/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
dårlig opførsel
Fra : snusi
Vist : 647 gange
150 point
Dato : 09-08-06 21:24

Hej.

Jeg ved ikke lige hvad der sker for min Sherry (tæve, terrieblanding, ca 2 år) De sidste tre gange hvor jeg har gået tur med hende er hun blevet "stiktosset" når hun ser andre hunde, og ja hun er virkelig vred. Jeg kan simpelthen ikke få kontakt med hende når det sker. Jeg kan selvfølgelig sagtens holde hende, hun er jo ikke så stor men vil egentlig hellere finde ud af hvad jeg kan gøre i stedet for bare at holde hende, for det hjælper ikke. Jeg prøvede her til aften at aflede hendes opmærksomhed, men nix, det hjalp ikke. Hjælp, hvad gør jeg?

snusi

Kommentar
Fra : rene2897

Dato : 09-08-06 21:42

Sådan bliver min hund når vi går forbi en kat...
Jeg kan heller ikke nå ham ved at aflede, har forsøgt alle tricks.

Nu tager jeg resolut snoren i hånden, holder ham tæt ind til mig i kort line og går bestemt videre. (Det er mig som bestemmer når vi går tur, og jeg har bestemt at jeg ikke vil acceptere en scene)

Når der kommer lidt afstand til katten bliver han opmærksom på mig igen, og såsnart han er det får han ros og klap og løs line igen.

Vi har stadig problemer med katte, men jeg synes vi behøver kortere og kortere afstand før han bliver opmærksom på mig, så med tiden kan det måske hjælpe??

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 09-08-06 21:53

Mærkeligt nok har vi ikke problemer med katte. Sherry har altid været en nervøs hund og hun er gået om bag ved mig når en hund kom for tæt på men nu behøver hun bare at se en hund flere meter væk, så bliver hun "tosset".

snusi

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 09-08-06 22:37

Måske kunne du prøve med nogle selvtillidsøvelser for at afhjælpe nervøsiteten. Findes på nettet og i hundebøger.

Prøv at gå sammen med hunde, som Sherry godt kan med og se, om det også er anderledes.

Det kan sikkert også hjælpe at gå til noget hundetræning/klikkertræning, evt. agility eller spor.

Her er et par links:

http://www.dch-danmark.dk/aggression.htm

http://www.netdyredoktor.dk/sw4026.asp

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/aggressiv

http://www.piwers.dk/Hunde/Max/body_max.html

http://www.hundelivet.dk/artikler/hvalp-redhu.html

Jeg har søgt i google på: selvtillidsøvelser+hunde OG aggression+hunde

Du kan finde flere links ved selv at gå ind og søge.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 09-08-06 22:51

Det har nok lidt med lederskab at gøre, hun skal have fuld tillid til, at du klarer ærterne. Prøv at få nogle du kender med hund til at passere jer, først med menneskene i mellem og stor aftand nogle gange, tag hendes opmærksomhed med en godbid og ros hende når det går godt. mindsk afstanden hvergang det går godt. Altsammen således hun får den erfaring, at det kan du godt klare, og situationen dermed ikke er farlig.

Du kan helt sikkert løse det den vej, men måske skal der et par gange til.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 09-08-06 23:22

Hej snusi.
Hvornår har hun sidst været i løbetid?
Det kan være at hun er indbilsk drægtig.
Kim

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 09-08-06 23:54

Kan også være noget med alderen: ca. 2 år - hormonerne kører - fuld kønsmodning.

Kommentar
Fra : Ascha

Dato : 10-08-06 02:53

Hvis det er noget der pludselig er opstået og hvis du synes, hun har ændret sig markant, ville jeg kontakte en dyrlæge. Pludselige ændringer af adfærdsmønstre kan være tegn på smerter.

En anden mulig årsag kan være, at hun mangler dig som støttte, ved møde med andre hunde. Næsten al aggressiv adfærd skyldes usikkerhed og/ eller angst

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 10-08-06 06:33

Ja jeg tror også selv det har noget med hendes alder at gøre. Hun har faktisk lige været hos dyrlæge, til årligt tjek og hun er den dejligste hund hjemme. Det er jo også noget der først lige er begyndt.
I går aftes da vi gik tur, mødte vi en gravhund, og der var overhovedet ikke noget selvom den gik mindre end en halv meter fra os. Senere på gåturen, kom en labrador og da skal jeg lige love for at det gik galt igen.
Jeg undrer mig meget over dette.

snusi

Accepteret svar
Fra : vesterbo

Modtaget 150 point
Dato : 10-08-06 10:44

Det kan have noget at gøre med, om det er hanner eller tæver, I møder. Prøv at lægge mærke til det.

