/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
træpillefyr og varmeanlæg
Fra : exocet
Vist : 1577 gange
40 point
Dato : 08-08-06 16:09

Hej,

jeg er den lykkelig ejer af et gammelt hus på 170 kvm opvarmede ved elpaneler: det system skal nu udskiftes til 15 radiatorer + kedel + stoker fyr mm.
de installatør jeg har haft kontakt med tilbydder alt fra 15 til 22 kW anlæg, har i nogen idéer om hvordan jeg finder det rigtig svar?
på forhånd tak.

Accepteret svar
Fra : f.elsborg

Modtaget 40 point
Dato : 08-08-06 17:15

Hej.
Hvis du i øvrigt er tilfreds med den temperatur du har haft i huset i vinters, og dine el paneler har fungeret jævnt (=at der ikke er nogen af dem der er for store), så kan du jo prøve at lægge effekten af panelerne sammen. Det burde give dig et finger peg om, hvor meget varme du har behov for. Du har måske også ført lidt statistik over, hvor mange kWh du har brugt uge for uge eller månedsvis. Så burde det være ret simpelt at regne ud, hvor stor effekt du har brug for.
Jeg fyrer selv med et 16kW anlæg ("SCOTTE" fyr med en "OVERDAHL S20" kedel), og det har fungeret fin hele vinteren (170 m2, rimeligt til godt isoleret, gulvvarme på de 90 m2, fyrrum uden for boligen i et ikke for godt isoleret fyrrum, 2 x 15 meter varmerør mellem hus og fyrrum. Forbrug ca. 300 kg. piller om ugen da det var koldest.
Det vil være en rigtig god ide, hvis du investerer i et af de nyere anlæg, der kan køre i forskellige effekter. Hvis fyret har for stor effekt i forhold til dit varme forbrug, får du en dårlig fyrings økonomi, dårlig forbrænding, risiko for løbesod og et alt for stort forbrug til pause fyring.
Du må hellere købe dit anlæg lidt for lille, så det kan fyre med fuld effekt det meste af tiden, og så evt. suplere med en brænde keddel eller et par varmepaneler, når det er rigtigt koldt.

Hvad du får tilbudt af de forskellige VVS mestre tror jeg, hænger lidt sammen med, hvor de har kunnet få nogle gode indkøbs aftaler

Vh.
Finn

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 08-08-06 17:57

Jeg kører med et selvbygget stoker fyr med en effekt på ca 18 kW og det sidder i en 20kW kedel.
Bolig areal på 166m² og med gulvvarme i ca 1/3. Det fungerer perfekt den størrelse, så du skal nok lægge dig der omkring.
At du skal købe det lige lille nok er mig uforståeligt, da det jo helst skal passe sådan nogenlunde. Min stoker er med iltstyring og det passer sig helt selv. Aldrig noget med justering uanset hvad der bliver fyret med, det finde det selv ud af. Det er efter min mening den bedste investering jeg har gjort. Jeg kan endda køre med det her om sommeren helt uden problemer, hvor det kun skal lave varmt vand.

Hvilke mærker har du set på.

Kommentar
Fra : exocet

Dato : 09-08-06 09:25

Mange tak,

det med at summerer el paneler vil jeg straks i gang med, statistik er lidt svært i det at vi flyttet først ind for 3 måneder siden. Dog er vi sikkert på at de paneler skal udskiftes: de ydder ikke nok varme og er for dyre.
de to bedst tilbude er: 1) Bio Comfort på 16kW med Roca støbejernsskedle og 2) iwab Villa S1 - Bio-Com (effekt 10 til 20kW) på en almindelg jernpladde kedle. De er begge med iltstyrring og el-tænding.
huset er gammelt og middel isoleret.
den total løsning inkl radiatorer, kedle, fyr, mm løber over i gidt 150000DKK er det rimeligt?
M.

Godkendelse af svar
Fra : exocet

Dato : 09-08-06 09:29

Mange Tak for svaret f.elsborg.

det med at summerer el paneler vil jeg straks i gang med, statistik er lidt svært i det at vi flyttet først ind for 3 måneder siden. Dog er vi sikkert på at de paneler skal udskiftes: de ydder ikke nok varme og er for dyre.
huset er gammelt og middel isoleret og jeg vil ikke invester i nyt gulv i det at de tilbud vi har fået pt er på 150000 og ud fra mit budget giver det ikke meget rum! Jeg vil faktisk også gerne kunne kom til røren i tilfælde af utætheder...
E

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 09-08-06 09:32

For de penge ville jeg købe et jordvarmeanlæg.

