/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Grænse for klip/mistet kort
Fra : tinolarsen
Vist : 1658 gange
100 point
Dato : 08-08-06 15:08

Nu har jeg været inde på flere hjemmeside for at se de forskellige hastigheder for klip i køre kortet.

Har jeg ikke ret i:

- At man får et klip i kørekortet hvis man kører over 30 % for stærkt i forhold til det tilladte?

- At hvis man køre mere end 60 % for stærkt, så mister man kørekortet betinget?

- At hvis du køre over 160 på motorvejen, så mister man også kørekortet betinget, selvom det ikke er en overstigelse af hastigheden på de 60%?

Accepteret svar
Fra : IceCap

Modtaget 110 point
Dato : 08-08-06 15:25

[I][B]Du får et klip, hvis du: [/B][/I]

Overskrider hastighedsgrænsen med mere end 30 %
Kører med for kort afstand til forankørende
Kører ulovligt i nødsporet
Ikke spænder børn under 15 år fast efter reglerne
Kører over for rødt
Overtræder reglerne om vigepligt
Overtræder reglerne for overhaling og forbud mod overhaling
Overskrider spærrelinier ved overhaling
Øger hastigheden, når du bliver overhalet
Overhaler ved et fodgængerfelt
Kører mod færdselsretningen
Kører uforsvarlig slalom- og forbikørsel i tæt trafik
Ændrer færdselsretning og placering til fare/unødig ulempe for andre trafikanter
Kører venstre om helleanlæg
Kører om kap eller væddeløbskørsel på vej
Kører over jernbanespor, hvis der er givet signal til standsning
Ikke sørger for at, passager ml. 8 og 15 år anvender styrthjelm på motorcykel

Kun de forseelser, der er nævnt her, udløser et klip

Overskridelse af hastighedsgrænsen med mere end 30 %
Du får et klip, hvis du kører mere end 30 % for stærkt. Bødens størrelse afhænger af hastigheden.

Du skal altid afpasse din fart efter forholdene. Du skal tage hensyn til vej-, vejr- og sigtforhold, køretøjets tilstand og belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt.

Hastighed og klip – Almindelig personbil:

Hastighedsgrænse Du får et klip, hvis du kører
50 km/t 66 – 80 km/t
60 km/t 79 – 96 km/t
70 km/t 92 – 112 km/t
80 km/t 105 – 128 km/t
90 km/t 118 – 144 km/t
100 km/t 131 – 159 km/t
110 km/t 144 km/t –159 km/t

130 km/t
Hvis du kører mere end 30 % for stærkt på en motorvej med hastighedsbegrænsning på 130 km/t, har du overskredet frakendelsesgrænsen på 160 km/t, og får frakendt kørekortet betinget.

Kilde: http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 08-08-06 15:29

Kører du mere end 60 % for stærkt eller 160 km/t og derover i almindelig personbil mv., får du frakendt kørekortet betinget.

Samme link

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 08-08-06 15:29

Tak for det..

Hvis jeg nu kører 159 på motorvejen hvor grænsen er 110 - så giver det vel "kun" et klip....?

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 08-08-06 15:29

Så JO, du har fuldstændig ret i det du skriver.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 08-08-06 15:32

Ja, du får "kun" et klip, hvis du kører 159.

Men for at undgå fejlmarginen vil jeg foreslå at du holder dig på max 150........ I spidsbelastninger...

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 08-08-06 15:33

Ja

Citat
Overskridelse af hastighedsgrænsen med mere end 30 %
Du får et klip, hvis du kører mere end 30 % for stærkt. Bødens størrelse afhænger af hastigheden.

Du skal altid afpasse din fart efter forholdene. Du skal tage hensyn til vej-, vejr- og sigtforhold, køretøjets tilstand og belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt.

Hastighed og klip – Almindelig personbil:

Hastighedsgrænse    Du får et klip, hvis du kører
50 km/t     66 – 80 km/t
60 km/t 79 – 96 km/t
70 km/t     92 – 112 km/t
80 km/t     105 – 128 km/t
90 km/t     118 – 144 km/t
100 km/t     131 – 159 km/t
110 km/t     144 km/t –159 km/t
130 km/t     Hvis du kører mere end 30 % for stærkt på en motorvej med
hastighedsbegrænsning på 130 km/t, har du overskredet
frakendelsesgrænsen på 160 km/t, og får frakendt kørekortet betinget.

Kører du mere end 60 % for stærkt eller 160 km/t og derover i almindelig personbil mv., får du frakendt kørekortet betinget.

http://www.sikkertrafik.dk/2d143e80

mvh. Dr.Disco

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 08-08-06 15:35

Damn - jeg var for langsom. IceCap har fundet det samme som mig

Kommentar
Fra : tinolarsen

Dato : 08-08-06 15:35

Tak for jeres hjælp - må hellere sætte farten lidt ned på motorvejen, og sørge for min næste bil max kan køre ca. 150 km/t....

Godkendelse af svar
Fra : tinolarsen

Dato : 08-08-06 15:38

Tak for svaret IceCap.

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 08-08-06 15:39

Så luk spørgsmålet ved at acceptere svaret fra IceCap, så han kan få sine fortjente pionts.

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 08-08-06 15:41

Endnu en gang for langsom

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 08-08-06 15:43

Damn, der var du for langsom igen! Disco is dead!!! Bare gas

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 08-08-06 15:44

Wow, det var jeg vidst også selv - POKKERS, NU JEG BARE UD PÅ MOTORVEJEN!!!