Det kan også være noget med størrelsen. Når du nu siger gravhund og labrador, men jeg tror nu mest på det med kønnet.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-08-06 12:57

Hej, snusi. Går du tur med alle tre hunde på én gang? Og hvordan reagerer de andre to?

---Der er altså mange små hunde, der for en sikkerheds skyld gøer af alle større hunde, der nærmer sig. Og det er jo fornuftigt nok, da selv en godmodig labrador kan komme til at skade en lille spinkel hund, -i al venskabelighed...

Sherry har jo hele tiden været noget nervøs, så hun har måske brug for at blive taget særligt af. Hvis ikke du har gået til træning med hende, så er det en god ide at komme i gang. Men sørg for at finde et hold med blød og legende træning, hvor man ikke råber og skriger af hundene og rykker i snorene. Klikkertræning er almindeligvis godt. Men måske vil det være svært at introducere hende til det når hun er 2 år. Jeg prøvede det i hvert fald med Silke i den alder. Og det var ikke nogen succes. Nok fordi Silke var -og er- meget fokuseret på min stemme. Klikkeren virkede kun forstyrrende på hende.
Kik evt. på træning her:
http://www.dyreinstitut.dk/index.html

Men besøg træningen inden du melder jer til. Det er vigtigt, at det er et sted, som Sherry kan lide.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 10-08-06 13:04

Jeg så et program i tv hvor der var en hund med samme problem. Her satte manden hundens halsbånd helt op bag ørerne og gik med den i kort snr. Når den blev tosset trak han en hurtig irrettesættende gang i snoren mens han sagde et højt tzzt eller hvordan man nu skal stave det. En lyd hunden forbinder med at den gør noget galt. Dette bliver man ved med indtil den forstår pointen.

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 10-08-06 13:30

Klikkertræning kan godt påbegyndes senere i hundens liv.

Jeg begyndte, da vores ældste hanhund var 3 år. Så lagde jeg det på hylden i et par år og begyndte igen, da han var 5, og han kunne stadig huske det.

Det var bare en for-sjov øvelse, jeg prøvede fra starten af: En paptallerken på gulvet, som hunden skulle træde på. Det var ret let at lære begge hunde, og to år efter huskede de stadig samme øvelse, så det er noget der lægger sig langt nede i hjernen.

Nu kommer han fra lang afstand, når jeg klikker i 98% af tilfældene, for så ved han, at han får en kiks. Det er det eneste, jeg bruger klikkertræningen til, og det virker. Han er 8 år nu.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-08-06 13:50

Jeg siger heller ikke, at klikker ikke kan bruges. Jeg siger bare, at det MÅSKE ikke lykkes. Det fungerede nemlig ikke for Silke og mig, og hun var vist knap 2 år... Siden er vi nået til eliteplan med almindelig træning, så det var i hvert fald ikke på grund af manglende evner eller lyst, hverken hos hende eller hos mig.

Hunde er jo forskellige, og det der er godt for den ene, kan være skidt for den anden.

Silke afbryder selv en rævejagt og kommer straks hvis jeg råber "Seeeee, hvad jeg har..." (bolden)...

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 10-08-06 14:20

Jamen, så er vi enige Birgitta.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 10-08-06 17:27

det kraver du ser den anden hund først. hold linen stramt og giv et lille ryk samtidigt med nej lige i det den skal til at blive frembrusene

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 10-08-06 21:28

Jeg går med en eller to hunde ad gangen, og der er ingen forskel på om hun er alene eller hun er sammen med Snapsi.
Jeg er ikke så meget for det med at rykke i snoren, hvis jeg kan slippe for det men måske bliver jeg på et tidspunkt nødt til det.
Sherry har været til hundetræning og det var bestemt ikke en succes, og jeg blev sammen med træneren enige om at stoppe og der har heller ikke været problemer før nu.
Her i aften gik jeg med Sherry alene og hun gik bare perfekt, vi mødte heller ikke andre hunde
Tror stadig lidt på at det måske er alderen.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 11-08-06 11:05

det med at rykke i snoren gør ikke hunden ondt, men får hendes opmærksomhed fjernet fra det hun er igang med.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-08-06 14:27

Ånej, det behøver ikke at gøre ondt at der pludselig bliver rykket i en snor, som man har som en løkke om halsen! Men ubehageligt er det altså!!! Prøv bare selv!

