25

Har ikke glemt jer.. Har bare været ude at føjte lidt i dag og skal det også de næste par dage.. Så spørgsmålet vil blive stående åbent lidt endnu, indtil jeg får studeret jeres links.
Skriv endelig hvis der er flere gode forslag.

Herligt med så mange indlæg..

Mvh.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 12-08-06 01:49

øv jeg kan ikke fløjte, men jeg er rigtig god til at tømme flasker

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-08-06 00:16

Platinum Basic 1200A
Standard kontor/basis PC, velegnet til internet,
office-pakken, billedbehandling mv.
AMD Sempron 2800+ AM2 CPU,
256MB DDR2-RAM,
80GB harddisk samt 16x DVD-ROM drev.

Op til 128MB Shared Grafik

+ Nyeste AMD(am2) teknik , hurtige DDR2-Ram (PC4200(533MHz)) , Godt Nvidia Nforce 6100, AM2 Chipset
- For lidt Ram

2395.-
http://www.m-e.dk/shop/default.asp?SetLng=1&productid=223327

Et stk ekstra 512mb ram du selv sætter i eller beder dem om ,
Spørg mindst om det er den rigtige type.
393.-

http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=KVR533D2N4%2F512

Så med 768mb ram og fragt er prisen ca.>3000.-

Fælles for alle modeller nævnt i denne tråd er
at grafikken bruger komputerens ram.
Det er langt fra optimalt.
men da mine PC2700(266mhz) klare mit behov(sådan næsten)
Så kan jeg ikke se andet end at PC4200(533MHz) vil gøre det bedre.

Denne model ville jeg godt turde satse på (dog med endnu mere ram)

AM2 er også fremtidssikret ?? (ak den udvikling går stærkt)
Der vil uden det store besvær kunne sættes en meget kraftigere CPU i.

Men ulempen er at der ikke er mange steder hvor man lige kan afsætte 256mb ram og en 2800mhz cpu.
Måske aligevel, da begge dele er af nyere teknologi .
Skal man af med det så er det nu og ikke om et ½år.

MOAR!! GIV MIG PENGE

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 200 point
Dato : 13-08-06 00:28

Her er den
http://www.m-e.dk/shop/productinfo.asp?id=233967

samme som ovenfor bare med
AMD Sempron 3200+ (AM2)
Andet Chipset (VIA K8M800)
men med DVD brænder
512mb ram
SATA2 harddisk

pris ca 3100.- med fragt !
++++++

- delt grafik , muligt for lidt ram i længden, men 512 er rigeligt til formålet !

MOAR!! GIV MIG 100KR MERE

Godkendelse af svar
Fra : Moggi

Dato : 13-08-06 20:31

Takker for svarene.... Natmaden løber med pointene.. Han har søreme også været ihærdig..

Det bliver den sidste der bliver valgt. Godt nok blev der sagt max. 3000 kr. men de sidste 100 kr. skal trækkes hjem for at det bliver denne maskine.. Derfor.

Tak for svaret natmaden.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-08-06 21:52

Takker, men den ender nok mere på ca.
PC 2895.
fragt (10-15kr) 109

Ialt 3004.-
Så din venindes datter skal altså kun rasle 4.- ud af sparegrisen

Held og lykke.

Kommentar
Fra : natmaden

Dato : 13-08-06 21:53

retelse:

fragt (10-15kg) 109 kr