/ Forside/ Teknologi / Udvikling / ASP / Spørgsmål
10  Random 410
Seclect data fra relationer
Fra : kvamse
Vist : 314 gange
100 point
Dato : 23-12-02 13:21

Hej

Jeg har en database der består af 5 tabeller. men mit problem er, at når jeg laver en forspørgelse fx "Select * From person where udvalgsID=" id = request.querystring("id") når jeg så går videre med respons.write ("navn") så kommer den med en fejl. Jeg vælger i en tabel, men vil gerne skrive dataene fra en anden tabel og jeg forstår ikke hvorfor det ikke kan lade sig gøre da jeg har relationer mellem alle tabellerne. For hvis jeg vælger respons.write til en eller værdi fra den tabel jeg står i så skriver den værdierne fint. men hvis den skal hente den i den anden tabel som er forbundet via relationer så kommer der ingen data.

hele scriptet ser sådan her ud.
<%

Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("udvalgende.mdb")
Conn.Open DSN

strSQL = "Select * From person where udvalgsID=" id = request.querystring("id")

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Do

   Response.write rs("navn")
   RS.MoveNext
Loop While Not rs.EOF

Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 14:02

Hvis du vil hente dataer fra flere tabeller
har du 2 muligheder:

enten at skrive hele sql stringen incl inner join (relationen) imellem
tabellerne.
eller at lave en forespørgelse i acces og kalde den i stedet for.. hvis du
ikke er så glad for sql er det sidste nok det nemmeste.

søren

kvamse wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> Hej
>
> Jeg har en database der består af 5 tabeller. men mit problem er, at når
> jeg laver en forspørgelse fx "Select * From person where udvalgsID="
> id = request.querystring("id") når jeg så går videre med respons.write
> ("navn") så kommer den med en fejl. Jeg vælger i en tabel, men vil gerne
> skrive dataene fra en anden tabel og jeg forstår ikke hvorfor det ikke
> kan lade sig gøre da jeg har relationer mellem alle tabellerne. For hvis
> jeg vælger respons.write til en eller værdi fra den tabel jeg står i så
> skriver den værdierne fint. men hvis den skal hente den i den anden
> tabel som er forbundet via relationer så kommer der ingen data.
>
> hele scriptet ser sådan her ud.
> <%
&gt;
&gt; Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
&gt; DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
&gt; DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("udvalgende.mdb")
&gt; Conn.Open DSN
&gt;
&gt; strSQL = "Select * From person where udvalgsID=" id =
&gt; request.querystring("id")
&gt;
&gt; Set rs = Conn.Execute(strSQL)
&gt;
&gt; Do
&gt;
&gt;    Response.write rs("navn")
&gt;    RS.MoveNext
&gt; Loop While Not rs.EOF
&gt;
&gt; Conn.Close
&gt; Set Conn = Nothing
&gt; %>
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

--
Vil du lære at kode HTML, XHTML, CSS, SSI eller ASP ???
- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne
KLIK HER! => http://www.html.dk/tutorials

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 15:18

> Jeg har en database der består af 5 tabeller. men mit problem er, at når
> jeg laver en forspørgelse fx "Select * From person where udvalgsID="
> id = request.querystring("id") når jeg så går videre med respons.write
> ("navn") så kommer den med en fejl. Jeg vælger i en tabel, men vil gerne
> skrive dataene fra en anden tabel

Ikke for at blande mig for meget i din strukturering af data, men ville det
ikke være hensigstmæssigt at have personens navn liggende i
persontabellen...??

Hvis "udvalgsID" (værdien der hentes fra strengen) også er unik ovre i den
anden tbl., så kan du jo bare lave selecten op imod den tbl.!?
Ellers ville jeg nok anbefale "Inner Join" som Søren beskriver i sit indlæg.

--
mvh.

Arne Rasmussen
www.rasweb.dk