Hvis man ønsker at fange sin hunds opmærksomhed er der da positive måder at gøre det på. Jeg bruger stemmen eller en bold. For andre vil en godbid gøre underværker. Hvis man giver sig til at hoppe af sted, så vil hunden også nogle gange blive afledt. Vigtigt er det selv at have sin opmærksomhed rettet mod sin egen hund. IKKE mod den anden hund eller dennes ejer.

Når I ikke har haft succes med hundetræning, så vil jeg anbefale dig at træne for dig selv. Prøv at anskaffe et træningsprogram f.eks. fra Dansk Kennelklub. Og lær så sammen alle øvelserne.
Det i sig selv vil give den lille dame en masse positiv opmærksomhed fra dig. Og I bliver gensidigt stolte af hinanden når tingene lykkes.
Og hvis I får mod på det, så kan I gå op til en af Dansk Kennelklubs prøver. Der behøver ikke at være nogen kontakt imellem hundene. Til en prøve vil de alle være i snor udenfor ringen. Og de leger ikke sammen. --Reglerne finder du på: http://www.dansk-kennel-klub.dk/1

Den træning I har været til, har sikkert været for unge hunde med vægten lagt på socialt samvær.. Træning for ældre hunde er nogle gange mere fokuseret på at lære nogle ting. Ja, de sidste hold, Silke og jeg har gået på, var der godtnok frikvarter. Men hvis vi ville slippe hundene løs, så måtte vi gå lidt væk til en indhegning, hvor hundene så kunne lege. Den var der faktisk ikke så mange, der brugte. Hunde, der først møder hinanden som voksne, har ikke nødvendigvis trang til at lege sammen. De opnår også en slags accept og respekt hos hinanden når de træner de samme øvelser.

Man kan godt sige, at jeres problemer kan skyldes "alderen", men tit bliver det bare værre og værre med alderen hvis ikke man aktivt gør noget for at stoppe det..

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 11-08-06 23:22

Kan et et andet hundetræningskursus ikke være en idé, når det første ikke virkede?

Jeg er selv i gang med at finde et andet kursus til Billy, fordi er skal noget andet til - både andre øvelser, en anden træner og andre hunde.

Til det vil jeg sige, at det er ikke nemt at finde noget andet. Bl.a. er DKKs kursus overtegnet.

Du kan sikkert finde noget andet, men som Birgitta siger, kan man da træne alene. Jeg synes bare, at det er sundt og godt for hundene at komme på et hold - selvfølgelig kun hvis det fungerer.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-08-06 13:35

Det bedste er da helt sikkert at træne på et hold der passer til lige netop den hund, man har. Det kan bare være svært/umuligt at finde.

Hvis man træner alene i en periode, så fokuserer både hunden og føreren på træningen. Ikke det sociale, som den usikre hund er dårlig til.
Og hvis man er god til træningen, så er det lettere for hunden at acceptere at gå på et hold igen. Det er lettere for den usikre hund at finde sig i at være på et hold sammen med andre hunde når man ikke fokuserer på det sociale, men på noget som hunden er god til, nemlig træningen.

Og hunden behøver ikke at være specielt bedre end de andre hunde på holdet. For hunde sammenligner sig ikke med hinanden. Det vigtige er at hunden selv, -og dermed føreren- synes at den er god til træningen.

Det er faktisk ikke så meget anderledes end for mennesker. Det er lettere at være sammen med andre mennesker om en fælles interesse end at være sammen med nogle fremmede vidt forskellige mennesker som vi ikke engang selv har valgt, -bare for at "hygge os". Det er der da i hvert fald masser af mennesker, der også har problemer med.

Mange hundekurser lægger for stor vægt på det sociale.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 13-08-06 10:57

Tak for svaret vesterbo.

Det var lige netop kønnet. Det er faktisk ikke noget jeg havde tænkt over Når vi møder hanhunde uanset størrelse, sker der ikke noget, men er det en tæve er der ballade, så det må vi se om vi kan få klaret med nogle øvelser hvor vi bevidst møder tæver.

Mange tak for alle svar

snusi

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 13-08-06 11:05

Selvtak Snusi. Det var godt, at du fandt ud af dét.

Det kan jo samtidig godt være på grund af den fulde kønsmodning, at hun er begyndt på det.

Om du kan vænne hende af med det, ved jeg ikke. Der er nogle tæver, der ikke kan tåle andre tæver. Ellers spørg en adfærdsterapeut, hvad man kan gøre - evt. i DKK. De har jo et "spørgepanel".

Hilsen
vesterbo