0 bøvl, ikke dyrere at køre med end pille fyr. 0 svineri

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 09-08-06 22:28

Mange tak Exocet.
Om prisen er rimelig, ved jeg ikke. det kommer lidt an på, hvor mange radiatorer du skal have, hvor mange meter rør der skal bruges, om det er med skorsten eller du kan bruge den du har, om smeden skal ligge og kravle rundt i en skunk han ikke kan være i, hvor meget af arbejdet du kan lave selv, osv. Men som 3773 skriver, findes der altarnativer til pillefyr, som nok burde overvejes/undersøges, når du er oppe i det prisleje. Pillefyr er en god og billig varmekilde, men dem der påstår, at det kører ligeså smertefrit som et olie- eller gas-fyr, har enten en meget dårlig hukommelse, eller også har de nogen til at holde fyret i gang for dem.
Du skal påregne, at rense kedel og evt. tage aske ud en gang om ugen eller mindst hver 2. uge, hvis fyret skal fungere optimalt. Det er ikke det store arbejde (hvis ellers kedelen er indrettet ordentligt), men det skal gøres, og kan være lidt snavset arbejde. jeg har ikke selv kendskab til ROCO's kedler, men har læst på http://www.pilleklub.dk/ , at de kan være lidt bøvlede at få ordentligt rene. IWAB kedlen har jeg intet kendskab til. Generelt kan siges, at pladekedler er mere effektive end støbejerns ditto, men er mere følsomme overfor kedeltemperaturen for så vidt angår tæring i røgkanalerne pga. for kold røg, der udskiller syre - men alt det der bør smeden vide alt om, så overlad du bare det til ham.
Iltstyring har jeg læst meget om, både godt og ondt. Det er rigtigt, som "Fijala" ganskerigtigt skriver, at det styrer forbrændingen automatisk (enten via mængden af piller der bliver fyret ind eller blæserens hastighed), men jeg har også læst om andre der var lidt kede af iltstyringen, dels fordi kedlen skal være helt tæt, hvis styringen skal fungere korrekt, og dels fordi et af styringens "ømme" dele er lambda-sonden, som af forhandlerne anses for at være en sliddel (og derfor oftest uden for garantien) og koster urimeligt meget når den skal skiftes. Hvis du ønsker at fyre med meget forskelligt brændsel, kan ilt styring være en god ide, men hvis du der imod vil købe piller hjem til en lidt længere periode (f.eks. til et par måneder af gangen), er pillerne som regel så ensartede, at der ikke er det store behov for at justere noget. Selv tjekker jeg lige askens udseende hver gang jeg renser fyr - det er en udmærket indikation af, hvordan fyret kører. De små justeringer der så skal foretages, er en smal sag, på de moderne fyr du nævner du har fået tilbud på.

Hvis der er noget du er i tvivl om, så prøv lige at kigge på pilleklubbens forum (link ovenfor). Der har jeg i alt fald hentet mange gode oplysninger fra andre pillebrugere (piller til brændsel - altså) dengang jeg selv ståd for at skulle udskifte min gamle stoker.

God fornøjelse (og hold nu varmen )

Finn

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-06 08:59

Min gamle nabo, har netop fravalgt pillefyret, på trods af han har billig og nem adgang til piller. Efter et større research-arbejde og ret deltaljeret gennemgang af for hånden værende tilbud, var konklussionen: Første overslag var sat væsentlig for billig. Endeligt tilbud blev noget dyrere. Estimeret driftomkostning holdt ikke for godt. Svineriet gad han ikke. Han synes det var at rutte med pladsen. Bøvlet med vedligehold og fyring var for meget. Pillerne der kunne fåes var for svingende i kvalitet.

Hans valg blev et IVT Greenline 9 kW jordvarmeanlæg med 600 meter slange.

Kommentar
Fra : exocet

Dato : 10-08-06 10:05

Jeg takker mange gange F. Elsborg, Fijala og 3773 for de gode svare, og ja vamepumpe/ jordvarme er noget der er kommen frem nogle gange, men her har jeg hørt at det fungerer bedst i komtion med gulvvarme: så skal alle gulvet skiftes ud og det giver både en mere udgifter og nogle væsentlig logistik problem mens vi bor der. Er der nogen som har erfaring med jordvarme i kombination med radiatorer?
og hvad koster en varmepumpe i el?

mange hislner,
Marc

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-08-06 11:32

Hvis du laver nye radiatorer, kan du få nogle smarte paneler til rørene fra Gabotherm. Og i fald du gerne vil have varmepumpe overdimensionerer du ganske enkelt radiatorerne, så du kan køre med lavere fremløbstemperatur. Så er resultatet det samme som ved gulvvarme (næsten). Af samme årsag har min underetage gulvvarme og hele overetagen har dobbelt radiatorer med konvektor. Disse yder rigeligt selv ved 40 - 45° fremløb, og installationen er derfor forberedt for vp-drift.

Et almindeligt hus der anvender f. eks. 2500 liter olie vil komme til at bruge ca 6000 kWh til varmepumpen og 310 kWh i den indbyggede elpatron, ved en middel fremløbstemperatur på 45°. Husets dimensionerende varmetab er ansat til 6,2 kW, varmtvandsforbrug 4500 kWh. Beregningen udført med 6 kW varmepumpe. Slangekrav i haven min 275 meter.

Kommentar
Fra : f.elsborg

Dato : 10-08-06 15:12

Du behøver ikke nødvendigtvis skifte dine gulve for at lave gulvvarme.
Hvis dine gulve er sunde og raske, og de er nogenlunde godt isolerede, kan man lægge gulvvarme ovenpå det gamle gulv, hvis ellers lofthøjden tillader det. Hvis dine gulve ikke er ok, er du bedst tjent med at skifte dem under alle omstændigheder - det kommer alligevel inden længe, og et vel isoleret gulv (med eller uden varme) er nu engang det behageligste, når vinteren rigtigt er over os.
Der er en anden sidegevinst ved at skifte gulve. Jeg skiftede vores for ca. 2 år siden, fra 100 år gamle plankegulve (de var rådne og utætte, uden isolering, men med 2 årgange aviser og 3 lag gulvtæpper på), til støbte med klinker. Jeg slæbte 17 ton beton ind til de nye gulve. Disse store betonklodser fungerer lige så godt som 3000 liter akkumulerings tank. Dette har gjort, at vi den 1. fyrings sæson udelukkende fyrede med brændefyr. Vi tændte op nåt vi kom fra arbejde, og hældte på fyret sidste gang inden vi gik i seng. Så havde vi varme på, lige til vi kom hjem næste dag. At vi så samtidigt slap af med alle de gamle (og sure) gulvtæpper, kan stadig glæde os. Det var et heste arbejde, og svinede usigeligt, men det var det værd.