/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Hvad er advent ?
Fra : Rimtas
Vist : 1065 gange
200 point
Dato : 23-12-02 01:23

Er der nogen der kan forklare hvad advent er og hvordan man finder ud af hvornår 1. 2. osv søndage i advent falder. Hvis juleaften falder på en søndag kan det så være en søndag i advent ? Håber en kan svare, så jeg kan bevare min datters illusion om den alvidende far

Accepteret svar
Fra : rkl

Modtaget 210 point
Dato : 23-12-02 01:29

4. søndag i advent kan godt falde den 24. Nedenfor er et par forklaringer på, hvad advent er og hvorfor vi fejre den.

http://home5.inet.tele.dk/tobias5/advent.htm
http://www.sa.dk/lak/saxo/jul/julespoerg/advent.htm

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 23-12-02 01:31

Hej Rimtas

Uddrag fra :http://home5.inet.tele.dk/tobias5/advent.htm

Alle menesker er fortrolige med begreber som skoleår og kalenderår, og regnskabsår for den sags skyld. Der er også noget, der hedder et kirkeår.
Det er inddelt i faste højtider med bestemmete søndage og festdage.
Kirkeåret begynder altid den fjerde søndag før jul. Tiden herfra og indtil jul kaldes advent. Ordet advent betyder oprindeligt "komme". Her tænker man selvfølgelig på jesu komme.
I advents-tiden forbereder man sig til julen, hvor man skal høre om Jesu fødsel. I tidligere tider var advent en meget alvorlig tid. Kirken påbød
folk til at faste, for det ville forberede folk bedre til at forstå, hvorfor Jesus blev født. Folk ville også opleve en større glæde over Jesu fødsel, når de havde
fastet i tiden op til jul - og det er der jo ikke spor at sige til. I danmark kom fastetiden aldrig til at spille nogen større rolle, da man havde så travlt med
forberedelserne, at man ikke havde kræfter til også at skulle faste.
Adventskransen?. I dag findes der en adventskrans i mange danske hjem i tiden op til jul. Det er ikke nogen gammel skik. Traditionen med at tænde lys i en
adventskrans stammer fra Tyskland, men kom først til Danmark i begyndelsen af 1900-tallet.
Først da man hos blomsterhandlerne i begyndelsen af 2. verdenskrig landet over kunne købe en adventskrans blev den kendt.
Lysskikken var rar at have i krigens mørke år. I 1946 var der et billede af en adventskrans på årets julemærke, og fra da af blev det en fast
dansk skik at tænde lys i adventskransen de sidste fire søndage før jul.
Ja,--Advent kan falde på en Juleaften

Mvh
Parkenss

Godkendelse af svar
Fra : Rimtas

Dato : 23-12-02 01:41

Hej Rasmus
Tak for svaret
:) Rimtas

Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 23-12-02 01:43

Hov, hva´skete der nu, jeg har da accepteret dit svar Rasmus
:)Rimtas

Kommentar
Fra : rkl

Dato : 23-12-02 01:48

Tror ikke der skete noget - kan da se du har accepteret svaret.

Men lige for at bekræfte at sidste søndag i advent kan falde jule-aften:
http://www.gastrocorner.dk/leksikon/leksikon.asp?lekopslag=8011

Mvh Rasmus

Kommentar
Fra : e.p.

Dato : 23-12-02 01:54
Kommentar
Fra : Rimtas

Dato : 23-12-02 02:00

Tak endnu engang. Forresten en fed side den gastrocorner
:) Rimtas

Kommentar
Fra : mblm

Dato : 23-12-02 10:28

> Rimtas

Du bør lære af Steen og Stoffers far - svaret på alle børns spørgsmål er: "Det er magi - kan du måske modbevise det!"

-/-
mblm

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 01:47

Rimtas wrote:

> Er der nogen der kan forklare hvad advent er og hvordan man finder ud
> af hvornår 1. 2. osv søndage i advent falder. Hvis juleaften falder
> på en søndag kan det så være en søndag i advent ? Håber en kan svare,
> så jeg kan bevare min datters illusion om den alvidende far

Der skal altid være 4 adventssøndage før jul, dvs 25. december. Dvs 4.
søndag i advent kan være alt fra 24/12 og en lille uge bagud. Når så 4 s
i adv er på plads, kommer de øvrige tre så bare forud. Falder 4 s i adv
den 24/12 holdes både almindelig søndagsgudstjeneste og
juleaftensgudstjeneste. Der er dog biskoppelig præcedens for at udelade
den ene.

Ordet "advent" stammer fra latin og har at gøre med "komme", der
refereres naturligvis til Kristi komme, jvf Joh. 1.

Oprindeligt brugtes adventstiden til faste og bøn.

Mvh
Kevin Edelvang

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 09:38

"Rimtas" <Rimtas.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:LHsN9.12261$Hl6.1370029@news010.worldonline.dk...

Når I har vejen til de hurtige løsninger - hvorfor spørger I så altid alle
andre steder?

> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 09:56

d. 23/12/02 1:21 skrev Rimtas på Rimtas.news@kandu.dk i artiklen
LHsN9.12261$Hl6.1370029@news010.worldonline.dk:

> Er der nogen der kan forklare hvad advent er

Ja. Det er den luthersk-evangeliske kirkes nytår, d.v.s. det tidspunkt, hvor
kirkeåret skifter.

Så vidt jeg husker, er juleaftensdag den fjerde søndag i advent, hvis det er
en søndag.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 23-12-02 14:31

"Rimtas" <Rimtas.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:LHsN9.12261$Hl6.1370029@news010.worldonline.dk...
advent
advent (latin): (Kristi) komme; tiden fra og med 4. søndag før jul til 24.
december; fra 5. årh. fejret som forberedelse til julen.
så meget i følge Lademanns leksikon.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen.
Se min Hjemmeside
http://www.nydheder.subnet.dk/

eller http://www.kbc.dk KBC.
http://teenhopeline.1444.net teen hope line.
http://www27.brinkster.com/bibelv/index.htm Bibelværkstedet .

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 25-12-02 10:38

"torup bachmann" <vagntorupSLET@get2net.dk> skrev i en meddelelse
news:yXzN9.632$I64.793@news.get2net.dk...
>
> "Rimtas" <Rimtas.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:LHsN9.12261$Hl6.1370029@news010.worldonline.dk...
>
> Når I har vejen til de hurtige løsninger - hvorfor spørger I så altid alle
> andre steder?

Gud ved det sikkert heller ikke for han beskæftiger sig ikke med tider eller
højtider i NT-regi

Erik L

>
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
>