/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Jord til vaskemaskine?
Fra : Aabybro_Per
Vist : 4483 gange
100 point
Dato : 10-08-06 00:34

Hej !
Jeg har en vaskemaskine som jeg vil tilslutte en 13A gr. men der er ikke jord i den faste installation, men dog et hfi relæ.... er det ikke nok?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 10-08-06 00:52

Du risikerer i hvert fald noget af et rap over fingrene. Hvis metalkabinettet står med spænding (løs ledning der får forbindelse med kabinettet) og du rører ved k. går strømmen gennem dig og så bør hfi-relæet slå fra.
Med jordforbindelse vil hfi-relæet slå fra når kabinettet står med spænding da der så løber fejlstrøm gennem jordfobindelsen.
Kun ganske få mA gennem hjertet kan være fatalt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-08-06 01:10

næ! Efter reglementet er det ikke i orden.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 10-08-06 13:40

Er der overhovedet jord i huset. For hvis det er af lidt ældre dato kan det sagtens være tilfældet. Vaskemaskinen skal jordes som der tidligere så fint er beskrevet i første indlæg.
Det kan måake også lade sig gøre at banke et jordspyd i og efter hånden få alt i køkken og bad kørt over på det. Det er lige et job for en elektrikker og er ikke så slemt

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 10-08-06 14:38
Accepteret svar
Fra : Dansende_T

Modtaget 100 point
Dato : 10-08-06 15:13

Hvis boligen er fra før 1 april 1975, og maskinen installeres INDE I selve boligen, er det iorden at undlade jord, under forudsætning af at der er installeret mindst en HFI afbryder i installationen.

Hvis maskinen installeres i et rum udenfor selve boligen; I vaskerum i kælderen, et udhus, eller lignende gælder denne regel altså ikke, og man har værsgo at få etableret en jordforbindelse.

Årsagen til denne vanvittige regel er at der i 60'erne og begyndelsen af 70'erne blev bygget en hel masse etageejendomme hvor der IKKE var en jordleder ført med rundt i installationen. Men anså det for urealistisk at tro at man kunne få folk til at føre jordledere op i f.eks 2. sals højde og tværs igennem en lejlighed fordi man skulle udskifte en hvidevare, eller fordi man anskaffede sig en vaskemaskine.

Der gøres ikke i reglerne forskel på hvilken etage boligen befinder sig, så principielt er det i orden at undlade jorden selv i en kælderlejlighed.

Kan det lade sig gøre at etablere en fornuftig jordforbindelse, vil jeg imidlertid klart anbefale at man gør det. HII/HPFI afbryderen alene giver kun en ringe sikkerhed, og lige netop vaskemaskinen er en af de hyppigste årsager til afledninger i boliger overhovedet

Bemærk iøvrigt at denne regel kun gælder INDE I BOLIGEN, dvs. udvendige lamper, stikkontakter i carporte, portåbner i garagen m.m. er ikke omfattet ... Iøvrigt menes det bogstaveligt når der siges BOLIG .. for efterhånden nogle år siden åbnede en arkitekt en tegnestue i en lejlighed på 1. sal ... Det betyd lige pludselig at der SKULLE etableres en jordforbindelse.

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 10-08-06 15:21

Iøvrigt .. til dokumentation:

I stærkstrømsbekendgørelsen: 801.471.2 afsnint 2 Står der følgende:
________________________________________________________________________________
2. Udeladelse af beskyttelsesleder til tilslutningssteder.

Ved HPFI-beskyttelse i boliger opført før 1. april 1975 tillades beskyttelseslederen udeladt i den del af installationen, der anbringes inde i selve boligen (men ikke i f.eks. garager, carporte, udhuse og i det fri).

Visse elektromedicinske apparater må kun anvendes, hvis de tilsluttes en beskyttelsesleder. Hvis et sådant apparat skal anvendes i en bolig, skal der fremføres beskyttelsesleder til tilslutningsstedet
________________________________________________________________________________

(Link: http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011250205-regl)

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-08-06 17:22

er boligen før 75 ?
er der så monteret hfi el hpfi
er den det hvis ja
så laver man en udligningsforbindelse i mellem vaskemaskine og vandhanen

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 10-08-06 17:35

Udligningsforbindelsen til vandhanen er en god ide (omend ikke lovlig) ... hvis man er HELT SIKKER PÅ at vandinstallationen er ordentligt jorforbunden ...

Ellers riskerer man at underboen lægger sig til at dø i sit køkken fordi ens vaskemaskine er defekt...

Supplerende udligningsforbindelser er LIVSFARLIGE hvis man ikke er sikker på at der også er en god og solid jordforbindelse

Godkendelse af svar
Fra : Aabybro_Per

Dato : 10-08-06 17:40

Tak for svaret Dansende_T.
Jeg må hellere få den koblet til jord

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 10-08-06 17:41

Hvad gør du så Aabybro-per ?

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 10-08-06 17:42

Nå der var jeg lidt for sen på den

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-08-06 17:30

Dansende_T nu er det den nye sb du har læst ikke det har været ulovligt

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 13-11-06 18:56

Rotw.

Sådan har reglerne været siden det gamle grønne 1955 reglement