/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Vis filer/mapper størrelse
Fra : Smukke_Ole
Vist : 1134 gange
100 point
Dato : 09-08-06 10:52

Hej !

Min harddisk er ved at "sande til", d.v.s. at jeg pludselig kun har meget lidt fri plads.
Jeg har prøvet at rydde op og defragmentere, slette midlertidige filer o.s.v., men det batter ikke rigtig noget.
Derfor kom jeg til at tænke på, om der findes et (freeware) program, der kan vise størrelsen på mapper/filer ?
Så kunne man jo nøjes med at kikke på de virkeligt pladskrævende filer/mapper.
Det er nemlig en "sej død" at bladre hele disken igennem v.h.a. Stifinder

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-08-06 10:59

hvis du har sat dine mapper til at vise størrelse og bruger visningen detaljer er det da meget nemt overskueligt

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 110 point
Dato : 09-08-06 11:01

Der findes sådan et program, menlig EasyCleaner : http://personal.inet.fi/business/toniarts/ecleane.htm
Der får du vist som en lagkage, hvad der der fylder på din disk, programmet kan også meget andet, blandt andet rydde op på unødvendige filer, der er dansk sprog indbygget

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 09-08-06 11:03

-> miritdk

Hvo'n er det nu lige man gør det ?
I øvrigt er jeg ikke helt enig med dig i, at det er særligt overskuelig, når man har 2 stk. 80 GB harddiske.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-08-06 11:14

gå op i visninger (ved siden af mapper) vælg detaljer og så kan du se og vælge selv. Har du meget musik og mange fotos liggende er det som regel der du skal finde de store filer

kig lige efter om du evt har nogle programmer liggende under tilføj/fjern som du ikke benytter - det er som regel dem der tager plads.

o.v.n ´s råd er nu også rigtig godt

Kommentar
Fra : Daniel_Clausen

Dato : 09-08-06 11:23

Hej smukke_ole.

Det er rigtigt som miritdk siger, men på hans måde skal du ind og gøre det på alle mapper på din computer.

Det er rigtigt nok det han siger med at du skal gå ind i visninger og ændre til visningen detaljer, derefter skal du trykke på "funktioner" som er oppe i toppen af skærmen i den pågældene mappe, inde i funktioner trykker du "mappeindstillinger", inde i mappeindstillinger trykker du "vis", inde i vis trykker du "som aktuel mappe" derefter vil computeren spørge dig om resten af mapperne på computeren skal se ud som den pågældene mappe, hvorefter du trykker "ja" og computerens mappe nu vil vise dig detaljer om filerne.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-08-06 11:24

hvis det er din systemdisk, kan du frigøre en masse plads ved først at deaktivere/slette systemgendannelse og så derefter oprette et nyt gendannelsespunkt.

Kommentar
Fra : Daniel_Clausen

Dato : 09-08-06 11:33

Start med at ryde op i dine installationsfiler da de godt kan fylde meget.
Ellers er det bare og fin kigge og finde ud af hvad du bruger og hvad du ikke bruger, med mindre mit andet svar hjalp lidt

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-08-06 11:46

prøv lige at gå i start - kør - skriv cleanmgr - ok - tror du får vist mere end du tror

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-08-06 11:47

hcma har lagt et glimrende indlæg - prøv det

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 09-08-06 11:51
Kommentar
Fra : kurth_p

Dato : 09-08-06 11:55

Prøv programmet TreeSize fra
http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

Jeg tror det opfylder dit ønske.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 09-08-06 11:55

doubletter fylder jo også - meget endda - så her kan du afhjælpe det problem

http://www.downloadnu.dk/p.asp/id=2903

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-06 17:04

Du kan da også bare bruge stifinders søgefunktion og der få vist alle filer over f.eks. 10 MB.

Hvis du derefter får dem vist efter størrelse er det da nemt at se om der er store filer der kan slettes.

At installere flere programmer bruger da blot mere plads.

Kommentar
Fra : stimo1

Dato : 09-08-06 18:32

Jeg benytter 'Total Commander'.

http://www.totalcommander.dk/index.php
http://www.ghisler.com/

Det er professionelt program (men alligevel nemt at finde ud af) til enhver form for filhåndtering.
Er meget fleksibelt - kan tilrettes på talrige måder.

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 09-08-06 18:37

Smukke_Ole >> er der nogle fremskridt ?? lidt feedback kunne være godt

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 09-08-06 22:20

-> Til Alle

Det er blevet for varmt til at opholde sig i "kommunikatioscenteret" så I må vente på en tilbagemelding til formentlig fredag, hvor det iflg. "vejr-spåmændene" skulle blive lidt mere udholdeligt.

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 10-08-06 10:11

-> miritdk
Er prøvet som angivet i mit spørgsmål

-> homa
det hjalp lidt

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 10-08-06 10:23

-> o.v.n.
Har hentet og installeret EasyCleaner.
Har du nogen erfaring for, om man bare (bevidstløst) kan slette de punkter, der er markeret med grønt ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 10-08-06 10:26

-> o.v.n.

fortsættelse:
eller alle de ting proigrammet finder frem ?

Smukke_Ole

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-08-06 11:26

ang. regcleaners: prøv at kigge her. der ligger links til programmer samt manualer

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-08-06 11:29

hvilket antivirusprogram kører du med (hvis det er Norton AV, har den noget som hedder Protected bin som også tager en masse plads)
har du checket din sidefil (den er som standard sat til 1,5-2,5 gange dine fysiske ram, men hvis du har mange ram, kan du prøve at sætte den ned til f.eks. 500 mb både som min. og max.)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-08-06 11:29

hcma hvor ???

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 10-08-06 11:35
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 10-08-06 11:40

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-08-06 12:54

Du kan rolig slette alt hvad EasyCleaner finder, som unødvendige filer, hvis du har standard indstillinger ryger de i papirkurven, og kan gendannes, den er også en fortryd knap, hvis du får gjort noget galt, men det er næsten umulig, så længe du ikke har ændret standard indstillinger, du bør dog være forsigtig (læs holde dig fra) klonede filer og register, medmindre du er meget øvet i at se hvad der må slettes. Før du lader programmet søge efter unødvendige filer, kan du lige slette temp filer ved at klikke på Slet filer, det er en god ide at rydde op i register en gang imellem, men brug i stedet Tweak Now RegCleaner og slet kun hvad der markeret Safe to delete, cleaneren finder du her : http://www.majorgeeks.com/download4134.html

Kommentar
Fra : frostys

Dato : 10-08-06 13:10

Hej Smukke

Ville nok prøve andet, inden clean sweeber, eller andet oprydnings programmer, de har for vane at slette mere end godt er, hvis de er installeret senere end programmerne, så følg hcma's råd og se hvad det giver, 2 * 80 og ikke partioneret er da heller ikke godt, det tager lang tid som du selv er inde på at ryde op, og defragmentere, med hensyn til clen op programmer, tager de osse dette program/fil har du ikke brugt gennem xxxx tid vil du slette denne, og der opstår problemet tit

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-08-06 13:35

Er det ikke lidt en storm i et glas vand

At rydde op med diverse småprogrammer (regbaser,tmpfiler osv.) bringer jo så godt som intet.

Hvis der er pladsmangel med 160 GB hjælper det jo ikke meget at fjerne 20-30-40 MB (eller 200).

Du må have en masse musikfiler eller film liggende - det er det eneste der kan fylde så meget.

Hvis du selv konverterer film og musik lægger det ofte konverteringsfiler i programmet - og her taler vi GB

Godkendelse af svar
Fra : Smukke_Ole

Dato : 15-08-06 08:46

Tak for svaret o.v.n..