/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
8mm film overført til digtal
Fra : richardt
Vist : 967 gange
100 point
Dato : 08-08-06 14:20

Jeg mangler ideer til at convertere gamle 8 mm film til digitalsignal.
Kan man afspille filmen på et lærred og bruge en video optager, det bliver nok ikke ret godt.
Findes der noget andet udstyr og software der evt. kunne bruges.
Hvordan scanner man sådan en films strimmel eller ???
Ideer ønskes - gamle film haves.
Mvh Jens Richardt

Kommentar
Fra : sofus.dk

Dato : 08-08-06 18:39

Det eneste der kan betale sig, er at optage det
fra "kilden af" tv/lærred eller andet.

Kvaliteten er det samme som du ser.
NU OM DAGE.....

Har gamle film optaget, fra gamle Video bånd
og kvaliteten er som kameraet.
hvilket vil sige GOD,
og det er optage med et de første Vhs kameraer,
der kom på markedet.

Men vil du lave det, så gør det,
UDEN NOGEN SOM HELST FORM FOR LYS.
HELLER IKKE FRA KAMERAET.

Når du så har fået det på kameraet,
findes der flere forskellige redigerings programmer,
der kan fjerne ridser, o.s.v

Men resulatet er som regel MEGET bedre end en skærm.

Der var engang, man kunne sende dem til et firma,
men resultatet var det samme.

Du bagefter også bruge MediaPlayer 10
til at restaurere/fjerne diiverse

Og lægge du det på din PC, så husk, at gemme
I BEDSTE KVALITET.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 08-08-06 19:06

For at overspille film til video, eller direkte til en dvd med harddisk, skal du være opmærksom på skarpheden.
Billedet skal bagprojekteres på en matskærm, gerne frisnel sleben, og helst med et svagt blåfilter, for at genskabe det naturlige farveballance.
Skærmen må ikke være for stor, højest på størrelse med et A4 ark, netop for at undgå uskarphed, da et for stort billed giver for stor skarpheds radius, og derfor bliver uskarp, enten i hjørnerne eller på midten, alt efter indstilling. Det forstærkes af at både projektor og kamera stilles op mod hinanden, med hver sin skarpheds radius.
HAMA havde for år tilbage en sådan skærm, men syntes ikke at være på deres vareliste mere.
Den som jeg har, blev købt for ca. 30 år siden. Så den kan sikkert ikke fremskaffes mere!

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 08-08-06 19:36

Du skal bruge en "grabber" til at omdanne signalet fra video til digital som du kan lægge på harddisken.
Du skal vide at det fylder rigtig meget på harddisken.
Computerens hastighed min. 500 Mhz og helst ca. 2000 Mhz
Der skla være mindst 512 MB ram og helst 1024 Mb ram (1 Gb)
Der findes indstikskort hvor det hele er indbygget.

Jeg er ikke sikker men mener at dette TV-kort kan gøre det:
http://www.anubisline.com/ > tv video > rul ned til TYPHOON PCI TV CAPTURE CARD

Kommentar
Fra : richardt

Dato : 09-08-06 20:38

Tak for de hurtige indlæg, jeg arbejder allerede med at prøve at finde noget mekanisk udstyr.
Jeres bidrag hjalp mig til at tænke lidt mere konkret på mulighederne.
Om en uges tid vil jeg komme tilbage til sagen med hvor langt jeg er nået eller om der er opstået nye problemer.
Jens Richardt

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 09-08-06 20:54

Jeg læste ikke spørgsmålet ordentligt.
Det er jo Celluloid film du har og ikke 8 mm fra en video.
Hvis det er sådan, må du nok stryge mine indlæg.
sorry

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 100 point
Dato : 09-08-06 22:08

Bare du ikke stryger de gamle 8 mm filmstrimler, de kan ikke så godt lide for meget varme

Men ellers var tanken god nok e.c!

Nu er så spørgsmålet, hvilken type smalfilm taler vi om?
Der fandtes jo flere slags:
1 - Super 8
2 - Dobbelt 8
3 - Fuji's udgave af 8 mm
4 - 9,5 mm
----------------------------
En tilføjelse til mit tidligere indlæg.
Optagelse af film med kamera, skal ske med en såkaldt langsom lukkerhastighed, for ellers vil du få en rullende streg hen over billedet på grund af de to forskellige billedhastigheder.
Videoen bruger 25 helbilleder i sekundet (50 delbilleder ved interlase 2)
Super 8 bruger 18 og 24 billeder
Dobbelt 8 bruger 16 billeder.
De sidste to kender jeg ikke billedfrekvensen på, da de ikke var så udbredt i mine unge dage, hvor jeg filmede med S8; som den gang også var ved at overtage D8 markedet. (det var i 60'erne)

Godkendelse af svar
Fra : richardt

Dato : 22-10-06 23:47

Tak for svaret severino.
Jeg har ikke rigtig haft tid til at arbejde med dette problem, men har noteret dine svar, severino.
Jeg har nu noget viden som jeg vil arbejde videre med, tak skal du have.
Jeg takker for de andre svar.
Tak og venlig hilsen
Richardt