/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Montering af forfang
Fra : Begynder14år
Vist : 2676 gange
40 point
Dato : 10-08-06 00:37

Jeg har lige købt et forfang men er ikke sikker på hvordan man skal montere det da der er en svirvel i begge ender, dog er der en slagt krog i den ene svirvel. skal jeg monterefiske linen på den uden krog og så proppe noget tungt i den anden ende, eller skal flådet sidde der ?

På forhånd TAK!

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 50 point
Dato : 10-08-06 00:53

Din beskrivelse er ikke så nem at forstå. Men det er jo vigtigt for dig at forstå hvad et forfang ER og hvad det skal bruges til.

Der er flere forskellige svar. Disse afhænger af HVAD du ønsker at fange og hvilket grej du ønsker at kombinere dit forfang med.

1.: Da du taler om svirvler og kroge, er der IKKE tale om Flueforfang.
2.: Så afhænger det om hvad du vil fiske efter, hvor, samt hvor stort dit grej er.

Hvor lang er din stang? Hvor kraftigt er dit hjul? Vil du fange Rødspætter, Gedder, Ål eller noget andet. HVor har du tænkt dig at kaste grejet ud?

Svar mere nøjagtigt, så er der masser der kan rådgive dig.

Knæk og Bræk. Arne.

Kommentar
Fra : Begynder14år

Dato : 10-08-06 01:08

Ok jeg skal prøve, jeg har en 2 hånds spinner stang, mit hjul ved, jeg ikke rigtigt hvad det er.

Jeg fisker bare lidt for sjov ( fordi jeg i fødselsdags gave fik en stang og et fiske kort ) i Sorø sø efter skaller, abbore og hvad der ellers bider på. Jeg fandt så en line med 2 kroge på og min fætter forklarede at det var et forfang ,med jeg fik ikke helt fat i hvordan man bruger det, jeg søgte på nettet men det er en smule svært at finge noget om det da der, som du siger er flere forskellinge.

jo og det sker jeg er ude i båd men jeg fisker mest fra bro

Godkendelse af svar
Fra : Begynder14år

Dato : 10-08-06 01:09

Tak for svaret arne.jakobsen.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 10-08-06 01:26

Kære begynder, jeg synes nu nok at du lukker spørgsmålet LIDT for hurtigt. Der er jo andre end jeg der ved noget om lystfiskeri. Dit svar giver dog nogle gode ideer om dit fiskeri.

Lad mig forklare dig lidt:

Hvis man som begynder, bare binder et lod (bly ell. tilsv.) i enden på sin line, så får man den jo ned til bunden hvor der er fisk! Der skal så selvfølgeligt også være en krog med noget agn(madding) på. Nu er det sådan at de store fisk også har store tænder og derfor sagtens kan rive den nederste del af linen af eller i stykker. Så skal du ofte(tit) udskifte de yderste 2-3 meter af linen.
Hvis du sætter et forfang på (adskilt fra linen med en svirvel) og lidt kraftigere end selve linen, har du større chance for af få fisken i land UDEN at miste de yderste meter af linen.

Men jeg synes da at du skal søge lidt på Internettet om lystfiskeri eller sportsfiskeri. Der er mange foreninger og klubber der gerne vil hjælpe dig.

Har du mere specifikke spørgsmål, er der også mange dygtige Kandu'er der står parat til at svare på dine spørgsmål.

Med venlig hilsen, og velkommen som ny Kandu'er

Arne Jakobsen